De 24 meest effectieve nieuwsbrief tips verzameld

24 Nieuwsbrief tips

In 24 stappen naar een killer nieuwsbrief en hogere openratio

Wilt u graag een goede nieuwsbrief maken, maar ziet u soms door de bomen het bos niet meer?

Begrijpelijk.

Er zijn namelijk 101 regels en nieuwsbrief tips die u in e-mailmarketing kunt gebruiken.

Daarom heeft Newsletter2Go voor u de meest effectieve nieuwsbrief tips en trucs samengevat.

Van de nieuwsbrief creatie, naar de verzending, tot de analyse: dit zijn de nieuwsbrief tips die u naar onze mening zeker moet proberen om uw e-mail succes te optimaliseren.

Laat ook vooral uw persoonlijke, favoriete nieuwsbrief tip in het commentaar weten!

24 nieuwsbrief tips verzameld

Nieuwsbrief tips voor de creatie

  • Persoonlijke afzender
    Het verschilt per bedrijfssector, maar over het algemeen waarderen ontvangers een persoonlijke benadering. Vernoem in het onderwerp de naam van de medewerker die de e-mails verstuurt, bijvoorbeeld “Naam” van “Bedrijf”.
  • Preheader benutten
    De preheader wordt getoond in onder andere Gmail, Apple Mail en Outlook. Oftewel, de meest gebruikte e-mailclients. Oftewel, waarom zou u de preheader niet invullen? Inderdaad. Laat deze extra ruimte in geen enkele e-mail onbenut en gebruik rond de 35 tekens.
  • Een krachtige headline
    Het nieuwsbrief onderwerp bepaalt of de e-mail voor de ontvanger belangrijk is. Zorg daarom voor een pakkend onderwerp die aansluit bij de interesses van de lezer.
  • Kort en bondig onderwerp
    Hoeveel karakters er weergeven worden in de inbox van de ontvanger is afhankelijk van het e-mailprogramma en het eindapparaat waarmee de e-mail geopend wordt. Houd de richtlijn van maximaal 45 tekens aan om er zeker van te zijn dat uw onderwerp ook op mobiel compleet weergeven wordt.
  • De lezer persoonlijk aanspreken
    Personalisaties zijn binnen enkele seconden in uw nieuwsbrief ingevoerd en maken een enorm verschil. Zorg ervoor dat de lezer het idee heeft dat de e-mail speciaal voor hem of haar geschreven is, door de content relevant te maken en de inhoud te personaliseren.

I want to do business with a company that treats emailing me
as a privilege, not a transaction.

– Andrea Mignolo

  • Belangrijkste informatie bovenaan
    De meeste lezers hebben een zeer korte aandachtspan. Veel marketeers hanteren zelfs de 8 seconderegel als aanduiding voor de tijd die u heeft om uw boodschap helder te maken. Zorg er daarom voor dat u direct vanaf het begin de aandacht lokt door de belangrijkste informatie direct bovenaan, onder de header, te plaatsen.
  • Brand storytelling
    Een trend die we in 2017 steeds meer zien is de vraag naar een emotionele connectie met de diensten en producten waar we gebruik van maken. Onderscheidt u van de concurrentie door een persoonlijke band met uw ontvanger op te bouwen en te laten zien waarom uw bedrijf de klant kan helpen.

Not enough talk about the importance of brand in email.
Customers don’t sign up for email – they sign up for your brand.

– Bob Frady

  • Varieer de content
    Er zijn tal van manieren om uw nieuwsbrieflezers geïnteresseerd te houden in uw nieuwsbrief. Varieer de content, stuurt bijvoorbeeld informatieve nieuwsbrieven, een ‘greatest hits’ editie met de beste content of een productnieuwsbrief met recent toegevoegde of afgeprijsde items in het assortiment.
  • Speel in op de actualiteit
    U kunt nooit echt weten waar uw doelgroep zich dagelijks mee bezig houdt, maar u kunt zeker een goede gok doen. Stel, een nieuwsartikel is populair in uw doelgroep. De doelgroep heeft het artikel gelezen en praat hierover met vrienden. Wanneer u dit topic aankaart in uw e-mail, zorgt u ervoor dat u op een geheel natuurlijke manier zich in het gesprek voegt en de aandacht van de ontvanger krijgt. Daarna kunt u van het nieuwsartikel overgaan op de presentatie van uw service of producten.
  • Relevant nieuws kiezen
    Hoe kiest u de nieuwsartikelen? Kies voor betrouwbare bronnen, zoals kranten, en dubbelcheck altijd nieuws van blogs. Kies het liefst voor een nieuwsartikel met een probleem, zodat u met uw service of product een oplossing kunt bieden. Zorg er ook voor dat het nieuwsartikel over een generale oplossing en niet specifiek één product praat, anders is de kans groot dat de lezer het desbetreffende product koopt.
  • Compilatie nieuwsbrieven
    Waarom compilaties? Omdat ze de ontvanger tijd besparen. Een kort overzicht van de meest populaire posts rondom een specifiek of populair thema zijn een uitkomst voor lezers die weinig tijd hebben om zelf onderzoek te doen. Dit kunnen ook webartikelen zijn, zolang u de bron van het artikel duidelijk vermeldt. Kies het liefst voor maximaal 5 artikelen.
The skimm compilatie nieuwsbrief

Bron: Hubspot

  • Één tip per week
    Een andere strategie om mee te experimenteren is het verzenden van één tip per week. De ontvanger weet zo precies wat hij/zij kan verwachten. Houd de nieuwsbrief tips kort en bondig.
  • Veel visuals
    Afbeeldingen, video’s, gif’s: ontvangers reageren veel beter op visuals dan op lappen tekst. Vergezel uw e-mails daarom van aantrekkelijke, passende afbeeldingen en video’s. Zorg echter wel voor een back-up tekst in het geval dat uw afbeeldingen niet kunnen worden weergeven. Lees meer over de video trend in 2017.
  • Lezers betrekken
    Wilt u de relatie met uw lezers versterken? Heeft u even geen nieuwe ideeën voor content? Vraag uw lezers om input! Vraag ze bijvoorbeeld naar hun beste tips in ruil voor een prijs of kortingscode en verzamel de antwoorden in uw volgende nieuwsbrief.
Nieuwsbrief tips lezers betrekken

Bron: Hubspot

  • Kleurige accenten
    Opvallende CTA-buttons of een kleurig kader rondom belangrijke informatie. Speel met visuele elementen en accenten om de aandacht naar de uw boodschap te trekken. Maak de CTA-buttons groot genoeg zodat lezers deze op hun mobiel eenvoudig aan kunnen klikken. In de nieuwsbrief software van Newsletter2Go kunt u de layout voor de mobiele versie afzonderlijk aanpassen. Handig!

Nieuwsbrief tips voor de verzending

  • Timing is cruciaal
    Het maakt aanzienlijk veel verschil wanneer u uw nieuwsbrief verstuurt op het moment dat de ontvanger online is en weinig ongeopende e-mails heeft. Het laatste wat u wilt is dat uw e-mail tussen de honderd andere ongeopende e-mails verdwijnt. Test daarom diverse verzendtijdstippen uit om erachter te komen wanneer uw doelgroep het meeste aandacht voor uw e-mails heeft.
  • Geautomatiseerde seriemailings
    Een goede nieuwsbrief tip zijn de automatisch verzonden seriemailings. Neem bijvoorbeeld nieuwsbrief tip 5, compilaties. U kunt de tips of in één e-mail sturen, of deze afzonderlijk over meerdere dagen versturen. Het voordeel van deze methode, is dat de ontvanger elke dag iets heeft om naar uit te kijken en de brand awareness verhoogd wordt.
  • Houd rekening met de tijdzone
    Stuurt u nieuwsbrieven naar een internationaal publiek? Gebruik de locatie van de ontvanger en pas de tijdzone aan, zodat u de ontvanger bereikt op het moment dat deze online is.
  • Automatiseer zoveel mogelijk
    Automatische e-mails versterken niet alleen de band met uw klanten en de brand awareness, maar maken uw leven ook stukken eenvoudiger. Spendeer tijd aan het voorbereiden van persoonlijke, relevante e-mails en plan deze vervolgens in. Denk aan welkomstmailings, transactie e-mails en verjaardagsmails.
  • Verras lezers met onaangekondigde freebies
    Iedere ontvanger is blij met een freebie. Verras uw lezers daarom onaangekondigd met bijvoorbeeld een gratis ebook, instructievideo, audio clip, proefpakket of interessante webinar. Ontvangers zullen uw vrijgevigheid waarderen en u onderscheidt uzelf van de concurrentie.
Kate spade nieuwsbrief
  • A/B-test alles
    Hierdoor leert u snel en effectief wat wel en niet werkt. Gebruik A/B-testen niet alleen voor het onderwerp, maar ook de afzendernaam en inhoud. Test bijvoorbeeld design elementen, schrijfwijze, soorten CTA-buttons, video’s of animaties versus afbeeldingen en het gebruik van emoji’s.

Nieuwsbrief tips voor de analyse

  • Automatisch afmeld- en bouncemanagement
    Een nieuwsbrief software, zoals Newsletter2Go, houdt de afmeldingen en bounces automatisch voor iedere verzonden e-mail bij. Afgemelde en hard-bounce e-mailadressen worden automatisch naar een inactieve lijst verplaatst. Dit scheelt u een hoop onderhoud, plus u weet zeker dat uw e-maillijst continue up-to-date is.
  • De reden van de afmelding
    Uiteraard is een afmelding van de nieuwsbrief onwenselijk. Zorg er daarom voor dat deze negatieve handeling in iets positief wordt omgezet. Vraag naar de reden van de afmelding via een landingspagina waar de ontvangers na het klikken op de afmeldlink naar worden doorgestuurd. Een multiple choice lijst maakt het proces eenvoudig voor de ontvanger en u kunt uw nieuwsbrieven hierdoor beter optimaliseren.
  • Segmenteer ontvangers met gelijke kenmerken
    Wanneer u het nieuwsbrief succes analyseert, heeft u met onze software direct de mogelijkheid om ontvangers met overeenkomstige kenmerken in groepen op te slaan. Maak bijvoorbeeld een groep met ontvangers die uw e-mail nog niet hebben geopend en stel een retargeting campagne voor deze ontvangersgroep in.

Wilt u voortaan zeker weten dat u altijd correcte nieuwsbrieven verstuurt?
Gebruik de handige ultieme e-mailmarketing checklist!

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!
Comments
  1. ruben -

    Leuke en handige tips!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.