4 tips om te zorgen dat lezers uw nieuwsbrieven doorsturen

Ontvangers doorsturen nieuwsbrieven

Ongeacht of u net met e-mailmarketing begint of een gevestigde onderneming met een doordachte e-mailstrategie bent, de kans is groot dat u uw e-maillijst graag wilt uitbreiden. Éen manier is om meer advertenties te creëren (en dus meer geld te spenderen) en hierna de website bezoekers te stimuleren om zich op uw nieuwsbrief te abonneren. Een andere manier is om mensen enthousiast te maken om uw e-mailcampagne te delen.

De vraag is echter, hoe gaat dit precies in zijn werking?

Vandaag leest u in vier stappen hoe u uw nieuwsbrief abonnees motiveert om uw nieuwsbrieven door te sturen.

Tip 1. Stuur een getriggerde of gesegmenteerde nieuwsbrief

Lang, lang geleden toen het internet nog in opkomst was kregen we zelden e-mails en wanneer er eindelijk eens een nieuwe e-mail binnenkwam, was dit meestal van een bekende. Tegenwoordig zien de inboxen van veel mensen er stukken anders uit.

Persoonlijke e-mails zijn gemixt met informatieve nieuwsbrieven, mini cursussen, transactiebevestigingen en promotionele berichten. Opvallen tussen het overweldigende aantal e-mails is dus een stuk lastiger.

Wanneer de inhoud van uw nieuwsbrief niet aansluit op de interesses van de ontvanger kunt u er eigenlijk al vanuit gaan dat deze ongeopend blijft of weggegooid wordt. Daarom zijn getriggerde of gesegmenteerde e-mails vandaag de dag ontzettend belangrijk.

Hier leest u meer over geautomatiseerde e-mails.

Heeft u momenteel nog een relatief kleine e-maillijst? Dan hebben we goed nieuws. Voor kleine of niche specifieke e-maillijsten is het namelijk eenvoudiger om doelgerichte en unieke e-mails te verzenden die daadwerkelijk gebaseerd zijn op de interesses van de ontvanger.

Nieuwsbrieven doorsturen actieplan. Zo gaat u te werk:

  • Segmenteer de e-maillijst gebaseerd op karakterkenmerken, zoals bijvoorbeeld de locatie. U kunt in principe alle kenmerken gebruiken die u ter beschikking heeft. De meest gebruikte segmentaties zijn leeftijd, geslacht, laatste aankoop en soort aankopen
  • Stel de getriggerde e-mails in, hiermee kunt u direct op een trigger van de ontvanger reageren en zo op precies het juiste moment een e-mail sturen. Denk bijvoorbeeld aan een e-mail voor een verlaten winkelwagen of een transactionele e-mail

Tip 2. Personaliseer de content

Gepersonaliseerde inhoud is wat uw nieuwsbrief ontvangers graag lezen. Hoe u dit precies produceert? U kunt veel meer personaliseren dan enkel de aanhef.

Wanneer u een persoonlijke e-mails wilt verzenden moet u zoveel mogelijk informatie over uw ontvangers verzamelen. U kunt bijvoorbeeld vragen of uw ontvangers na het aanmelden hun profielmenu willen uitbreiden, of u kunt informatie verzamelen over het gedrag van de klant op uw website, zoals de aankoopfrequentie.

Hiervoor is geen tijdrovende analyse nodig. Het enige wat u hoeft te doen is een passende follow-up e-mail te maken.

Stel u heeft onlangs een evenement georganiseerd. Om in contact met uw klanten te blijven kunt u dan bijvoorbeeld een e-mail met daarin een notificatie over de foto’s te sturen. Veel van uw lezers zullen nieuwsgierig zijn of ze zichzelf op de foto’s terug zien. Wanneer u de foto’s als een diashow met thumbnails in de e-mail toevoegt, zal de kans groot zijn dat de e-mail gedeeld wordt. Dit is veel eenvoudiger voor de ontvanger dan om de foto’s apart op te slaan en door te sturen.

Nieuwsbrieven doorsturen actieplan. Zo gaat u te werk:

  • Update het aanmeldformulier en maak een ontvangersprofiel. Het is riskant om teveel informatie direct bij de aanmelding te vragen, dit verlaagt namelijk de conversieratio. U kunt echter wel een ontvangersprofiel aanmaken waar de ontvanger later informatie kan toevoegen
  • Des te meer u over uw ontvangers te weten komt, des te beter u uw nieuwsbrief kunt personaliseren. Gebruik de locatie van de ontvanger,
    kijk naar hun customer journey, controleer of er een verandering in het koopgedrag heeft plaatsgevonden. Alle factoren die kunnen bijdragen aan een beter passende e-mail

Tip 3. Vraag ontvangers om de nieuwsbrief te delen

De meest doeltreffende en recht-voor-zijn-raap methode is om simpelweg uw ontvangers te vragen om uw nieuwsbrief te delen. U kunt dit in de nieuwsbrief zelf vermelden of een opvallende deelbutton in het ontwerp verwerken. Dit kunnen social media buttons zijn, waarmee lezers de nieuwsbrief op Facebook en Twitter kunnen delen.

Nieuwsbrieven doorsturen actieplan. Zo gaat u te werk:

  • Kies ervoor om een button met een aantrekkelijke CTA in de nieuwsbrief te ontwerpen, of reserveer een groter deel van de nieuwsbrief voor een korte tekst waarin u uw ontvangers probeert over te halen om de nieuwsbrief te delen
  • Het delen van de nieuwsbrief moet super simpel voor de lezer zijn. Zorg ervoor dat de CTA button groot en opvallend genoeg is, ook op mobiele schermen. Controleer de voorgeformuleerde tekst voor de social media deelbuttons, zodat de ontvanger deze zelf niet per se hoeft aan te passen

Tip 4. Zorg voor content die van nature graag gedeeld wordt

Sommige e-mails worden nou eenmaal sneller gedeeld dan anderen. De onderstaande voorbeelden geven u een indicatie van content die graag door ontvangers gedeeld wordt.

Nieuws en waardevolle content
Interessant nieuws en updates alsmede waardevolle content die de ontvanger helpt wordt vaak gedeeld door nieuwsbrief lezers. Helemaal wanneer de lezer nut ziet of voorbaat heeft bij de update. Wanneer u over een nieuwe update schrijft, probeer dan niet te commercieel over te komen. U wilt het liefst gezien worden als een expert in uw gebied, een zogenaamde “thought leader”, die zijn volgers waardeert en helpt bij het vinden van passende producten die een toegevoegde waarde bieden.

Account veranderingen
E-mailcampagnes met belangrijke informatie, zoals account veranderingen, hebben een grote kans om gedeeld te worden. Dit is namelijk voor alle klanten van toepassing. Lezers zullen elkaar hiervan op de hoogte willen brengen.

Evenementen
Weinig mensen hebben de moed om alleen naar een evenement te gaan. Vandaar dat veel mensen die geïnteresseerd zijn in een evenement maar al te graag de nieuwsbrief doorsturen om vrienden hiervan op de hoogte te brengen.

Geldinzamelingen en goede doelen
Vaak worden acties voor goede doelen ook graag gedeeld, vooral wanneer de persoon in kwestie een persoonlijke band met het goede doel in spe ervaart.

Conclusie

Een hoge openratio is niet de enige KPI die belangrijk is. Wanneer uw lezers uw nieuwsbriefcampagne doorsturen breiden ze uw bereik uit. Tegelijkertijd helpen ze u om het conversiepercentage te verhogen en de e-mail engagement te verbeteren. Uiteraard heeft dit een zeer positieve invloed op de conversies, branding en reikwijdte.

Hoe minder commercieel u in uw nieuwsbrieven overkomt, hoe groter de kans dat u abonnees uw nieuwsbrieven zullen doorsturen. Dat betekent niet dat u uw product of service helemaal niet mag aanprijzen, let er echter op om dit indirect en subtiel te doen. Het belangrijkste doel is om waarde voor uw ontvanger te bieden en hun belangen op de voorgrond te zetten.

Heeft u andere tips die het doorsturen van nieuwsbrieven stimuleren? Laat het ons weten in het commentaargedeelte!

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.