5 e-mailmarketing tips voor Valentijnsdag (incl. voorbeelden + checklist)

Valentijnsdag nieuwsbrief

5 tips voor een succesvolle Valentijn campagne

Binnenkort is het weer tijd voor rode rozen, knuffelige teddyberen, romige chocolade en handgeschreven kaartjes. De internationale dag van de liefde, Valentijnsdag, staat binnenkort weer voor de deur. De Finnen noemen het de Dag van Vriendschap en geven een klein cadeautje aan geliefden. In Engeland worden voornamelijk gedichten in prachtig versierde kaarten verstuurd. In Nederland zijn we grotendeels te nuchter om echt uit te pakken, maar doen de meeste koppels wel iets romantisch.

Vanuit een e-commerce perspectief is Valentijnsdag een uitstekende mogelijkheid om romantische producten in het (kaars)licht te zetten.

Maar hoe profiteer je het best van deze dag en maakt je jouw klanten gelukkig? Vandaag praten we over tips om dit jaar een succesvolle Valentijnsdag campagne te verzenden.

Is een Valentijnsnieuwsbrief wat voor jouw bedrijf?

Voor veel bedrijven is Valentijnsdag een goede dag voor de verkoop. Denk aan bedrijven als juweliers, banketbakkers en bloemisten. Wanneer jouw industrie zich ook goed eigent voor verliefde koppels, mag je je ook als gelukkige aan deze lijst toevoegen. Het enige wat dan nog overblijft is om de juiste producten zo aantrekkelijk mogelijk bij de doelgroep te promoten, via het juiste marketingkanaal. Met een nieuwsbrief, bijvoorbeeld.

Echter, ook wanneer je producten of service niet precies bij Valentijnsdag past kun je alsnog een nieuwsbrief versturen. Breng hierbij het onderwerp correct over en speel in op de behoeften van de ontvangers.

De toeristische sector kan ook op 14 februari inspelen met romantische excursies, bestemmingen en accommodaties. Veel mensen geven voor de gelegenheid ook graag een weekendje weg cadeau.

Gastronomen kunnen een diner bij kaarslicht in de Valentijnsdag nieuwsbrief aanprijzen. Eventueel met een fijne korting of een gratis glas bubbels bij aankomst.

Online shops kunnen hun producten in een bredere context presenteren. Uiteraard moeten de producten iets te maken hebben met relaties of liefde, maar ook vriendschap is een thema om op in te haken. Denk verder dan alleen rode producten, geurtjes en lingerie. Ook interessante boeken of tickets voor evenementen laten zich prima als Valentijnstip promoten.

Daarnaast kun je ook een anti-Valentijncampagne starten. Focus je dit jaar op een single-campagne en geef korting op producten die in het teken staan van self-love. Soloreizen (en boeken hierover), motiverende zelfhulpboeken of korting op een tijdschrift- of fitnessabo (onder het motto New Year, New You) zijn leuke cadeaus voor singles die zichzelf het beste gunnen.

1. Een romantische sfeer creëren

Valentijnsdag is prima geschikt voor een speciale e-mailcampagne. Gebruik deze dag om jouw klanten eraan te herinneren om geliefden in het zonnetje te zetten en vrienden te laten weten hoe blij ze zijn met de vriendschap.

Vooral in e-commerce is een Valentijnscampagne de moeite waard, helemaal wanneer je assortiment over passende producten beschikt.

2. Plan liever vroeger dan later

Het plannen van een e-mailmarketing campagne voor Valentijnsdag is de belangrijkste stap van het hele proces. Je begint met het verzamelen van alle ideeën en onderwerpen, welke je daarna sorteert en evalueert. Na het kiezen van de campagne die je het meest enthousiast maakt, kun je de campagne opzetten en tenslotte de nieuwsbrieven verzenden.

Bij de opzet begin je eerst met het opsplitsen van jouw ontvangers in groepen. Verdeel je ontvangers bijvoorbeeld in segmenten gebaseerd op geslacht, leeftijd of interesses. Wees zo gedetailleerd mogelijk, alleen dan kun je je klanten van op maat gemaakte aanbiedingen voorzien.

Zodra je je ontvangende groepen heeft opgedeeld, kun je beginnen met het samenstellen van de inhoud van de e-mailcampagne. B2B en B2C verschillen in dit opzicht. Zo kun je bijvoorbeeld je B2B-klanten bedanken voor hun loyaliteit en ze een goodie cadeau geven. Dit kan bijvoorbeeld een relevante infographic of een gratis trainingssessie zijn.

B2C-klanten laten zich graag verwennen met speciale aanbiedingen. Geef bijvoorbeeld chocolade weg bij iedere bestelling of biedt gratis plus één voor een service of product. Je kunt ook compleet uitpakken met een weggeefactie of een inzameling voor het goede doel om liefde wereldwijd te verspreiden. Ook kortingsvouchers zijn een voorbeeld van een klassieke campagne die voor meer conversie zorgt.

Valentijnsdag email campagne checklist

3. Romantische onderwerpregels

De onderwerpregel is de na de planning het belangrijkste element van de campagne. Het onderwerp heeft namelijk een zeer grote invloed op de openratio van een e-mail. Maak er daarom een feestje van! Activerende termen zorgen ervoor dat de aandacht van de ontvanger getrokken wordt.

Houd er rekening mee dat het onderwerp niet langer is dan 60 tekens, zodat deze op alle apparaten correct gelezen kan worden.

Inspiratie nodig? Wat denk je van…

  • Be my Valentine
  • Valentijn dilemma?
  • Goed gekleed op de eerste date!
  • Een Valentijn om nooit meer te vergeten
  • The look of love! 25% korting op alle rode producten
  • Luister (naar je hart)
  • Tien manieren om “Ik hou van je” te zeggen
  • Voor hem en haar
  • Geen chocolade dit jaar? Wij hebben het perfect cadeau!
  • Be mine!

4. Relevante, verleidelijke teksten

Niet alleen het onderwerp, maar ook de tekst in de nieuwsbrief moet net zo verleidelijk zijn. Overtuig met romantische inhoud en gebruik woorden als liefde, vriendschap, warmte of cadeaus. Maak het voor jouw ontvangers eenvoudig om in één oogopslag te zien waar de nieuwsbrief over gaat.

5. Een design om van te houden

Met het juiste design creëer je een romantische sfeer. Qua kleuren is de combinatie rood en wit uiteraard zeer goed geschikt, maar ook pasteltinten kunnen worden gebruikt. Kies een combinatie die het beste bij jouw merk past zodat de nieuwsbrief niet compleet afwijkt van de reguliere nieuwsbrieven. Het gebruik van begeleidende afbeeldingen zoals harten, rozen, bloemblaadjes of cadeauverpakkingen onderstreept het romantische effect van de nieuwsbrief. Wees creatief en tover een glimlach op de gezichten van je klanten!

Valentijnsdag e-mailcampagne voor B2B-bedrijven

♥ Start: Begin februari met een introductiemailing
♥ Inhoud: Bedankje of cadeau
♥ Aantal: Introductiemailing en actie nieuwsbrief
♥ Voordelen: Bijzondere actie voor Valentijnsdag

Valentijnscampagne I

Verzendtijdstip: 1 februari

Onderwerp: Vergeet je niet iets? 14 februari is het Valentijnsdag
Preheader: Dankjewel voor je loyaliteit

Beste Julia,

Nog twee weken en Valentijnsdag staat weer voor de deur. Wij willen graag van deze gelegenheid gebruik om je te bedanken voor jouw loyaliteit. Als cadeautje stellen we daarom twee weken lang ons populaire ebook “Marketing tactieken die 123% meer conversies genereren” gratis voor je als download ter beschikking.

Button_Vday4

Na Valentijnsdag is het ebook weer voor de reguliere prijs van € 39,95 verkrijgbaar.

Tot Valentijnsdag,
Mulders Digitale Agentuur

Valentijnscampagne II

Verzendtijdstip: 14 februari

Onderwerp: Alleen vandaag nog! jouw Valentijnscadeau
Preheader: Laatste kans om gratis ons populaire ebook te downloaden

Beste Tim,

Vier je vandaag Valentijnsdag? Wij tonen graag onze waardering voor je klantenloyaliteit met een gratis kopie van onze bestseller “Marketing tactieken die 123% meer conversie genereren”. Download deze vandaag nog gratis!

Button_Vday4

Morgen is het boek weer voor de reguliere prijs van € 39,95 verkrijgbaar.

Veel leesplezier,
Mulders Digitale Agentuur

Valentijnsdag e-mailcampagne voor B2C-bedrijven

♥ Start: Begin februari
♥ Inhoud: Speciale aanbiedingen, vouchers en korting
♥ Aantal: Introductiemailing, herinneringsmail en actie nieuwsbrief
♥ Voordelen: Bijzondere actie voor Valentijnsdag

Valentijnscampagne I

Verzendtijdstip: 1 februari

Onderwerp: Psst, Simon … het is bijna Valentijnsdag
Preheader: Wij hebben de meest onvergetelijke cadeaus verzameld

Hi Simon,

Nog twee weken en het is weer Valentijnsdag. Wie verras jij dit jaar met een klein cadeautje? Is het een goede vriend, een partner of iemand waar je een oogje op hebt?

Wij hebben de meest onvergetelijke cadeaus verzameld, zodat je dit jaar een glimlach op het gezicht van de ontvanger tovert. Naast onze handige gift guide geven we je ook nog eens 10% korting op je bestelling.

Button_Vday

Tot snel,
DP Maxx

Valentijnscampagne II

Verzendtijdstip: 12 februari

Onderwerp: Niet vergeten: overmorgen is het Valentijn!
Preheader: Nog een last-minute cadeau nodig?

Beste Manon,

Overmorgen is het tijd voor romantiek! Heb jij al een gepast cadeau gevonden voor een geliefde of goede vriend? Wij hebben de populairste cadeaus verzameld. Bestel vandaag voor 10 uur ’s avonds en je hebt je cadeau precies op 14 februari in huis.

Button_Vday2

Succes,
DP Maxx

Valentijnscampagne III

Verzendtijdstip: 14 februari

Onderwerp: Een dag vol romantiek staat voor de deur!
Preheader: Wie maak je vandaag blij?

Beste Anne,

Valentijnsdag; de perfecte dag om iemands hart sneller te laten kloppen! Wij zetten jouw vandaag graag in het zonnetje met een cadeaubon ter waarde van € 5 die je bij je volgende bestelling kunt gebruiken.

Button_Vday3

Veel shopplezier,
DP Maxx

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.