4 e-mailmarketing trends die in 2017 belangrijk zijn

E-mailmarketing trends 2017

Deze trends bepalen de toekomst van e-mailmarketing

Één ding heeft zich in de afgelopen jaren zeker bewezen: Hoewel de technologie, de voorwaarden en de behoeften van de gebruikers blijven evolueren, zijn nieuwsbrieven onverwoestbaar. E-mailmarketing is ook in 2017 nog een veelgebruikte tool om klanten direct aan te spreken. De dagen van reclame en spam zijn in de gerenommeerde e-mailmarketing voorbij. Vandaag de dag wordt het marketingkanaal ingezet als een van de meest efficiënte verkooptools en hét middel voor ongeëvenaarde klantenbinding.

Ontwikkelingen van de afgelopen jaren zetten zich steeds meer door. Het mobiele internet is de nieuwe standaard, zowel bij het lezen van e-mails als bij online winkelen en vele andere activiteiten. Onlangs heeft zoekmachine-gigant Google zelfs aangekondigd dat de mobiele search-index in de toekomst als basis gebruikt wordt. Als gevolg van verbeterde internetverbindingen zijn tegenwoordig bijna alles en iedereen gekoppeld. Verschillende systemen, databases en afzetkanalen kunnen aan elkaar worden aangesloten om zo elke klant een totale ervaring te bieden.

De verwachting is dan ook dat deze trend de toekomst van e-mailmarketing zal bepalen. Betere kwaliteit, meer relevantie en meer aandacht voor de reële behoeften van de ontvanger leiden tot betere resultaten en zijn daardoor succesfactoren geworden. In het komende jaar kunt u naast een optimale mobiele nieuwsbrief, ook de volgende e-mailmarketing trends in het oog houden.

Mobiele commerce wordt het nieuwe shoppen

De e-commerce verschuift zich steeds meer naar mobiele apparaten. Mobiele online shops en shopping apps genereren vandaag de dag een groot deel van de online verkoop. Voor deze trend zijn significant betere en snellere mobiele verbindingen, krachtigere smartphones, responsive design en een betere algemene bruikbaarheid van mobiele winkels en apps verantwoordelijk.

De m-commerce heeft in Nederland groot potentiaal, aangezien er meer mobiele verbindingen dan inwoners zijn, namelijk 18,68 miljoen (Twenga, 2016). De e-commerce via mobiele apparaten bedraagt zo’n 28,5% van al het verkeer. Hoewel in heel Europa het aandeel smartphones hoger is, gebruiken Nederlanders liever hun tablet om online aankopen te doen.

De juiste mobiele aanpassingen zijn dus een must in 2017. Het doel is om de klanten een naadloze mobiele customer journey te bieden. Van een responsive, mobiel-vriendelijke e-mail tot een passende landingspagina, tot een mobiel geoptimaliseerd winkelwagentje en kassasysteem. Alleen wanneer de overgang tussen alle noodzakelijke stappen zonder obstakels verloopt, speelt u volledig in op het potentiaal van m-commerce.

Tips voor mobiele e-mails

  • Responsive design is een must voor een vlekkeloze presentatie. Het e-mailontwerp moet zich uit zichzelf aanpassen aan de beeldschermgrootte van het gebruikte apparaat
  • De inrichting bij de mobiele weergave moet altijd één kolom bevatten. Als gevolg van de veranderde verhoudingen van de tekst en afbeeldingen, is de e-mail anders niet leesbaar
  • Afbeeldingen dienen een flexibele breedte te bevatten, zodat deze zich kunnen aanpassen aan de schermgrootte. Tekst in afbeeldingen moet zeker niet te klein zijn
  • Links en knoppen moeten groter dan in de desktopversie getoond worden, zodat ze eenvoudig met een vinger aan kunnen worden geklikt
  • De opstelling van de elementen moet zodanig worden afgesteld dat alle knoppen binnen handbereik voor de bediening met één hand kunnen worden bediend

Gelukkig wordt het steeds eenvoudiger om responsive e-mails te ontwerpen. Gmail, een van de meest gebruikte e-mailprogramma’s, heeft onlangs de presentatie van responsive design in e-mails aanzienlijk verbeterd. Newsletter2Go biedt meer dan 50 nieuwsbrief templates die standaard responsive zijn.

Altijd dicht bij de customer lifecycle: contextual marketing

Contextuele marketing is een van de nieuwe sleutelwoorden in online marketing. Dankzij de informatie over het gedrag van klanten en betere targetingtechnologieën, kunnen klanten op elk moment en waar dan ook individueel en persoonlijk aangesproken worden. Met behulp van integraties voor verschillende systemen is ook cross channel marketing niet langer een probleem. Door meerdere platformen te koppelen kan bijvoorbeeld een nieuwsbrief op basis van het surfgedrag, het koopgedrag in de offline wereld en de sociale media activiteiten van de klant opgesteld worden.

Om de inhoud op het juiste moment te verzenden is e-mail automation onmisbaar. Met geautomatiseerde, event-gerelateerde e-mails kan direct op de huidige situatie van de ontvanger worden ingespeeld. Afhankelijk van de actie die een klant neemt (zoals een aankoop in de offline winkel), ontvangt de ontvanger een passende e-mail met een persoonlijke en tijdige referentie. Hierdoor krijgen e-mails een zeer hoge relevantie. Met zoveel persoonlijkheid moet u er uiteraard op letten dat u de klant niet te dichtbij benadert. Hoe u dit doet laat de volgende trend zien.

Nieuwe normen voor kwaliteit en participatie

Nieuwsbrieven zijn nog steeds een eigentijdse reclamecampagne die erg populair is bij zowel bedrijven als klanten. Doordat het aantal dagelijkse e-mails blijft toenemen, wordt ook het aantal ontvangers steeds hoger. Een goede nieuwsbrief moet een zeer hoge relevantie hebben, een duidelijke toegevoegde waarde bevatten en zich richten op de persoonlijke situatie van de ontvanger. Snel in elkaar gezette, onpersoonlijke massamailings worden tegenwoordig maar zelden goed ontvangen. Dergelijke e-mails landen in een fractie van een seconde direct in de prullenbak.

Zelfs ontvangers die de nieuwsbrief van een bedrijf hebben bestelt geven vaak uitdrukkelijk aan dat ze het gevoel hebben te worden “volgespamt”. Wanneer de inhoud alleen uit reclame bestaat of wanneer u contact opneemt met de verkeerde doelgroep, dan kan dit al snel leiden tot een verslechtering van de klantenrelatie. Voor een betere targeting wordt ten zeerste aangeraden om de ontvangers te segmenteren, bijvoorbeeld naar activiteit of interesses. Wanneer u niet voldoende gegevens beschikbaar heeft, is er een eenvoudige en praktische oplossing: Laat de klanten zelf kiezen welke inhoud zij willen ontvangen. Bied in plaats van een algemene nieuwsbrief een ​​aantal specifieke nieuwsbrieven aan. Een ander voordeel is dat u zo minder nieuwsbrief afmeldingen kunt verwachten. Zelf een klant, die geen aanbiedingen wil ontvangen, kan wellicht geïnteresseerd zijn in persberichten. Zo blijft u toch in contact met de klant en wordt de klantenbinding versterkt.

Het thema gegevensbescherming: de nieuwe EU gegevensbescherming wetten

Vanaf 25 mei 2018 is in heel Europa de nieuwe wet wat betreft gegevensbescherming van kracht. Dit is in tegenstelling tot de bestaande EU-richtlijn een wet, welke juridisch bindend is voor de verzending aan alle ontvangers binnen de EU-lidstaten. Hiermee is de wet van invloed op alle bedrijven die gebruik maken van, of de persoonlijke gegevens van EU-burgers verwerken.

Dit betekent voor afzenders in Nederland dat een double opt-in plicht bestaat. Hierbij moeten ontvangers extra bevestigen dat ze zich daadwerkelijk op de nieuwsbrief willen abonneren. In 2017 zien we het duidelijk toenemende belang voor de bescherming van gegevens en de toestemming in industriële of commerciële e-mailmarketing. Ontvangers moeten uitdrukkelijk toestemmen dat ze de reclame nieuwsbrief willen ontvangen. Hoewel dit kan betekenen dat u minder nieuwsbrief abonnees wint, is daarentegen de kans op succes zeer groot. Ontvangers die specifiek een nieuwsbrief bestellen, zijn waarschijnlijk echt geïnteresseerd voor de inhoud en aanbiedingen.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!
Comments
  1. Alysha -

    Heb deze e-mail marketing trends inderdaad veel gebruikt het afgelopen jaar. Grappig dat de verwachting is uitgekomen!

    1. Megan de Graaf -

      Hi Alysha, ha wat goed om te horen! Welke trend had het meeste succes? – Megan van Newsletter2Go

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.