5 tips voor een succesvolle start in e-mailmarketing

5 tips succesvol begin e-mailmarketing

Zo vermijdt u flaters en juridische valkuilen

Wanneer u begint met e-mailmarketing rijzen er een heleboel vragen: Hoe bouw ik een goede e-maillijst op? Waar kan ik mijn nieuwsbrief promoten? Hoe kan ik de nieuwsbrief het best verzenden? Hoe ontwerp ik een nieuwsbrief? Kan ik mijn ontvangers persoonlijk aanspreken? Hoe weet ik of mijn nieuwsbrief in de smaak valt?

Gelukkig heeft u de fijne kneepjes van deze marketingtechniek zo onder knie en is het gewoon een kwestie van starten met e-mailmarketing. U begint met een account bij bijvoorbeeld Newsletter2Go en een aanmeldformulier op uw website. Zodra u de eerste nieuwsbriefabonnees heeft verzameld, kunt u starten met uw e-mailmarketingcampagne. Aan de hand van A/B-testen leert u daarna snel genoeg wat wel en niet werkt. En daarna kan het verfijnen en optimaliseren van uw content beginnen!

In dit artikel helpen we u een handje op weg. Lees hier de 5 tips voor een succesvolle start in e-mailmarketing.

Tip 1: Ontvangerslijst opbouwen

Het opbouwen van een ontvangerslijst is het uitgangspunt van e-mailmarketing. Men heeft tenslotte mensen nodig, waarnaar men nieuwsbrieven verzenden kan. Bestaande contacten, bijvoorbeeld uit uw webshop of adressen die u verkreeg door wedstrijden, mogen niet zomaar gebruikt worden. De boete voor het ongewenst versturen van één enkele ongewenste reclame mail kan oplopen tot € 450 000 (Autoriteit Consument & Markt). Om te zorgen dat het zover niet komt, heeft men de uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger nodig om reclamemails te ontvangen.

Natuurlijk zijn de aanbieders van e-mailmarketing software daar op voorbereid en hebben ze deze opties reeds in de software geïntegreerd om het wettelijke aspect te garanderen. De oplossing is de zogeheten double opt-in, een dubbele bevestiging van de nieuwsbrief aanmelding. Bij dit systeem krijgen de ontvangers een bevestigingsmail nadat ze hun gegevens invulden in het aanmeldformulier. Deze mail bevat een link, die eerst aangeklikt moet worden voordat de gegevens in de ontvangerslijst opgenomen worden.

Dat voorkomt ook het misbruik van adressen: wanneer iemand niet zelf zijn e-mailadres ingegeven heeft, wordt deze toch op de hoogte gebracht door de bevestigingsmail en kan deze de aanmelding nog beëindigen door de link niet aan te klikken. Zo kan men er zeker van zijn dat een derde geen e-mailadressen ingeeft zonder toestemming. Pas wanneer de bevestigingslink aangeklikt is, wordt het adres van de ontvanger automatisch in een lijst opgenomen die zichzelf dagelijks actualiseert.

Tip 2: Verzenden via gewhitelisted servers

Een van de grootste voordelen van e-mailmarketing software is dat de nieuwsbrief niet meer in de spamfolder belandt. Serieuze software providers zijn gecertificeerd als afzender en daardoor bij de providers als betrouwbaar geklasseerd. Wanneer men op een zogeheten whitelist staat, zorgt dat ervoor dat alle e-mails meteen afgeleverd worden. De spamcontrole valt namelijk weg wanneer men via gewhitelisted servers verzendt. De afleverratio bij e-mailmarketing liggen daardoor ook zeer hoog: boven 99%.

Om er zeker van te zijn dat er effectief geen spam wordt verzonden via deze servers, controleert Newsletter2Go de betrouwbaarheid van elke nieuwe klant. Enkel dan kan gegarandeerd worden dat whitelisting niet bedreigd wordt en de e-mails van alle klanten veilig aankomen.

Tip 3: Vormgeving van de nieuwsbrief

De vormgevingsmogelijkheden van een nieuwsbrief zijn veel uitgebreider dan bij een normale e-mail. De nieuwsbrieven worden verzonden in HTML-formaat, maar de vormgeving gebeurt in een overzichtelijke editor. Daarmee kan men niet enkel tekst en links inbouwen, maar ook afbeeldingen. De rangschikking van de elementen kan vrij bepaald worden. Bijzonder handig zijn de placeholders waarmee personalisaties in de nieuwsbrief geplaatst kunnen worden. Zo kan men met slechts een kleine inspanning, persoonlijke aansprekingen gebruiken. Ook in het onderwerp kunnen de ontvangers persoonlijk aangesproken worden. De e-mailmarketing software neemt automatisch de nodige gegevens uit de databank.

Bij het ontwerpen van een nieuwsbrief met tekst en beeld, moet men altijd in het achterhoofd houden dat er vele ontvangers zijn waarbij standaard geen grafieken getoond worden. Deze kan men de leesbaarheid behoorlijk vereenvoudigen door in de editor zogeheten ‘alt-teksten’ in te voegen, die als alternatief voor de grafiek op dezelfde plaats getoond worden.

Tip 4: Ontvangers segmenteren

Naast het personaliseren van de aanspreking, kan men nog andere mogelijkheden gebruiken om de nieuwsbrief te individualiseren. Dat verhoogt de relevantie voor de ontvanger en zorgt ervoor dat de nieuwsbrief beter aanslaat. Het is af te raden steeds een e-mail in dezelfde vorm te versturen. In de ontvangersdatabank kunt u naar hartenlust kenmerken aanmaken: geslacht, leeftijd, interesses, koopgewoontes en veel meer.

Op basis van deze kenmerken kan men de ontvangers in verschillende groepen opdelen (segmenteren) en hen nieuwsbrieven sturen die gericht zijn op deze doelgroep. Zo kan men bijvoorbeeld naar geslacht verschillende producten in een mailing aanprijzen of naargelang interesse verschillende informatie vermelden. Met behulp van de kenmerken kan men ook geautomatiseerde mailings instellen; bijvoorbeeld een verjaardagsmail die steeds op de verjaardag van de desbetreffende ontvanger verzonden wordt.

Tip 5: Monitoring en rapporten

Bij succesvolle e-mailmarketing hoort ook de controle en evaluatie van nieuwsbrieven. Men moet op z’n minst weten hoe vaak de nieuwsbrief geopend werd en welke link hoe vaak aangeklikt werd. Enkel zo komt men te weten welke inhoud goed functioneerde en welke niet in de smaak viel, wat de ontvanger interesseert en of de thema’s goed gekozen zijn. Aan de hand van deze kennis kan men de toekomstige nieuwsbrieven aanpassen en steeds weer optimaliseren. Newsletter2Go maakt voor elke verzonden mailing automatisch
een overzichtelijk, maar gedetailleerd rapport waarin alle belangrijke kengetallen zoals openratio, klikratio
en conversie staan.

Persfoto rapporten

Wij hopen dat u zich na het lezen van deze tips goed voorbereid voelt om van start te gaan met e-mailmarketing. Het is wellicht in het begin vallen en opstaan, maar hoe meer e-mails u verzendt, hoe meer informatie u heeft om te gebruiken voor de optimalisatie. Met iedere nieuwsbrief komt u meer te weten over u ontvangers, wat er uiteindelijk toe leidt dat u relevante, doelgerichte e-mails naar tevreden klanten stuurt. Wij wensen u veel succes met uw start in e-mailmarketing!

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.