Home » Newsletter2Go blog » 4 praktische tips om van je webshop een succes te maken

4 praktische tips om van je webshop een succes te maken

17/01/2019

4 praktische tips webshop succes

We hoeven je vast niet te vertellen dat de webshops tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schieten. Leuk voor de Nederlandse online consument, maar voor jou als webwinkelier betekent het steeds meer concurrentie. Natuurlijk wil je veel bezoekers trekken, je conversie zo hoog mogelijk houden en onderscheidend zijn van de rest. Maar hoe doe je dat?

Of je nu net om de hoek komt kijken met je webshop of dat deze al een tijdje staat, wij geven je in deze blogpost 4 praktische tips om van je webshop een succes te maken.

Tip 1: Maak goed gebruik van Search Engine Optimization (SEO)

Search Engine Optimization, kortweg SEO, noemen we in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie. Het houdt in dat je je website op zo’n manier inricht, dat je een hogere positie behaalt in de organische zoekresultaten van Google. Als iemand zoekt op een product dat jij verkoopt, verschijnt jouw webshop idealiter als één van de eerste resultaten.

Er zijn verschillende onderdelen waarop het algoritme van Google beoordeelt welke website welke positie krijgt. Dit gaat o.a. om snelheid en techniek. Maar ook de content speelt een grote rol en dat is iets waar jij relatief gemakkelijk iets aan kunt doen. Doe een zoekwoordonderzoek om erachter te komen op welke manier en waarnaar jouw bezoekers zoeken. Gebruik die woorden vervolgens op de verschillende landing pages van je webshop. Zorg altijd voor unieke content, want dubbele content heeft een negatieve werking op je SEO.

Bloggen op je webshop

Een veel gebruikte strategie om een hogere positie te behalen in Google is door te bloggen op je webshop. Je kunt bijvoorbeeld schrijven over trends in de markt waarin je actief bent, een bepaald product uitlichten of inspiratie bieden door voorbeelden te geven. In je artikelen kun je dan precies de juiste zoekwoorden gebruiken, waardoor je daar beter op gevonden zal worden. Het geeft je meer ruimte om relevante content te delen met je bezoekers en het is voor Google een plus bij het bepalen van de zoekresultaten.

Tip 2: Verkoop via online marktplaatsen

Wil je relatief snel en eenvoudig een nieuw publiek bereiken? Wil je meer bekendheid creëren voor je webshop?

Denk er dan eens over na om te gaan verkopen via online marktplaatsen en vergelijkingssites. Bijvoorbeeld via Bol.com of Beslist.nl.

Je kunt je producten hier aanbieden naast je eigen webshop en zo spreek je meteen een nieuw publiek aan. Via de online marktplaats kunnen deze klanten bekend raken met jouw naam en de producten die je verkoopt. In het vervolg zullen ze misschien direct in jouw webshop bestellen en dat is natuurlijk wat je wilt bereiken. Het is vrij eenvoudig om een winkel te openen in een online marktplaats en daarom is het een gemakkelijke manier om via een nieuw kanaal te verkopen. Een kind kan de was doen!

Tip 3: Verstuur gepersonaliseerde mailings

Een andere manier om je conversie te verhogen, is door meer omzet te halen uit bestaande klanten. Met zoveel concurrentie is het immers erg lastig om nieuwe klanten binnen te halen. Het versturen van gepersonaliseerde mailings is dé manier om loyaliteit te winnen.

Waarschijnlijk verstuur je al verschillende e-mails vanuit je webshop naar je klanten. Een orderbevestiging of een nieuwsbrief bijvoorbeeld. Je kunt je conversie verhogen door nog meer en nog beter gebruik te maken van e-mailmarketing.

Gepersonaliseerde mailings gaan verder dan het toevoegen van de naam van de klant. De data die je verzamelt over je klanten, kun je gebruiken om te personaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld een e-mail sturen wanneer een klant nog producten in zijn winkelmandje heeft die hij niet heeft afgerekend. Of een e-mail wanneer een product weer op voorraad is waar de klant interesse in heeft getoond. Daarnaast kun je ook een e-mail sturen waarin je nieuwe producten van hetzelfde merk laat zien als waar de klant een product van heeft gekocht. En zo zijn er nog vele opties!

Denk er bovendien ook aan dat je mailings qua styling passen bij de uitstraling en huisstijl van je webshop. Dit ziet er niet alleen professioneel uit, maar geeft de klant ook een stukje herkenbaarheid en daarmee vertrouwen.

Tip 4: Denk altijd mobile first

Steeds vaker wordt er online gewinkeld via de mobiele telefoon. Voor een succesvolle webshop moet deze dus optimaal werken als je hem bekijkt op je telefoon.

Sterker nog: Google heeft vorig jaar de mobile-first index in gang gezet, wat inhoudt dat er eerst naar de mobiele site wordt gekeken in plaats van de desktopversie bij het bepalen van de zoekresultaten.

Hoe zorg je er dan voor dat je webshop gebruiksvriendelijk is voor de mobiele bezoeker?

Het allerbelangrijkste is een responsive design. Dit betekent dat je webshop speciaal is geoptimaliseerd voor het gebruik via een mobiele telefoon. De pagina is minder breed, de navigatie is goed bereikbaar, knoppen zijn groter en lettertypes beter leesbaar. Je kunt daarnaast ook overwegen om een mobiele applicatie in te zetten voor je webshop. Dit past niet bij iedere organisatie, maar het kan zijn dat het voor jouw webshop en het type klant erg goed werkt.

Behalve je webshop zelf, is het ook goed om ervoor te zorgen dat je mailings responsive zijn. Hoeveel klanten zullen hun e-mail lezen via hun mobiele telefoon? Juist. Het grootste deel. Zorg er daarom voor dat ook je e-mails zijn geoptimaliseerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Newsletter2Go maakt gebruik van cookies zodat je onze site optimaal kunt gebruiken. Meer hierover lees je in het privacybeleid. Ik ga akkoord.