Nieuw jaar, nieuwe e-mails: 5 nieuwe ideeën voor uw e-mailmarketing

Blog header emailmarketing 2018

Probeert u in 2018 deze 5 e-mailmarketing tips uit?

Het nieuwe jaar is al bijna in zicht en aangezien een nieuw jaar voor nieuwe kansen staat, geven we u vandaag 5 tips om uw e-mailmarketing strategie in 2018 net even wat anders aan te passen. Met zoveel interessante trends gaande is het zonde om u volgend jaar niet te verdiepen in één van deze verfrissende ideeën. Lees mee en besluit zelf of u zich volgend jaar eens waagt aan een interactieve countdown, het gebruiken van AI of het maken van video’s voor uw e-mailcampagnes.

1. Interactieve elementen

Wilt u liever dat uw publiek snel door uw e-mail scrolt of langer de content bekijkt? Populaire apps als Instagram en Snapchat laten zien dat vooral de jongere generatie zich veel meer aangetrokken voelt tot video’s en visuele presentaties van informatie. Diverse onderzoeken bevestigen dit – video’s hebben een veel hogere kans om gedeeld te worden.

Hoewel interactieve elementen voor sommigen als onbekend terrein aanvoelt, is het zeker de moeite waard om dit topic dieper te onderzoeken. E-mails met gifs, countdown elementen, bewegende footers en video’s tonen een langere leestijd en meer interactie.

Nederlandse merken die de interactieve elementen in hun nieuwsbrief gebruiken zijn Hunkemöller, Shoeby, KLM en Albert Heijn. De Bijenkorf integreerde een live countdown teller in hun e-mails voor hun Sinterklaascampagne. FonQ is een goed voorbeeld wanneer het aankomt op visueel aantrekkelijke e-mails met compacte tekst en een overzichtelijke opbouw.

De Bijenkorf nieuwsbrief

Bron: De Bijenkorf, 2017

2. Artificial Intelligence

Onze technologie is inmiddels zo ver gevorderd dat we enorm veel data kunnen verzamelen. Wanneer heeft een persoon voor het eerst uw website bezocht? Hoeveel tijd surfden ze rond op de pagina? Welke pagina’s hebben ze bekeken?

De meeste marketeers hebben deze informatie beschikbaar, maar integreren de data nog niet optimaal in andere marketingkanalen. Door de opkomst van AI kan data als het online gedrag, de engagement, trends en metadata gebruikt worden om de klant beter te begrijpen en relevantere e-mails te kunnen sturen. Denk aan e-mails met gepersonaliseerde onderwerpen, aangepaste verzending op het moment dat de gebruiker hoogstwaarschijnlijk online is en de verzending van gepersonaliseerde productaanbevelingen.

3. Automation e-mails

Automation e-mailmarketing is de toekomst. Gek is dit niet, in deze tijd is namelijk iedereen voortdurend op zoek naar manieren om processen eenvoudiger en gestroomlijnder te maken. We willen het liefst zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd van onze to-do lijst afstrepen. Automation e-mails sluiten hierbij zeer goed aan.

In het nieuwe jaar wordt sterk aangeraden om uw geautomatiseerde e-mails nogmaals onder de loep te nemen. Verlaten winkelwagen reminders, follow-ups en automatische verjaardagsmails werken door hun relevantie en timing aanzienlijk beter dan reguliere nieuwsbrieven. De e-mails zijn zo snel en eenvoudig met een nieuwsbrief software op te stellen, dat het zonde is om dit potentiaal te laten liggen.

Verdiep u volgend jaar in automated e-mails en stel bijvoorbeeld een automatische e-mail op voor verjaardagen, verlaten winkelwagens of registraties zonder succesvolle activering na een aantal dagen. U zult zien dat deze e-mails hun vruchten zullen afwerpen, zonder dat u er al teveel omkijken naar heeft.

Tony Robbins follow-up

Bron: Tony Robbins, 2017

4. Mobile first

De stijging in het gebruik van mobiele telefoons voor het bekijken van e-mails is al een tijdje bezig en ook in 2018 zal deze toename niet stoppen. Integendeel, voorspellingen laten zien dat 2018 het jaar wordt waarin meer mensen hun e-mails met hun mobiel openen dan via een desktopapplicatie.

In het nieuwe jaar is het daarom belangrijk extra aandacht te besteden aan het optimeren van uw e-mails voor mobiel. Client testing helpt u hierbij. Deze functie genereert automatisch voorbeelden van de weergave van uw e-mails in diverse e-mailprogramma’s. U ziet precies hoe iemand die Outlook gebruikt uw e-mail te zien krijgt, maar ook een iPhone gebruiker, personen met een tablet en gebruikers van Yahoo, Gmail, Thunderbird en Apple Mail. Vooral met zoveel mobiele gebruikers weet u op deze manier altijd zeker dat uw e-mail correct verzonden wordt.

5. Ingesloten video’s

Zoals eerder aangegeven zijn video’s een hot topic in marketing. Het insluiten van video’s in nieuwsbrieven is in veel e-mailmarketing software’s nog niet mogelijk, doordat e-mailprogramma’s zoals Gmail, Outlook en Thunderbird het afspelen van video’s in e-mail nog niet ondersteunen. Om weergaveproblemen te voorkomen kiest u daarom liever voor een alternatief, zoals een video screenshot met playknop die doorlinkt naar de daadwerkelijke video.

Zodra de e-mailprogramma’s de video afspeelfunctie omarmen zal het ook niet lang duren voordat nieuwsbrief software apps deze functie aanbieden. Het is dan aan u de taak om de video’s te gaan gebruiken. Vooral voor e-commerce biedt dit meer variatie in uw e-mail. Door bewegende elementen, afbeeldingen, tekst en video allen in één nieuwsbrief te combineren worden uw e-mails landingspagina’s op zich met een grotere kans op een langere leestijd en verhoogde klikratio.

Flywheel nieuwsbrief

Bron: Flywheel, 2017

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.