5 veel gemaakte fouten in e-mailmarketing

Email marketing fouten

Voorkomen is beter dan genezen: 5 veel gemaakte fouten in e-mailmarketing

Van het schrijven van uitnodigende headlines tot aan het personaliseren van de e-mail … het internet staat vol met tips waarmee u uw e-mailcampagnes tot een succes brengt. Maar zolang u een paar simpele fouten blijft maken, klikken uw klanten niet door en haalt u nooit echt het maximale uit uw e-mailmarketing strategie.

De fouten in dit artikel ziet u gemakkelijk over het hoofd en komen we daarom (helaas) maar al te vaak tegen. Hoog tijd dus dat we ze even voor u op een rijtje zetten. Zo kunt u de basis leggen voor een nieuwsbrief campagne waarmee écht goede resultaten behaald kunnen worden.

Laten we beginnen.

1. Onpersoonlijke afzender

Uw klanten willen interactie met andere mensen. Niet met een bedrijf of organisatie. Kijk daarom eens naar hoe uw klanten de afzender van uw e-mail zien. Is dat bijvoorbeeld *protected email*, *protected email* of *protected email*, dan geeft dat niet bepaald aan dat de afzender een persoon is waarmee een connectie gemaakt kan worden.

Dergelijke afzenders impliceren éénrichtingsverkeer in de communicatie: ik wil wel dat u iets van mij hoort, maar ik hoef niets van u te horen. Best onbeleefd en dus bad for business. Geef de afzender van uw nieuwsbrieven daarom een naam, zodat uw klanten in ieder geval het gevoel hebben dat ze te maken hebben met een bestaand persoon.

2. Onhandige mobiele weergave

Een groot deel van uw klanten bekijkt uw e-mail of nieuwsbrief op hun telefoon. En die heeft nu eenmaal een andere weergave dan het scherm van een pc of laptop. Het zou daarom ook eeuwig zonde zijn als uw mail niet goed wordt weergegeven. Sterker nog, de kans bestaat dat uw klanten de e-mail meteen wegdrukken. Vrijwel niemand besteedt tijd aan iets wat ze niet (goed) kunnen lezen.

3. Alleen maar afbeeldingen

Toegegeven, het gebruik van afbeeldingen maken uw e-mailcampagne visueel een stuk aantrekkelijker. Vaker dan ons lief is, zien we echter e-mails voorbij komen die uit louter afbeeldingen bestaan. Wanneer u zich bedenkt dat ruim tweederde van uw lezers de afbeeldingen niet automatisch laadt, kunt u zich wel voorstellen dat die e-mails niet leesbaar zijn.

Met alle gevolgen van dien.

Verwijs uw lezers daarom door naar de webversie van uw e-mail of herhaal uw boodschap in een korte, simpele tekst zodat ook de lezers die de afbeeldingen niet automatisch laden toch aan uw boodschap worden blootgesteld (en doen wat u hoopt dat ze doen, natuurlijk).

4. Niet relevante content

Het succes van uw nieuwsbrief of campagne valt en staat met relevantie. Als de inhoud van uw e-mail niet relevant is voor uw klanten, dan schrijven mensen zich in no time uit.

Gegarandeerd. Bedenk daarom goed of de e-mail die u verstuurt relevant is voor iedereen die de mail ontvangt.

In veel gevallen is dat niet het geval. Ga maar na. Een manager van een groot bedrijf heeft andere behoeften dan een ZZP’er en ook uw klanten hebben uiteenlopende interesses. Deel uw lezers in op basis van deze behoeften of interesses (vaak af te leiden uit het gebruik van bepaalde producten of diensten van uw bedrijf). Schotel dan iedere groep voor hun relevante content voor. Uw conversie- en doorklikpercentage zal hiermee enorm stijgen.

5. Een focus op sales

In het verlengde van relevantie ligt de toegevoegde waarde van uw e-mail. Te vaak zien we nog nieuwsbrieven of campagnes die zich focussen op slechts de promotie van diensten of artikelen. De focus ligt op sales. En niets meer dan dat. Daar zitten uw klanten in veel gevallen helemaal niet op te wachten. Niemand wil iets verkocht worden.

Wees daarom vooral behulpzaam. Geef uw lezers iets waar ze écht wat aan hebben. Zelfs als die (potentiële) klanten nooit iets aanschaffen. E-mailmarketing draait immers om het aangaan van relaties, om uw bedrijf positief weg te zetten en om on top of mind te blijven bij uw lezers. De sales volgen vanzelf op het moment dat uw klanten daar aan toe zijn…

Dit blog is geschreven door Daniël Kuipers van Online Marketing Agency.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.