5 tips om uw e-mailmarketingsucces na kerst te behouden [3/3]

Zo houdt u uw webwinkel tussen kerst en nieuwjaar staande

In vergelijking met de drukke periode voor kerst zijn de weken tussen kerst en nieuwjaar vrij rustig. Toch kunt u ook nog profijt hebben van de nasleep van kerst. De gehele kersttijd, dus ook de dagen ná kerst, geeft veel mogelijkheden om uw succes met e-mailmarketing te doen stijgen.

Dit kunt u op verschillende manieren doen. Na de daadwerkelijke kerstdagen, is er nog een aantal gelegenheden, dat u niet kunt laten liggen. Veel klanten zijn namelijk ook na de kerstdagen nog in een koopstemming. Stop uw e-mailmarketingcampagne dus niet direct voor of na de kerst, maar hou het seizoen nog even langer vast, het liefst tot het nieuwe jaar.

Probeer de kerstdagen geheel te benutten, voordat u zich op het nieuwe jaar richt. Het is belangrijk, dat de verschillende e-mailmarketingcampagnes niet gelijktijdig, maar na elkaar plaatsvinden. Elke e-mail kan slechts eén thema bevatten. De uitdaging in de tijd na kerst, is dus een soepele overgang naar de jaarwisseling te maken zonder kansen voorbij te laten gaan uit de kerstperiode.

Hoe u tijdens de laatste dagen van het jaar met uw klanten communiceert, zet de toon voor het nieuwe jaar. Juist omdat klantenbinding tijdens deze dagen moeilijker is, is het noodzakelijk extra moeite te doen deze relatie te versterken. We hebben 5 tips verzameld, waarmee u ook ná de kerst uw e-mailmarketingsucces kunt vasthouden.

In het kort:
1. Winter-uitverkoop. De klassieker – seizoens- en verswaren de deur uit en plaats maken voor een frisse start in het nieuwe jaar.
2. Follow-up mailings. Een winkelwagen-reminder en speciale kortingen voor het nieuwe jaar.
3. Aanvullende producten aanbevelen. Toebehoor bij kerstkado’s adverteren.
4. Community-acties. Contacten engageren, bijvoorbeeld door hen te vragen „wat was uw favoriete kerstkado?“
5. Resultaten evalueren Kennis over de klanten vergaren, om in het volgende jaar nog beter te worden.

1. Uitverkoop

De uitverkoop is natuurlijk een klassieker. Maar dat is geen toeval. Na de kerstdagen, ook wanneer de winter nog lang niet voorbij is, is zo’n actie de moeite waard.

Aan de ene kant is een winter-uitverkoop natuurlijk een goede gelegenheid om ruimte in de voorraadkast te maken. Seizoens- of kerstproducten en verderfelijke waren kunnen door middel van een uitverkoop meestal nog goed verkocht worden. Dat betekent niet, dat u ze moet weggeven. Een goede campagne met tijdslimiet brengt meer teweeg. Pas wanneer u meer voorraadruimte heeft, is uw shop klaar voor het nieuwe jaar. Met nieuwe producten kunt u op de veranderende interesses van de klanten, bijvoorbeeld op goede voornemens, doelgericht inspelen.

Aan de andere kant kunt u zich al in de periode voor kerst voorbereiden op de periode er na en zelfs tot in januari. U kunt bijvoorbeeld bij de bestellingen een coupon meesturen, die speciaal bedoeld is voor de klanten, die kado’s voor een ander gekocht hebben. Deze personen ontvangen dan aan het einde van de kerstdagen een kortingscode onder het motto ‘nu is het tijd uzelf iets te geven’.

2. Follow-up e-mails

U kunt follow-up e-mails zowel naar klanten sturen, die een aankoop hebben afgebroken, als aan klanten die een aankoop hebben gedaan. Webwinkelklanten verwachten tegenwoordig een winkelwagen-reminder. Houd daar rekening mee. De winkelwagen wordt vaak niet alleen als zodanig gebruikt, maar ook als verlanglijstje of herinneringslijst. Het kan daarom handig zijn om een reminder te sturen, ook aan de klanten die iets langer inactief zijn. Herinner hen aan kerst en aan zijn of haar winkelwagen van voor de kerstdagen. In de follow-up e-mails zou u bijvoorbeeld kunnen schrijven:

  • Heeft u nog interesse in de producten die u heeft bekeken?
  • Heeft u met kerst gekregen wat u gewenst had?

De klanten, die voor kerst iets besteld hebben, kunnen dan later van exclusieve aanbiedingen gebruik maken. Hiermee kunt u hen bedanken voor het doen van een aankoop. Door middel van bijvoorbeeld het meesturen van een coupon. Nog beter is klanten te binden met behulp van feedbackvragen. Bijvoorbeeld hoe tevreden zij waren of de aflevering. Wanneer zij feedback geven, kunt u hen daarvoor bedanken met een korting.

3. Aanvullende producten aanbevelen

Met kerst worden langgekoesterde wensen vervuld. Maak hier gebruik van. Voor bijna alle producten, die met kerst geschonken worden, bestaat er passende toebehoor: bij camera’s, keukenspullen of sportuitrusting bijvoorbeeld. Bij een videospelcomputer dat kado gedaan is, passen bijvoorbeeld spellen. Aanbevelingen haalt u uit de algemene favorieten of uit de wenslijstjes van de klanten.

De uitdaging is uit te zoeken welke producten voor wie relevant kunnen zijn. Aanwijzingen hiervoor zijn bijvoorbeeld verlanglijstjes of vaak bekeken producten. Om deze gegevens te kunnen zien, moet het natuurlijk mogelijk zijn voor de klanten al voór de kerst verlanglijstjes te maken. Ook is het belangrijk dat de info getrackt kan worden.

4. Contacten engageren met community-actions

Ook los van aanbiedingen kunt u de aandacht van de klanten winnen om de persoonlijke relatie te versterken. Start een community-action, waarmee u concreet in interactie bent met de klanten. Met deze acties kunt u als onderneming of merk echte interesse tonen.

Bijvoorbeeld:

  • Loterij: Laat je favoriete kerstkado zien
  • Fundraising: laat een kado zien waar je minder blij mee bent en geef het als donatie door

Wilt u meer omzet voor uw webwinkel genereren, dan zult u er eerst voor moeten zorgen dat contacten hieraan deel kunnen nemen. Dit kan door middel van kleine kortingen en aanbiedingen, zoals bijvoorbeeld gratis verzendingen voor de deelnemers. Of, een door de deelnemers zelf gekozen winnaar, ontvangt een prijs. Het delen van de informatie engageert de deelnemers en creëert meer bekendheid van uw winkel onder hun vrienden en bekenden.

5. Resultaten evalueren

Ook wanneer u dit jaar al veel uit uw e-mailmarketing gehaald heeft, zou uw doel moeten zijn het volgende jaar nóg beter te worden. Met de resultaten van afgelopen jaar kunt u uw doelgroepen het volgende jaar beter inschatten.

Om iets te kunnen zeggen over de kwaliteit van uw afgelopen campagne, moet u in ieder geval de kerstcampagne tracken. Let hierbij in ieder geval op het aantal kliks en de conversions. Nog beter zou het zijn, wanneer u de totale conversie-trechter beoordeelt. Ideaal gezien zou u inzicht moeten kunnen hebben in de totale customer journey. Dan kunt u precies bepalen waar de klanten afgehaakt zijn en waar verbeterpunten liggen voor het volgende jaar.

Bovendien is het de moeite waard om het nieuwsbriefsucces van bepaalde groepen te evalueren. Met behulp van cluster-evaluaties kunnen de benchmarks aan de hand van verschillende kenmerken begrensd worden. Bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, woonplaats, activiteit in de webwinkel of jaaromzet. Aan de hand hiervan kunt u segmenten van klanten vastleggen, bij wie bepaalde mailings bijzonder goed of juist slecht uitgepakt hebben.

In onze serie „e-mailmarketing met kerst“ hebben we u tips gegeven rondom de kerstaankopen. Van de voorbereiding, het onderhouden van klantencontact tijdens kerst, tot aan de nasleep  heeft u grip gekregen op deze omzetrijke tijd van het jaar.

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.