6 redenen waarom e-mailmarketing onmisbaar is

Blog e-mailmarketing tips

Is e-mailmarketing nog steeds noodzakelijk? Ja, e-mailmarketing is voor ondernemers en bedrijven nog altijd zeer belangrijk. Met een sterke e-mailmarketingstrategie kunt u op een directe en persoonlijke manier uw publiek bereiken.

Binnen de marketingstrategie van ieder bedrijf is e-mailmarketing van onmisbaar belang. Hieronder 6 redenen waarom e-mailmarketing essentieel is voor iedere onderneming.

1. Naamsbekendheid vergroten

Natuurlijk is social media zeer belangrijk voor de brand awareness van een bedrijf. Maar het is niet het enige platform dat helpt bij de naamsbekendheid. Het hebben van het e-mailadres van (potentiële) klanten in u e-mailmarketing lijst is van onschatbare waarde. Waarom? Omdat het inschrijven voor nieuwsbrieven betekent dat ze geïnteresseerd zijn in uw bedrijf.

E-mailmarketing geeft u de mogelijkheid om deze belangstelling en daarmee de brand awareness te vergroten. Het versturen van updates via e-mailmarketing is een effectieve manier voor ondernemingen en consumenten om in contact te blijven.

Het betekent wel dat u voorzichtig om moet gaan met op sales gerichte nieuwsbrieven. Mensen schrijven zich in om waardevolle informatie te ontvangen en niet om lastig gevallen te worden met spam.
Verstuur daarom informatie die het vertrouwen van uw publiek wint. Met e-mailmarketing kunt u klanten aan u binden. Als het gaat om het converteren van mensen in klanten en fans is e-mailmarketing dé methode.

2. E-mailmarketing is betaalbaar

De beste redenen om e-mailmarketing te gebruiken? Het is eenvoudig, effectief en goedkoop. Met e-mailmarketing kunt u voor bijna geen geld een groot aantal consumenten bereiken. Dit is vooral handig voor kleine ondernemers met een beperkt budget. E-mailmarketing is door de lage kosten een betere keuze dan traditionele marketingkanalen zoals tv, radio of direct mail.

3. Mogelijkheid tot doelgerichte boodschappen

E-mailmarketing geeft de mogelijkheid tot zeer doelgerichte berichten. Wanneer u een bericht via social media post, richt u zich tot al uw volgers. Met e-mailmarketing kunt u het publiek opdelen en zodoende uw mail helemaal op maat maken. Zo kunt u potentiële klanten de informatie geven die ze nodig hebben. De juiste content helpt ze naar de volgende stap binnen de koopcyclus. Creëer daarom personas, zodat u uw klanten de content geeft die ze nodig hebben voor iedere stap binnen de cyclus.

Het segmenteren van uw klanten in passende e-mailmarketinglijsten helpt om de ontvangers doelgerichter en effectiever te benaderen. Sommige klanten zijn in de overwegingsfase, andere oriënteren zich en weer andere staan op het op punt om iets aanschaffen. Voor al deze verschillende stadia in de koopcycle kunt u specifieke content maken.

4. E-mailmarketing is goed meetbaar

De meeste e-mailmarketing tools geven de mogelijkheid om te volgen wat er gebeurt nadat de e-mailcampagne is verzonden. U kunt hiermee precies zien hoeveel mensen de e-mail hebben geopend, op welke links er is geklikt en wie zich heeft afgemeld.

Houd bij het maken van uw e-mailcampagnes altijd rekening met de wensen en verwachtingen van de abonnees. Als uw nieuwsbrief abonnees iedere dag een e-mail in hun inbox verwachten, dan kunt u daar beter aan voldoen. Maar als uw klanten liever één keer per week gemaild willen worden, dan zullen de uitschrijvingen toenemen wanneer u ze vaker benaderd.

Ken uw publiek en bied ze waardevolle informatie. Dit is met e-mailmarketing heel goed meetbaar. U kunt de prestaties vervolgen en naderhand aanpassen en verbeteringen doorvoeren.

5. Bereik klanten in realtime

E-mails worden massaal op smartphones gelezen. Mensen checken de hele dag hun mobiel voor nieuwe berichtjes. Met e-mails bereikt u uw lezers daarom waarschijnlijk in realtime. Dit geeft u de kans om ze direct te bereiken en tot actie aan te zetten. Houd hier rekening mee bij het maken van uw e-mailcampagnes en pas uw marketingstrategie hierop aan. Denk bijvoorbeeld aan het tijdstip van de verzending en houd bij het opstellen van de nieuwsbrief rekening met het kleine scherm van smartphones. Zorg ervoor dat alles goed leesbaar en overzichtelijk is.

Iets anders; u leest weleens dat e-mailen niet meer van deze tijd is, omdat iedereen social media gebruikt. Dit is echter geen reden om e-mailmarketing af te schrijven. Met e-mails bereik u mensen directer en met sociale media is de kans zéér groot dat uw boodschap wordt gemist.

Daarnaast zit niet iedereen op sociale media, maar heeft bijna iedereen wel een e-mailaccount. Dit brengt me op het volgende punt, namelijk waarom e-mailmarketing onmisbaar is voor ondernemingen en bedrijven.

6. Iedereen gebruikt e-mail

Als u e-mail niet gebruikt als onderdeel van uw internet marketing strategie, mist u als ondernemer een kanaal dat het grootste deel van de wereld gebruikt. Iedereen heeft een e-mailadres of account. Waarom zou u dit media kanaal dan negeren?

Zeker in de B2B wereld is e-mail een belangrijk communicatiemiddel. Denk aan alle mogelijkheden zoals interessante updates, nieuwtjes en nieuwe producten die u via de mail met uw lezers kunt delen.

Een goede e-mailstrategie biedt u de mogelijkheid om van uw lezers klanten te maken. Uw lezerspubliek kan tevens uw nieuwsbrieven ook heel gemakkelijk doorsturen. Wie weet komen daar weer nieuwe cliënten uit? Verstuur daarom waardevolle nieuwsbrieven en maak van uw abonnees trouwe klanten.

Conclusie

E-mail is nog altijd zeer belangrijk voor iedere onderneming. Het is eenvoudig, meetbaar en betaalbaar én het geeft u de mogelijkheid om direct in contact te komen met uw klanten. Stuk voor stuk redenen om gebruik te maken van e-mailmarketing.

Wat zijn uw ervaringen met e-mailmarketing? Laat het weten in de reacties!

Jean-Marc Mulder is oprichter van MLDR Communicatie. Hij houdt van alles wat digitaal is en deelt graag informatie over content marketing, social media, bloggen en SEO. Ontwerpt soms ook iets tastbaars voor print.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.