7 fouten om te vermijden bij een A/B-test

AB-test nieuwsbrief emailmarketing

Het optimaliseren van de open- en klikratio met A/B-testen

A/B-testen zijn het sleutelwoord tot langdurig e-mailmarketing succes, maar maakt u er eigenlijk al gebruik van? Of u nu al wel regelmatig testen doorvoert of net begint, in dit artikel delen we de meest gemaakte fouten tijdens A/B-testen.

A/B-test fout 1: Teveel willen testen

Ee A/B-test is het meest effectief als u slechts één element tegelijk test. Voordat u begint met de vergelijking, bepaalt u welke functie in het middelpunt van de test komt te staan. Verander bijvoorbeeld in beide varianten de CTA-knop, de lay-out, de afbeelding of de tekst. Wanneer u meerdere elementen tegelijk veranderd weet u uiteindelijk niet welke verandering zorgde voor de betere prestaties.

In dit artikel vindt u een gedetailleerde beschrijving van wat u kunt testen in een nieuwsbrief.

A/B-test fout 2: Een te klein publiek kiezen

Een andere fout die u graag wilt vermijden is het uitvoeren van een A/B-test met een te klein publiek. Hoe meer contactpersonen op de twee varianten worden getest, hoe nauwkeuriger en zinvoller de gegevens zijn. Als u uw nieuwsbrieven wilt testen, zorg er dan voor dat u alle contacten in uw adresboek betrekt.

A/B-test fout 3: De periode is te kort

Het vergt tijd om een goede A/B-test uit te voeren. Velen hebben de neiging om de test eerder dan verwacht af te ronden, waardoor resultaten worden verkregen die niet definitief zijn.

In feite kan de definitieve uitslag zich in de loop van de tijd meerdere keren veranderen. Wees dus niet gehaast: als u een actieve A/B-test opzet, laat deze dan minstens een maand actief. Als u nieuwsbrieven test, laat dan ten minste een week voorbijgaan voordat u de open- en klikratio kunt beoordelen. Ontvangers kunnen e-mails zelfs na een paar dagen nog steeds openen.

A/B-test fout 4: Geen doelen stellen

Soms vergeten degenen die de A/B-tests uitvoeren het belangrijkste onderdeel: om de doelstellingen van de vergelijking te zetten en te bepalen wat u wilt controleren. Een goede strategie is om na te denken over aannames en te kijken of deze via de A/B-test bevestigd zijn of niet.

7 fouten vermijden ab test

A/B-test fout 5: Geen rekening houden met diverse apparaten

Wanneer u eenmaal zover bent gekomen om een A/B-test op te stellen, is het belangrijk om na de test de statistieken goed te analyseren. Vaak wordt vergeten om in acht te nemen of gebruikers de e-mail vanaf hun desktop, tablet of smartphone lezen. Het apparaat waarop de lezer de e-mail opent kan een grote invloed hebben op het effect van de e-mail.

Met onze e-mailclient testing kunt u de nieuwsbrief in meer dan 36 verschillende e-mailprogramma’s testen, zodat u precies ziet hoe uw e-mail in de inbox van de ontvanger wordt weergeven

A/B-test fout 6: De A/B-test eenmalig uitvoeren en niet herhalen

Een van de meest voorkomende fouten om te voorkomen bij het maken van een A/B-test is om de vergelijking slechts een keer te starten en daarna verder niet meer te herhalen. Aangezien de smaak en reactie van uw publiek kan veranderen na verloop van tijd, evenals de ontvangers die voor uw nieuwsbrief zijn aangemeld, is het het best om de test ten minste twee keer per jaar te herhalen.

A/B-test fout 7: Niet de juiste tools voor de analyse gebruiken

Een andere fout die u moet vermijden is het niet gebruiken van de juiste tools om een A/B-test te maken en vooral te evalueren. Google Analytics is een uitstekend hulpmiddel wanneer u twee versies van dezelfde webpagina wilt vergelijken, omdat het de juiste grafieken en statistieken biedt. Op het gebied van e-mailmarketing zijn er verschillende professionele platforms, zoals die van Newsletter2Go, waarmee u verschillende varianten van dezelfde nieuwsbrief kunt maken en de prestaties kunt monitoren.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.