Wat is de beste verzendtijd voor een nieuwsbrief?

Verzendtijd

Wat is het beste tijdstip om uw nieuwsbrief te verzenden?

Deze vraag mag niet onderschat worden. Hoe vaak de nieuwsbrief geopend wordt hangt namelijk sterk af van het tijdstip van verzending. Het tijdstip moet aansluiten op de interesse van de ontvanger op dat moment.

De vraag is eigenlijk niet zo heel moeilijk te beantwoorden. U wilt uw ontvangers bereiken op de tijden dat zij online zijn en zich met hun e-mails bezighouden. De uitdaging is dus het moment te kiezen dat zoveel mogelijk overeenkomt met de verschillende gewoontes en gedrag van de ontvangers.

Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar de perfecte verzendingstijd. Er zijn veel factoren waar rekening mee gehouden moet worden.

  • Aan welke doelgroep wordt een nieuwsbrief verzonden?
  • Wanneer is deze doelgroep waarschijnlijk online?
  • Hoe ziet de dagindeling van de doelgroep eruit?
  • Wat voor inhoud heeft de nieuwsbrief? Om welke producten gaat het?
  • Op welke manier zouden de ontvangers zich met de nieuwsbrief moeten engageren?
  • Wat doet de concurrent?

Tijdens het beantwoorden van al deze vragen, komt u er waarschijnlijk achter hoe weinig gemiddelden eigenlijk zeggen.

Daarom willen we u met deze blogpost niet met statistieken en getallen overweldigen. Wel willen we u tips meegeven hoe u kunt uitvinden wat het beste tijdstip van verzending is.

Wanneer koopt men eigenlijk online?

Verzendtijd nieuwsbrief

Webwinkels zijn 24 uur per dag geopend en worden ook dag- en nacht bezocht. Er zijn natuurlijk wel tijdstippen waarop het drukker is dan op andere. De ‘piek’ van online aankopen is over het algemeen tussen 19 en 22 uur. Overdag tussen 10 en 19 blijven de aankopen constant en tussen middernacht en 6 uur s’ochtends zijn er doorgaands relatief weinig aankopen.

Meestal zijn de conversieratio’s laat in de avond het hoogst. Het bedrag in de online winkelwagens is daarom s’nachts gemiddeld hoger dan overdag. Dit is niet zo gek, aangezien men overdag nadenkt over het wel of niet aanschaffen van het product en dan aan het einde van de dag de knoop doorhakt.

Bovendien is het aandeel kopers in de avond en begin van de nacht die een smartphone gebruiken, veel groter. Maar er zal in de toekomst nog veel meer via smartphones gekocht worden, dankzij betere data-verbindingen, goedkopere tarieven en webwinkels die beter zijn aangepast voor shoppers.

Dat betekent, dat online shoppen zich verplaatst van iets dat thuis achter de desktop gebeurd, naar buiten. Online winkelen wordt steeds onafhankelijker van tijd en ruimte. Maar het blijft toch belangrijk over het tijdstip van verzending na te denken, aangezien de meeste mensen uiteindelijk nog altijd achter een desktop het product in detail willen zien, en meestal ook dan de aankoop doen. Ook worden mobiele apparaten niet alleen buiten en onderweg gebruikt, maar ook steeds meer binnen, zoals gewoon thuis.

Wanneer er precies wordt gekocht kan bovendien sterk verschillen per doelgroep en product. Hier volgen een paar voorbeelden:

  • Tijdschriften en boeken worden voornamelijk van maandag tot en met woensdag besteld tussen 20 en 21 uur.
  • Mannen kopen speelgoed voor kinderen meestal s’ochtendsvroeg tussen 7 en 8 uur. Voor vrouwen is er geen trend zichtbaar.
  • Alcohol wordt meestal online tussen 20 en 22 uur gekocht.

Om het maximale uit het tijdstip van verzending te halen, is het ook handig te weten wanneer uw eigen klanten online zijn en wanneer zij online aankopen doen. Kijk eens in uw website-activiteiten. U kunt inzien op welke momenten de meeste activiteiten plaatsvinden en wanneer unieke doelgroepen waar in de website kijken. Vergelijk deze informatie met de gegevens van de verkopen, om niet alleen de activiteit maar ook de conversies te kunnen beoordelen.

Wanneer worden de meeste nieuwsbrieven geopend?

Het aantal nieuwsbrief-opens is heel redelijk gelijk verdeeld. Over het algemeen zijn B2B-lezers voornamelijk doordeweeks online en privé-klanten in de avonduren of in het weekend.

B2C en B2B verzendtijd nieuwsbrief

Omdat actualiteit bij nieuwsbrieven heel waardevol is, is het logisch de nieuwsbrief te verzenden tijdens de momenten dat de ontvangers online zijn. Maar of de nieuwsbrief ook daadwerkelijk geopend wordt, hangt niet alleen van het tijdstip van verzending af. De volgende factoren zijn belangrijk:

  • Relevantie. Brengt u uzelf goed genoeg onder de aandacht? Zijn de ontvangers blij een e-mail van u te ontvangen of staan ze hier neutraal tegenover. Wanneer u nog relatief nieuw bent in de inbox van uw ontvangers, kan het zijn dat uw nieuwsbrief nauwelijks opvalt tussen alle andere berichten die in de ‘prime-time’ binnenkomen. Uw nieuwsbrief krijgt meer aandacht wanneer het vlak voor of vlak na deze piek afgeleverd wordt.
  • Geen tijd. Veel ontvangers lezen de e-mail niet direct. Zelfs wanneer een ontvanger het razend druk heeft doordeweeks en nooit een nieuwsbrief leest, kan in het weekend alsnog de nieuwsbrief openen om te lezen. Mits de inhoud interessant is! Drempelwaarde analyses laten zien op welke momenten (bijvoorbeeld na 3 uur), welke open- en klikratio’s bereikt zijn. Deze resultaten kunnen u helpen vaststellen, hoe lang uw nieuwsbrief nog onthouden en gelezen wordt.

Ook binnen B2B en B2C zijn er veel verschillen op te merken. Managers, medewerkers en freelancers hebben verschillende dagindelingen en zijn daarom moeilijk met elkaar te vergelijken. Dit geldt ook voor studenten, gepensioneerden en mensen die thuis werken. Het is moeilijk in te schatten op welke tijden deze personen het meest waarschijnlijk online zullen zijn.

Wanneer worden de meeste nieuwsbrieven verzonden?

Kortom, er bestaat geen optimaal tijdstip voor verzending. Wanneer alle ondernemingen bijvoorbeeld op dinsdagochtend hun nieuwsbrief verzenden, krijgen de ontvangers een tsunami aan e-mails in hun postvakken, waardoor elke unieke nieuwsbrief uiteindelijk ten onder gaat. Omdat de openratio daalt, zal er een nieuw tijdstip worden geprobeerd. En dan begint het hele proces weer opnieuw.

Voor B2B-nieuwsbrieven is de vroege voormiddag populair, omdat dan alle e-mails van de vorige dag en avond zijn doorgenomen. Een voorbeeld: de openratio bij B2B-nieuwsbrieven die s’ochtends verzonden worden is heel hoog. Dat betekent echter niet dat de nieuwsbrief per se ook goed werkt. Het kan namelijk ook betekenen dat deze uitgesorteerd is. Dan is uw nieuwsbrief wel geopend, maar niet gelezen.

De oplossing hiervoor is deze drukte te vermijden. Er wordt ook wel eens aangeraden juist in het weekend te verzenden, om af te wijken van de concurrent. Maar een risico is dan wel, dat ontvangers ook veel minder hun e-mails bekijken, laat staan openen.

Conclusie – Wat is dan wel het beste tijdstip voor verzending?

Om er achter te komen wat het beste tijdstip is om uw nieuwsbrief te verzenden, is er eigenlijk maar eén weg. U zult zelf moeten ontdekken welk tijdstip het meest succesvol voor u is. Wees daarbij flexibel, want de beste tijdstippen verschillen waarschijnlijk tussen doelgroepen en inhoud van de nieuwsbrief. Probeer wat verschillende tijdstippen uit en blijf variëren. Na enige tijd zult u erachter komen wat het beste moment is, om uw ontvangers te bereiken.

Om hoge open- en klikratio’s te bereiken, is niet alleen het verzendtijdpunt bepalend. Wat uiteindelijk telt is de inhoud van de nieuwsbrief. De inhoud bepaalt, hoeveel mensen de e-mail zullen openen. Wanneer de ontvangers de inhoud interessant vinden, zullen zij de e-mail lezen ongeacht op welk moment deze verstuurd is. Het perfecte verzendmoment is dus niets waard, wanneer uw nieuwsbrief geen relevante inhoud bevat en ongelezen in de prullenbak belandt.

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.