Home » Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

EU Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

Wat betekent de EU AVG voor uw e-mailmarketing? Hier leert u zich voorbereiden op de belangrijkste wijzigingen en blijft u up-to-date van het laatste nieuws rondom de intreding van de nieuwe privacywet.

+++ Alle informatie en voorbereidingen als handig pdf-bestand verpakt? Download onze AVG whitepaper! +++

De nieuwe privacywet (AVG)

In Nederland hebben we de Wbp, in Duitsland de BDSG – iedere EU-lidstaat heeft zijn eigen wet die gebaseerd is op in 1995 opgerichte Europese richtlijn. Het internet toendertijd en dat van nu is een wereld van verschil, vandaar dat een nieuwe algemene wet met versterkte privacyrechten een zeer welkome maatregel is voor gebruikers.

Op 25 mei 2018 vervangt de EU Algemene verordening gegevensbescherming de momenteel geldende Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). In de Europese Unie geldt dan voor iedereen dezelfde regels. Maar wat houdt de nieuwe privacywet nou eigenlijk in? En waar moet u zich op voorbereiden?

Wij snappen dat u de 88 bladzijden liever niet zelf afspeurt, vandaar dat wij dit voor u gedaan hebben. Hier leest u welke maatregelen u moet nemen om ook na 25 mei nauwkeurig, legaal en waterdicht met gegevensbescherming om te gaan.

  • 88 bladzijden
  • 99 artikelen
  • Officiële benaming: “Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende
    de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens”
  • In 2011 is het eerste ontwerp afgerond
  • Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR)
  • De AVG is geldig vanaf 25 mei 2018

Actuele blogartikelen omtrent de AVG

Header AVG privacywet

EU-AVG – Wat staat u te wachten?

Leer de artikelen die voor u belangrijk gaan zijn in meer detail kennen. In onze whitepaper hebben we de belangrijkste inhoud van de EU-AVG op een duidelijke en beknopte manier samengevat.

EU AVG 2018

AVG 2018: Al uw vragen beantwoord

In dit blogartikel leest u wat er precies verandert en antwoorden we al uw vragen rondom de nieuwe wet. Met de checklist ziet u precies welke stappen u moet ondernemen ter voorbereiding op de AVG.

Veilige e-mailmarketing met Newsletter2Go

Een teken van vertrouwen: Newsletter2Go privacyzegel

Wilt u uw klanten laten zien dat u hun privacy hoog in het vaandel heeft staan? Integreer dan de Newsletter2Go privacyzegel op uw website. De HTML-code voor het insluiten van de zegel vindt u hier. De link verwijst naar alle belangrijke informatie over gegevensbescherming, zodat uw klanten precies weten hoe hun gegevens behandeld worden.

✔ Server in Duitsland voor optimale gegevensbescherming
✔ Contract voor de verwerking van ordergegevens volgens AVG
✔ Interne functionaris voor gegevensbescherming
✔ TÜV Rheinland gecertificeerde gegevensbescherming
✔ Iso 27001 gecertificeerd datacenter
✔ Technische en organisatorische maatregelen genomen

E-mailmarketing en de AVG

Na 25 mei veilig e-mails versturen

Ook als MKB of ZZP’er moet u ervoor zorgen dat u de strengere eisen voor de gegevensverwerking doorvoert. De nieuwe wet is van toepassing op alle organisaties die persoonsgegevens behandelen. Dit houdt onder andere een waterdichte bescherming van uw klantgegevens en personeelsinformatie in.

Niet zeker hoe u de wijzigingen correct doorvoert?

Wij raden aan om juridische ondersteuning in te schakelen. Zo weet u zeker dat alle vereisten correct worden geimplementeerd en vermijdt u boetes in de toekomst. In de nieuwe wet kunnen privacytoezichthouders boetes tot 20 miljoen euro opleggen.

Zelf de wijzigingen doorvoeren?

Het onderwerp gegevensbescherming en de EU-AVG zijn bijzonder uitgebreid. In onze whitepaper hebben we de meest belangrijke onderwerpen en ons advies helder samengevat. Download de whitepaper hier.

Hier moet u op letten

  1. Om persoonsgegevens te kunnen verzamelen en verwerken is een wettelijke toestemming of toestemming van de betrokkene vereist.
  2. Elk bedrijf is zelf volledig verantwoordelijk voor het verzamelen van gegevens.
  3. Bij een samenwerking met onderaannemers is een zogenaamd contract voor orderverwerking nodig.
  4. Voor het verzamelen van nieuwsbriefabonnees heeft u de uitdrukkelijke toestemming van de geadresseerden nodig.
  5. De gegevensverwerker moet een uitgebreide verklaring inzake gegevensbescherming opstellen overeenkomstig met artikel 13 van de AVG en geadresseerden informeren over de procedures voor gegevensverwerking.
  6. Een commerciële nieuwsbrief moet een impressum en afmeldlink bevatten.

De meest gestelde vragen over de AVG

Double opt-in

Klanten met en zonder toestemming, wat nu?

Als u van uw bestaande contactpersonen een registratie hebt van de nieuwsbrief toestemming (via double opt-in), is het niet nodig om nogmaals uitdrukkelijke toestemming te vragen. Indien u geen toestemming heeft, mag u deze ontvangers niet meer na 25 mei 2018 nieuwsbrieven sturen.

U bent verplicht om een nieuwe en uitdrukkelijke toestemming voor het gebruik van persoonsgegevens te verkrijgen. Deze functie is voor STANDARD en PRO gebruikers beschikbaar. Hier leest u hoe u de DOI-mailing activeert.

Koude leads contacteren?

Contacten die niet via een double opt-in methode zijn verkregen mogen dus niet meer zomaar gecontacteerd worden. Echter zijn er tal van mogelijkheden om de toestemming te ontvangen, bijvoorbeeld door een whitepaper of zogenaamde freebie weg te geven in ruil voor het e-mailadres. Vermeldt altijd wel duidelijk in het aanmeldformulier dat de lezer toestemt met het nieuwsbrief abonnement.

Benieuwd hoe u nieuwe leads legaal met freebies kunt verzamelen? Lees onze whitepaper “Het definitieve stappenplan voor een killer emaillijst”.

AVG aanmeldformulier

Wat communiceer ik via het aanmeldformulier en welke gegevens mag ik vragen?

In het aanmeldformulier dient u aan te geven voor welk doel de persoonsgegevens worden gebruikt. Kortom, waar registreert de ontvanger zich precies voor. Wij bevelen aan het doel uitgebreid en concreet te formuleren en bijvoorbeeld naast aanbiedingen ook informatie over de onderneming op te nemen.

Het is aan te raden het doel op te nemen in de DOI mailing.

In het aanmeldformulier mag alleen het e-mailadres als een verplicht veld worden gekenmerkt, aangezien dit de enige noodzakelijke informatie is voor het verzenden van nieuwsbrieven. Alle andere gegevens zoals naam, gewenste taal, onderwerpen, geslacht, enz. kunnen ook worden opgevraagd, maar niet via verplichte velden. Een opmerking over de vrijwillige optie van deze informatie moet in het aanmeldformulier worden opgenomen.

Naast het doel dient uw aanmeldformulier twee essentiële verklaringen te bevatten: de nieuwsbrief kan te allen tijde worden geannuleerd en de ontvanger accepteert uw privacybeleid. Plaats in het aanmeldformulier ook de link naar uw gegevensbeschermingsverklaring.

Mag ik met vouchers of freebies nieuwsbrief aanmeldingen promoten?

U kunt nog steeds uw nieuwsbrief abonnement promoten met vouchers of speciale aanbiedingen.

Als u gratis boeken zoals e-books, whitepapers en checklists aanbiedt en deze wilt combineren met een nieuwsbrief abonnement, dan moet u de potentiële klanten wel precies informeren over deze ruiltransactie. Het product mag niet als “gratis” worden bestempeld, aangezien de betrokkene met zijn gegevens betaalt. Daarnaast moet het duidelijk zijn dat de potentiële klant zich registreert voor uw nieuwsbrief.

Hoe integreer ik de privacyverklaring in het aanmeldformulier?

In het privacybeleid verwijst u naar uw externe leverancier van de e-mailmarketing software.

U vindt een voorbeeldtekst in uw Newsletter2Go account onder Profiel > Gegevensbescherming (deze kunt u één-op-één in uw gegevensbeschermingsverklaring opnemen en via een link in uw aanmeldformulier raadplegen).

AVG e-mailmarketing met Newsletter2Go

Kan ik in het Newsletter2Go adresboek zien of de klanten een double opt-in hebben?

Ja, als u zich in het ontvangersprofiel bevindt, ziet u een lijst aan de rechterkant. Alle e-mails die de ontvanger van u heeft ontvangen, heeft geopend en heeft geklikt, worden hier weergegeven. De eerste mail moet een double opt-in mailing zijn en de eerste klik die op de bevestigingslink. Beide gebeurtenissen zijn voorzien van datum en tijd. Als uw ontvanger niet over deze informatie beschikt, is deze niet aan uw lijst toegevoegd via de double opt-in mailing van Newsletter2Go.

Waar moet ik rekening mee houden als ik van een andere aanbieder naar Newsletter2Go wil overstappen?

U kunt uw ontvangers meenemen naar Newsletter2Go. Exporteer alle ontvangergegevens van uw huidige provider en zorg ervoor dat de toestemmingsinformatie is opgenomen. Sla dit document op en upload alle ontvangers via een bestandsupload naar Newsletter2Go. Vergeet niet uw privacybeleid bij te werken en vermeld daarin uw nieuwe e-mailmarketing software provider.

+++ Alle informatie en voorbereidingen als handig pdf-bestand verpakt? Download onze AVG whitepaper! +++

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.