In 3 stappen het meeste uit uw mobiele nieuwsbrief halen

In drie stappen mobiele e-mailmarketing

Zo bereidt u uw e-mails op mobiele uitdagingen voor

Mobiele e-mailmarketing heeft vandaag de dag een hoge positie. Meer dan 50% van alle e-mails worden op mobiele eindapparaten geopend en dat worden er steeds meer. Als afzender komt men daardoor voor de uitdaging te staan, e-mails voor mobiele weergave te optimaliseren. Als men voordeel uit deze ontwikkeling van mobiel gebruik wilt halen, moet men zich daarop afstemmen. In deze bijdrage stellen we drie strategieen voor, waarmee u het beste uit de mobiele e-mailmarketing kunt halen.

Het optimaliseren van uw mobiele nieuwsbrief

Het goede nieuws voor u als nieuwsbrief verzender? Uw klanten zijn altijd eenvoudig te bereiken.

Belangrijk is echter dat, hoewel contacten onderweg hun e-mails kunnen openen, deze alleen het gewenste resultaat hebben wanneer de nieuwsbrief correct kan worden weergeven. Door het toenemende gebruik van smartphones kan dit lastig zijn. Nieuwsbrief optimalisatie is daarom van groot belang.

Met onze nieuwsbrief software worden HTML nieuwsbrieven ontworpen die automatisch responsive zijn en dus rekening houden met diverse beeldschermen. Hierdoor hoeft u zich enkel te richten op het ontwerp en de lay-out – wij zorgen ervoor dat uw nieuwsbrief goed weergeven wordt in de meestgebruikte mobiele e-mail clients.

1. Het responsive design

Bij responsive design gaat het niet slechts om het veranderen van de grootte en de dimensie van de inhoud zodat deze op een kleiner beeldscherm past. Het gaat ook om het verstevigen van de merkstrategie, om de merkbekendheid te vergroten.

Er moet rekening gehouden worden met het feit dat mobiele gebruikers de tekst vluchtig scannen. Daarom zijn afbeeldingen en teksten, die de aandacht van de toeschouwer trekken, heel belangrijk. Men moet geen kostbare ruimte met zinloze afleidingsteksten invullen. Uw responsive nieuwsbrief strategie moet natuurlijk met de doelgroepen rekening houden. De volgende strategien worden als succesvol beschouwd:

  • een lay-out met eén kolom. Zorg er echter wel voor dat de tekst zich bij desktop-weergave automatisch in meerdere kolommen vertoont
  • veel spaties en lege vlakken
  • de belangrijkste inhoud bovenaan, zodat men het leest zonder te hoeven scrollen
  • links naar andere websites gelijkmatig over de tekst verspreiden
  • onderwerp en preheader moeten duidelijk zijn, waarbij moet worden vermeden dat de eerste regel van de e-mail bestaat uit algemeenheden (zoals ‘wordt deze e-mail juist weergegeven?’)
  • houd er rekening mee, dat afbeeldingen misschien niet geladen worden, wanneer er ALT-tekst of platte tekst gebruikt wordt
  • gebruik een font en tekstgrootte van minimaal 12pt
  • maak Call-to-Actions (CTA’s) duidelijk, groot en makkelijk klikbaar

2. De taal

De tweede stap bij het opstellen van responsive e-mails, is uw aantrekkelijke design aan te vullen met een overtuigende tekst. Van groot belang is de tekst beknopt te houden, maar in ieder geval de volgende drie punten te vermelden: de afzender, het onderwerp en de eerste regel tekst in de e-mail.

Waarom deze punten? Deze zijn op mobiele eindapparaten waarschijnlijk de enige informatie die de ontvangers zichtbaar is voor de ontvangers.

A) De afzender

Wanneer u geen wereldse merknaam vertegenwoordigt, vult u hier de naam van een echt persoon in. Zorg ervoor dat het e-mailadres klopt, zodat u eventuele klachten, vragen of tips ontvangen kunt en op deze kunt antwoorden.

B) Het onderwerp

Het is natuurlijk zonde wanneer een met moeite opgestelde e-mail niet eens geopend wordt door de ontvanger. Bij het onderwerp is de positie van de inhoud belangrijk. De meest relevante informatie moet eerst genoemd worden. Meer tips voor het perfecte nieuwsbrief onderwerp vindt u in het blogartikel: nieuwsbrief onderwerpregel optimaliseren.

C) De tekst

Lange en/of saaie inhoud zal uw lezers gaan vervelen. Probeer dit te vermijden. De eerste regel van de tekst is het allerbelangrijkst. Die moet direct de aandacht van de ontvangers trekken. Een goede eerste regel leidt niet alleen tot doorlezen van de rest van de e-mail, maar het ondersteunt ook de mobiele weergave, aangezien vele mobiele apparaten de eerste regel als preview tonen. Probeer zo veel mogelijk zinloze woorden uit uw tekst te schrappen. Een tekststructuur met korte alinea’s, voldoende ruimte tussen alinea’s en aantal tussenkopjes, verhoogt de leesbaarheid.

D) Call-to-Action (CTA)

E-mails worden om een bepaalde reden verstuurd: om een reactie te krijgen. Meestal is deze reactie gewoon een klik. Om voor meer kliks te zorgen, moet de CTA specifiek zijn, duidelijk van de rest van de inhoud te onderscheiden zijn, een bepaalde urgentie communiceren en een duidelijke toegevoegde waarde laten zien.
Voor een zo duidelijk mogelijke weergave mag een e-mail eigenlijk slechts eén CTA bevatten. Vergeet hierbij niet dat de aankomstpagina, waar de CTA naar leidt, ook voor mobiele weergave geoptimaliseerd is.

3. Technische voorwaarden

U bent aan de zekere kant, wanneer u een vakkundig geprogrammeerde responsive template gebruikt. Hier is helemaal geen programmeerkennis voor nodig. Newsletter2Go stelt alle klanten meer dan 50 gevariëerde responsive templates voor verschillende gelegenheden ter beschikking. In deze templates hoeft u alleen nog uw gewenste inhoud in te voegen. De ontwerpen zijn voor meer dan 36 e-mailclients getest en geoptimaliseerd. Afhankelijk van het eindapparaat worden alle aanpassingen zoals de grootte van de afbeelding, de structuur en weergave van links automatisch vervaardigd. U kunt er dus op vertrouwen dat uw nieuwsbrief altijd optimaal weergegeven wordt.

Responsive design email marketing

Overige tips voor de mobiele nieuwsbrief lay-out

Als u besluit om uw HTML nieuwsbrief te optimaliseren voor smartphone en tablet, maar niet over de juiste programmeerkennis beschikt, kunt u de onderstaande vier tips gebruiken voor uw responsive nieuwsbrief:

De mobiele nieuwsbrief niet te breed maken

Als u wilt voorkomen dat de lezers van uw mobiele nieuwsbrief onnodig moeten in- en uitzoomen, zorgt u ervoor dat de body van uw HTML e-mail template niet breder is dan 600 pixels. Het is het best om slechts één kolom te gebruiken, zodat de ontvanger de tekst gemakkelijk kan lezen en op en neer kan scrollen.

De links “touchvriendelijk” ontwerpen

Vergeet niet dat de gebruiker van de smartphone elke connectie met zijn of haar vingers maakt. Het is daarom frustrerend om kleine tekstlinks in een nieuwsbrief te vinden. De links in een voor smartphones geoptimaliseerde nieuwsbrief moeten daarom grote lettergroottes gebruiken en buttons bevatten die gemakkelijk met de vinger kunnen worden aangeraakt.

De belangrijkste inhoud bovenaan

In tijden van informatie overload is deze regel in het algemeen van toepassing op het versturen van nieuwsbrieven. Maar het is nog belangrijker om ze in gedachten te houden wanneer de meeste ontvangers uw nieuwsbrief liever onderweg lezen. Ze willen het liefst dat de nieuwsbrief niet teveel tijd in beslag neemt, maar juist snel de meest relevante content laat zien. Bouw daarom uw mobiele nieuwsbrief op in ‘aflopende relevantie’: de belangrijkste inhoud komt bovenaan, de minder belangrijk informatie beneden.

De tekstversie controleren

Sommige mobiele e-mail clients tonen nog steeds alleen de tekstversie van uw nieuwsbrief in plaats van de HTML-versie. Daarom moeten de belangrijkste links niet als afbeeldingsbestanden worden weergeven. Door uzelf een voorbeeld-e-mail te sturen, kunt u controleren of de tekstversie van uw HTML-nieuwsbrief die automatisch wordt gegenereerd door Newsletter2Go eenvoudig leesbaar en hanteerbaar is. Als u een handmatige tekstversie wilt aanmaken, klikt u in de nieuwsbrief editor op “overschakelen naar tekstversie” en voert u hier een tekst in, die dan de automatisch gegenereerde versie vervangt.

In plaats van zelf de aanpassingen te maken, kunt u ook gebruik maken van een Newsletter2Go template. Onze nieuwsbrief templates zijn in responsive design gemaakt en passen zich automatisch aan op ieder scherm. Dit bespaart u veel tijd en handmatige inspanning.

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.