8 tips voor uw e-commerce nieuwsbrief

E-commerce nieuwsbrief

Dit zijn de nieuwsbrieven die u e-commerce klanten willen ontvangen

Een belangrijk deel van een goede e-commerce strategie is e-mailmarketing. Een winkel die online actief is, verzendt vrijwel dagelijks e-mails. Denk aan orderbevestigingen en pakket updates. Succesvolle online shops maken echter ook veelal gebruik van e-mailmarketing om commerciële redenen. E-commerce nieuwsbrieven kunnen voor een aantal doelen worden ingezet. In dit artikel gaan we dieper in op de diverse doeleinden van nieuwsbrieven voor online shops.

U leest onder meer over het nut van promotionele nieuwsbrieven, welkomstmails en verlaten winkelwagen e-mails.

Klanten behouden en meer conversies genereren met nieuwsbrieven

Bij het schrijven van de nieuwsbrieven voor uw online shop vraagt u zich in de eerste plaats af wat het doel is: bent u vooral op zoek naar klantenbinding of wilt u meer conversies genereren? In het eerste geval zal de focus van de nieuwsbrieven liggen op de producten en voordelen die worden aangeboden aan klanten; in het tweede geval zal de focus van de nieuwsbrieven liggen op de ontvangers.

Hoewel in beide gevallen geldt: geef altijd eerst voordat u wat van de ontvanger vraagt. Te commerciële nieuwsbrieven die continu uw producten promoten hebben een lage kans van slagen. Bied altijd relevantie voor de ontvanger.

8 verschillende e-commerce nieuwsbrieven en wanneer u deze het best verstuurd

1. Hi en welkom bij onze online shop

Een geinteresseerde heeft zich voor het eerst geabonneerd op de nieuwsbrief van uw online shop: nu is het aan u de taak om de nieuwe klant zo goed mogelijk te ontvangen.

Eerste indrukken tellen en dit is een goede gelegenheid om niet alleen om uw toekomstige klant te begroeten, maar ook om introductie informatie over uw e-commerce aan te bieden. Vergeet bij het schrijven van uw welkomstnieuwsbrief niet om het origineel maar eenvoudig tegelijkertijd te maken. U kunt bijvoorbeeld een kortingsvoucher aanbieden of andere voordelen aan nieuwe leden bieden, waaronder een kijkje ‘achter de schermen’ of een interview waarmee u de link tussen de lezer en uw merk versterkt.

2. De promotionele nieuwsbrief

Veel gebruikers abonneren zich op nieuwsbrieven om kortingsbonnen of vouchers te ontvangen. Het versturen van promotionele nieuwsbrieven met kortingsbonnen daarom een gegarandeerd succes voor e-commerce. Professionele e-mailmarketingplatforms, zoals Newsletter2Go, stellen u in staat om kortingsbonnen in series te versturen en te achterhalen welke contactpersonen ze wel of niet hebben gebruikt.

3. Een begroeting om klantenbinding op te bouwen

Andere belangrijke nieuwsbrieven zijn e-mails die naar klanten worden gestuurd bij speciale gelegenheden: jubilea, verjaardagen, vakanties, naamdagen en andere momenten die u met uw ontvangers wilt herdenken. Deze e-mails helpen uw e-commerce om:

  • De band met klanten te versterken
  • Uw merkimago versterken
  • Met speciale aanbiedingen en conversies te genereren

Via deze nieuwsbrieven kunt u dan een kortingsvoucher of een cadeau sturen naar de lezers en hen verrassen!

E-commerce nieuwsbrieven

4. Upselling via e-commerce nieuwsbrieven

Met dit type e-mail kunt u klanten bereiken die al gebruik maken van uw e-commerce platform en ze aanmoedingen om ook andere producten te kopen. Ook in dit geval kunt u vouchers of speciale aanbiedingen aanbieden. Mijn advies is om deze aanbiedingen te beperken tot een beperkte periode en zo gebruikers tot actie aan te zetten.

5. De nieuwsbrief voor klanten die de winkelwagen hebben verlaten

Sommige klanten kiezen een aantal producten om in hun digitale winkelwagentje te stoppen, maar voltooien de operatie om verschillende redenen niet. Door het versturen van een nieuwsbrief waarin u de klant uitnodigt om verder te gaan met de winkelen kunt u de conversies verhogen.

In deze e-mail kunt u nieuwe producten en de meest recente aanbiedingen toevoegen om lezers nog meer te verleiden. Met professionele nieuwsbrief tools, zoals Newsletter2o, kunt u productbeschrijvingen rechtstreeks vanuit uw e-commerce in de nieuwsbrief te importeren.

6. Nieuwsbrieven voor inactieve klanten

Kopen veel klanten producten in uw e-commerce, maar gebruiken ze het platform dan voor een lange tijd niet meer?

De ideale oplossing is om een nieuwsbrief te sturen met een uitnodiging om opnieuw een aankoop te doen. Een onderdeel van dit soort nieuwsbrieven zijn aantrekkelijke kortingsbonnen die direct in uw e-commerce kunnen worden uitgegeven. Bedenk een aanbod waar lezers enthousiast van worden.

7. Vraag feedback van uw klanten via de nieuwsbrief

Een andere manier waarop u de nieuwsbrief kunt gebruiken, is om klanten die producten hebben gekocht uit te nodigen om te stemmen op wat ze gekocht hebben of feedback te geven. In de tekst van de e-mail kunt u een koppeling naar een enquête invoegen. Ook in dit geval kunt u klanten die hun mening hebben gegeven belonen met extra content of kortingen.

8. Wat als een klant zich afmeldt voor de nieuwsbrief?

Elke keer dat u de nieuwsbrief verstuurt, kan het voorkomen dat sommige gebruikers besluiten zich af te melden van uw mailinglijst. Zelfs als het verlies van een adresboek contact is erg gewenst is, is het normaal voor sommige klanten om interesse te verliezen.

Een goede tip is om van deze gelegenheid gebruik te maken door in het afmeldformulier te vragen naar de afmeldreden. Dit zal u helpen om uw publiek beter te leren kennen en te begrijpen hoe u de e-commerce nieuwsbrieven kunt optimaliseren.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.