8 e-commerce tips tegen de sales zomerdip

Ecommerce tips zomerdip

8 strategieën om uw e-commerce omzet ook in de zomer stabiel te houden

De zomer is aangebroken en dat betekent vaak een daling van de verkoop. Dit hoeft echter niet per se zo te zijn. In dit artikel bespreken we 8 praktische tips om dit te voorkomen.

1. Contacteer uw klanten nog vaker

U hoort het vaker, in de zomer heeft het geen zin om klanten te benaderen. Veel e-commerce eigenaren zetten hun marketing bij hoge temperaturen op een laag pitje, omdat ze ervan uitgaan dat de meesten op vakantie zijn of niet geïnteresseerd zijn in de communicatie.

Dit is echter niet altijd het geval! De zomer is juist een goed moment om een gesprek met uw klanten aan te gaan, aangezien ze meer tijd hebben. De eerste tip is daarom: laat van u horen en plan een campagne om al uw doelgroepen te bereiken.

2. Maak handig gebruik van sociale media

De zomer betekent voor veel gebruikers dat ze nog meer tijd hebben om op sociaal gebied actief te zijn. Als u meer zichtbaarheid voor uw online winkel wilt generen, kunt u zich richten op de sociale media kanalen. Organiseer campagnes op Facebook, Twitter of Instagram die zomerthema’s of soft content bevatten en tegelijkertijd uw bedrijf promoten.

Daarnaast is natuurlijk e-mailmarketing ook een must-have kanaal. Veel gebruikers controleren ook in de zomer hun e-mails en hebben dan juist meer tijd om ze te lezen.

3. Start een drip marketing zomercampagne

Een zomercampagne hoeft niet veel werk te zijn en kan zelfs automatisch worden verzonden wanneer u er zelf ook even tussenuit gaat. Een zogenaamde drip marketing campagne is een geplande toezending van nieuwsbrieven die klanten op een bepaald moment en met een bepaald doel bereiken. Denk bij het opstellen van de campagne na over:

  • Wat is het doel van uw nieuwsbrieven?
  • Hoeveel nieuwsbrieven moet u opstellen om uw doel te communiceren?
  • Wanneer verstuurt u de nieuwsbrieven het best?

Na het definiëren van bovenstaande punten kunt u uw e-mailmarketingcampagne plannen, of beslissen wanneer u de nieuwsbrief wilt versturen.

💡 Benieuwd hoe drip marketing precies werkt? Lees het in ons uitgebreide blogartikel.

4. Cadeaubonnen of speciale inhoud voor uw klanten

Zogenaamde “ever green” content voor e-commerce nieuwsbrieven is het versturen van kortingsvouchers. Wanneer u deze ook verstuurt, klanten zijn altijd blij om de producten goedkoper aan te kunnen schaffen. Dankzij de gepersonaliseerde kortingsbonnen is het opstellen van dit soort nieuwsbrieven geen heksenwerk.

Naast vouchers kunt u ook speciale content versturen zoals whitepapers, infographics, interviews of “achter de schermen” content. Laat uw fantasie de vrije loop en gebruik de zomer om te pronken met een onbekende kant van uw e-commerce!

Nieuwsbrief e-commerce tips zomerdip

5. Limited edition producten

Naast kortingsvouchers kunt u ook speciaal een collectie met afgeprijsde zomerproducten samenstellen. Vervolgens prijst u deze limited edition bij uw klanten aan. Wanneer u de korting slechts een bepaalde periode laat gelden zorgt dit voor een gevoel van “urgentie” bij klanten, wat ertoe leidt dat ze sneller handelen

6. Workshops en interessante informatie

Weet u nog dat we het eerder hadden over het tonen van de verborgen kant van uw e-commerce?

Een goed idee om de verkoop te verhogen, maar ook het imago en de reputatie van uw online winkel te versterken, is om klanten cursussen of informatie aan te bieden. Dit kan ook over onderwerpen gaan die hen zouden kunnen interesseren, maar niet noodzakelijk zijn verbonden aan uw bedrijf. Als uw bedrijf bijvoorbeeld is gebaseerd op de verkoop van schoenen, kunt u een korte workshop aanbieden over de productie van schoenen in Italië. Of tips bieden over de beste manier om uw zomersandalen in goede conditie te houden.

7. Spelletjes, loterijen en activiteiten voor meer interactie

Een andere goede strategie is om interactieve spelletjes, zoals een loterij, te organiseren. Vergeet niet dat juist de activiteiten die voordelen opleveren voor de gebruikers het meest activerend en succesvol zijn! Lezers vinden het vaak juist leuk om interactief met een bedrijf in contact te zijn.

8. Start een gesprek met uw e-commerce nieuwsbrieven

Conversational marketing is gebaseerd op het aangaan van een oprechte dialoog met klanten. Sociale media en nieuwsbrieven zijn de meest geschikte kanalen voor dit soort projecten, dus maak gebruik van de zomer om de aandacht van uw gebruikers te trekken en een dialoog met hen aan te gaan.

Als uw e-commerce bijvoorbeeld huishoudelijke gebruiksvoorwerpen verkoopt, kunt u een sociale campagne starten waarin u degenen die uw producten gekocht hebben, vraagt naar hun mening over de kwaliteit en de gebruikservaring.

In ruil daarvoor kunt u vouchers aanbieden. Door klanten te interviewen met gespreksmarketing kunt u de reputatie van uw merk verbeteren, uw merk verspreiden en klantenloyaliteit opbouwen.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.