10 tips voor de juiste afzender van de nieuwsbrief

Newsletter-afzender

Waar moet u op letten bij het kiezen van de nieuwsbrief-afzenders?

De nieuwsbrief-afzender is samen met het onderwerp de eerste informatie die een ontvanger binnenkrijgt. Als onderdeel van de e-mailcampagne hoort de afzender tot het deel dat voor het openen al zichtbaar is. Daarmee is de nieuwsbrief verstuurder medebepalend voor het succes van een campagne. De juiste afzender heeft grote invloed op de open rate van uw nieuwsbrief.

Wanneer het om spam gaat, speelt de afzender een nog grotere rol dan het onderwerp. Benieuwd hoe? Wij hebben een aantal tips voor u samengesteld!

1. E-mailadres of nieuwsbrief-afzender naam?

Bij veel email clients worden zowel de afzendernaam als afzenderadres getoond, maar bij velen ook slechts éen van beiden. In ieder geval moeten de afzendernaam en -adres overeenkomen. Zo zorgt u er voor dat u herkend wordt, ook wanneer enkel de naam of het adres zichtbaar is. Aan de andere kant zorgt u voor een consistent beeld, wanneer ze beiden worden getoond.

Voor de vorm van uw nieuwsbrief-afzenderadres en afzendernaam heeft u verschillende mogelijkheden. Welke vorm geschikt is voor welke situatie leggen we verderop in deze bijdrage uit. Voor uw branding is het het vaak waard uw merk- of ondernemingsnaam te integreren. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

2. Betrouwbaarheid tussen u en de ontvanger

Veel ontvangers bepalen dus aan de hand van de afzendernaam of een e-mail als spam wordt gezien of niet. U zult daarom in ieder geval voor een betrouwbaar domein moeten kiezen. Afzenderadressen van Gmail, Yahoo of Hotmail ogen niet professioneel en scheppen geen vertrouwen.

Wanneer het afzenderadres niet bij de verstuurder of de rest van de e-mail past, loopt u de kans van phishing te worden verdacht. Uw e-mail wordt in het beste geval verwijderd, of in het ergste geval gemeld.

Het beste is het afzenderadres overeen te laten komen met de gebruikelijke webdomein (bijvoorbeeld *protected email*). De ontvangers kunnen zo heel gemakkelijk uw adres testen, wanneer zij het domein in hun browser plakken om naar de website te gaan. Wanneer dat niet mogelijk is, kunt u in ieder geval een soortgelijk domein gebruiken (bijvoorbeeld *protected email*).

3. Herkenbaarheid van uw merk

Uw ontvangers hebben zich om bepaalde redenen voor uw nieuwsbrief aangemeld. Zij interesseren zich voor de inhoud, die ze van u kennen. Daarom is het belangrijk dat ze u herkennen. Afzendernaam en -adres moeten passen bij uw totale verschijning: wanneer men de verstuurder van de mailing ziet, moet direct een associatie optreden met het merk. Dit bereikt u door uw merk in het afzenderadres en in de naam te verwerken.

4. Laat uw persoonlijkheid zien

Wanneer het om persoonlijke B2B-contacten of een meer informeel B2C-contact, is het aan te raden te kiezen voor een persoon als afzender. Dit helpt de ontvanger zich te identificeren met de e-mail verstuurder.

Denk er even over na, of het persoonlijke contact belangrijk voor uw nieuwsbrief is. Wanneer uw e-mails er uit zien alsof ze echt door een persoon verzonden zijn, kan het zinvol zijn ook een echt persoon als afzender te vermelden. U bent dan ook de contactpersoon binnen de e-mail. Wanneer u op internet en in de nieuwsbrief meer als een merk naar buiten treedt, kan het juist verwarrend zijn om te kiezen voor een persoon.

5. Continue consistentie

Wanneer u heeft gekozen voor een bepaald afzenderadres en een afzendernaam, kunt u daar ook beter bij blijven. Wanneer de afzender zich steeds verwarrend, treedt er waarschijnlijk verwarring op en dat kan slecht zijn voor de relatie met de klant.

6. Verschillende afzenders voor verschillende doelgroepen

Wanneer u veel verschillende soorten mailings verzendt, is het misschien handig voor de verschillende doelgroepen verschillende adressen aan te maken. Daarmee zien de ontvangers sneller om wat voor inhoud het gaat in de nieuwsbrief. Mogelijke adressen:

Met name voor de klassieke nieuwsbrieven kan het zinvol zijn verschillende segmenten met verschillende nieuwsbrief-afzenders te contacteren. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen vrouwelijke ontvangers een e-mail te sturen met een vrouwelijk afzenderadres en mannelijke met een mannelijk afzenderadres. Dit kan voor een hogere open rate zorgen omdat de ontvanger zich beter met de afzender kan identificeren.

7. Uniek eigen antwoordadres

Er worden vaak nieuwsbrieven verstuurd vanuit een noreply-adres. Echter komt dit vrij afwijzend over. Geef daarom de ontvangers de kans contact met u op te nemen. Wie weet krijgt u nuttige feedback. U kunt uw ontvangers zelfs in de nieuwsbrief uitnodigen te antwoorden.

8. Correct bouncemanagement

Hoe ga je met bounces om? Als afzender wordt dan een adres zoals *protected email* gebruikt. De bedoeling van dit adres is dat automatische bounce-meldingen naar u worden verstuurd, zodat u ze kan verzamelen.

Maar dit is tegenwoordig een beetje achterhaald. Er zijn betere technologieën voor het bouncemanagement. Gebruik in ieder geval in geen enkel geval het afzenderadres hiervoor.

9. Een optimale leverbaarheid/reputatie

De keuze van uw afzenderadres beïnvloed niet alleen uw open rate maar ook de afleverbaarheid. Een paar factoren zijn bijvoorbeeld:

  • unieke adressen, die kunnen worden geordend (geen mix van hoofdletters of code)
  • geen gratis adressen zoals Gmail of Yahoo
  • geen noreply-adressen (antwoorden worden door email providers positief beoordeeld)

Wanneer u voor uw nieuwsbrief-afzenderadres uw gebruikelijke domein gebruikt, profiteert u direct van de reputatie van het domein. Het verzenden van uw merk- of ondernemingsdomein verhoogt dus niet alleen de betrouwbaarheid, maar ook uw afleverbaarheid.

10. Uw nieuwsbrief testen

Om er achter te komen met welke afzendernaam en welk adres u de beste open rate bereikt, kunt u het beste wat uitproberen. Met A/B-tests kunt u niet alleen verschillende onderwerpregels, maar ook verschillende afzendvariaties tegen elkaar testen.

Maar let er op: wissel niet teveel want dat schaadt het vertrouwen van de ontvangers. Tests moeten niet te vaak en ook niet met te verschillende adres zoals namen worden gedaan.

Conclusie

De bovenstaande 10 tips helpen u om een goede e-mailmarketing basis op te bouwen. Uw nieuwsbrieven worden beter met elke e-mail die u verzendt, des te meer e-mails u verstuurt, des te meer informatie u beschikbaar heeft voor het optimaliseren van uw statistieken. Daarom raden wij u aan om vandaag nog een nieuwsbrief de deur uit te sturen!

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.