Deel 1: De ultieme Black Friday e-mailcampagne gids

Black Friday e-mailmarketing

De ultieme gids voor Black Friday e-mailmarketing

Op vrijdag 23 november is het weer tijd voor Black Friday. De uit Amerika overgewaaide trend vindt ook in Nederland steeds meer populariteit. Grote ketens prijzen producten tot soms wel 80% af (goedkope wasmachine, iemand?).

Hoewel de gemiddelde nuchtere Nederlander op deze grote kortingsdag niet staat te springen zoals de Amerikanen dit doen, plannen toch veel shoppers om nieuwe aankopen juist op 23 november te doen. En waarom ook niet? Eind november is de perfecte tijd om de eerste cadeautjes voor de feestdagen in te slaan.

Vandaar dat als bedrijf meedoen beter is dan niet meedoen aan Black Friday. Prijs enkele producten af en geef uw verkoop een boost.

In dit artikel vertellen we u meer over het begrip Black Friday, het juist gebruiken van de term en delen we tips, ideeën en inspiratie voor een succesvolle Black Friday campagne.

Black Friday: slimme shoppers kopen op deze dag cadeautjes

Het is weer bijna de leukste tijd van het jaar: het feestdagenseizoen. Voor de consument betekent dit verhoogde uitgaves, lange waslijsten met cadeaus en de grote vraag naar inspiratie en ideeën.

Voor winkeliers staat het seizoen gelijk aan stijgende verkoopcijfers. Sommige winkeliers rekenen dit seizoen zelfs tot de meest winstgevende periode van het hele jaar.

Omdat het feestdagenseizoen voor velen duur is, is het geen wonder dat veel shoppers zich verheugen op Black Friday. In de voorgaande jaren zagen we dat winkels als de Bijenkorf en MediaMarkt flinke kortingen gaven. Ook online speelden onder andere Zalando en HEMA in op de hype.

In Rotterdam werd in 2017 zelfs een heuse Black Friday dag georganiseerd. Het iniatief kwam van de winkeliersvereniging van Rotterdam-Centrum en hield in dat diverse winkels, maar ook musea, hotels en horecagelegenheden, korting gaven. Shoppers konden prijzen winnen en aan diverse activiteiten meedoen. De winkels verlengden tevens hun openingstijden tot elf uur ’s avonds.

Black Friday en e-mailmarketing

Als het op e-mailmarketing aankomt, vraagt Black Friday om een speciale e-mailcampagne. Wij raden u daarom aan om vroeg te beginnen.

  • Bekijk welke producten u kunt afprijzen en hoe hoog de korting kan zijn
  • Wees creatief: plan decoratie voor in de winkel of bouw een speciale landingspagina voor uw website
  • Bereid de e-mailcampagne voor (content, producten, kleuren, CTA buttons) en plan de verzending

Wanneer u op tijd begint met de Black Friday voorbereidingen, kunt u zich op de dag zelf concentreren op het verkopen en/of verzenden van bestellingen en het bieden van uitstekende klantenondersteuning.

Verandering rondom de term Black Friday in Duitsland

Het gebruik van de term Black Friday in uw eigen reclame moet goed overwogen worden. Wie de term onbevoegd voor zijn advertentie gebruikt, kan een waarschuwing riskeren. In Nederland is het gebruiken van de term tot dusver nog mogelijk. Heeft u echter klanten in Duitsland en adverteert u hier, gebruik dan andere termen voor Black Friday.

De reden hiervoor is dat een bedrijf uit Hong Kong de rechten op het woord Black Friday heeft verworven. Sindsdien is het niet meer mogelijk om in Duitsland om vrij met de term te adverteren. De kans bestaat dat dit in Nederland ook het geval gaat zijn.

Mocht u de term niet meer kunnen gebruiken, laat dan uw creativiteit de vrije loop en bedenk een passende naam voor uw speciale campagne.

  • Shopping vrijdag
  • Spaarvrijdag
  • Dag van de aanbiedingen
  • Dag van de kortingen
  • Aanbiedingen vrijdag
  • Kerstmis kick off
  • Speciale vrijdag
  • Happy buyday
  • Dark Friday
  • Super sale Friday
  • Black weekend
  • Koopjesweek
  • Black Sale Week

Black Friday e-mails: 5 manieren om uw abonnees te imponeren

1. Een catchy onderwerp

Een sterk onderwerp is uw eerste prioriteit. Vooral op Black Friday vecht u om de aandacht van de ontvanger in hun uitpuilende mailbox. Wanneer de onderwerpregel zwak is, is het al snel game over. Het creëren van een krachtig onderwerp is eenvoudig, zolang u weet hoe.

Namelijk; zeg één ding en zeg het goed. Waarom moet de lezer uw e-mails openen? Black Friday en Cyber Monday staan bekend om hun geweldige deals in de aanloop naar Kerstmis, highlight daarom precies wat u aanbiedt.

Vergeet niet om het kort en bondig te houden. De ruimte in het onderwerp is beperkt, kies uw woorden daarom raadzaam. Sommige e-mailmarketeers versieren hun onderwerp met emojis, welke een positieve invloed op de openratio kunnen hebben. De geliefde iconen zijn een goede manier om op te vallen en voegen een zeker element van plezier toe. Wees u er echter van bewust dat niet alle e-mailclients emojis ondersteunen, waardoor sommige ontvangers ze niet kunnen zien.

En last but not least, irriteer de lezer niet met ENKEL HOOFDLETTERS. Dit werkt averechts en verhoogd tevens de kans om in de spamfolder van de ontvanger te belanden.

2. Black Friday branding

Consistente branding wordt vaak aangeraden, maar Black Friday is het perfecte excuus om dingen een beetje op te schudden. Waarom geeft u uw e-mails geen Black Friday make-over? Dit vertelt uw abonnees onmiddellijk dat het een speciale gelegenheid is en laat zien dat u inspanning heeft geleverd om de e-mailcampagne op te zetten.

Wanneer u compleet uit wilt pakken, kiest u voor een zwarte achtergrond. Gebruik voor een minimalistische aanpak enkel zwarte buttons voor de call to action. Een van onze favoriete Black Friday e-mailcampagnes kwam van schoonheidsmerk Elizabeth Arden. Het beautymerk gebruikte een zwarte achtergrond om de speciale aanbiedingen op te laten vallen, maar slaagde er tegelijkertijd in om het merk volledig herkenbaar te houden.

3. Een onmisbare goodie

Black Friday en Cyber Monday staat voor non-stop shoppen, zorg er daarom voor om de geest van het geven te omarmen! Trakteer uw abonnees op iets bijzonders, of het nu een gepersonaliseerde vouchercode is voor 10% korting of gratis verzending bij alle bestellingen.

Wanneer u echt wilt opvallen kunt u ook een minder gangbaar cadeau bedenken. Bied bijvoorbeeld een surprise cadeau aan of geef een percentage van uw winst op Black Friday aan een liefdadigheidsinstelling. Dit zal niet alleen uw lezers aanmoedigen om uw online shop te bezoeken, maar is ook een uitstekende strategie om de klantenloyaliteit te verbeteren. Klanten zullen uitkijken naar uw toekomstige nieuwsbrieven, hopend op een andere speciale traktatie!

Zorg er vooral voor dat uw aanbiedingen opvallen. Laat geen twijfel bestaan over wat u te bieden heeft en wat de lezer hier voor moet doen. Gebruik een duidelijke call-to-action die de gebruiker direct naar uw online shop leidt. Contrasterende kleuren en een goede positionering zijn de belangrijkste elementen van de Black Friday e-mail template.

4. Showstopping visuals

Het voordeel van Black Friday en Cyber Monday e-mails? U hoeft zich niet zo sterk op de content te concentreren. Het draait in deze campagne vooral om het presenteren van uw aanbiedingen en producten, waarbij de tekst tot een minimum beperkt kan worden. De afbeeldingen staan centraal in de e-mail.

Of het nu gaat om productafbeeldingen uit uw winkel, een glitter effect op de achtergrond of zelfs een grappige GIF — Black Friday vraagt om wat extra eye-candy. Het is de perfecte tijd om uw abonnees te verrassen met iets nieuws. Wees echter niet te enthousiast met afbeeldingen, een groot aantal afbeeldingen kunnen uw e-mail vertragen.

Wist u overigens dat Newsletter2Go image hosting biedt? Hiermee kunt u uw afbeeldingen in onze mediabibliotheek opslaan.

5. Trechter met meerdere kanalen

Uw Black Friday e-mailcampagne hoeft niet in de inbox te eindigen. De Black Friday en Cyber Monday e-mails zijn een uitstekende gelegenheid om het verkeer naar uw social media kanalen te stimuleren. Vraag bijvoorbeeld uw abonnees om hun favoriete herinnering van het vakantieseizoen te tweeten voor een extra Black Friday traktatie. Dit is niet alleen leuk voor uw bestaande klanten, maar kunt u ook helpen om nieuwe volgers en potentiële nieuwsbriefabonnees te winnen.

Heeft u te weinig inspiratie voor promotie ideeën? Kijk dan op andere Twitter en Facebook accounts om te zien wat andere bedrijven voorheen al hebben gedaan. Hier kunt u inspiratie voor uw eigen Black Friday e-mailcampagne uit halen.

6. Bonus tip: Ben het zwarte schaap

Tegen de tijd dat Black Friday en Cyber Monday voor de deur staan zullen uw abonnees hoogstwaarschijnlijk al tientallen verkoopmails ontvangen hebben. Wat ze echter niet verwachten is een korting vooraf of achteraf. Een goede manier om uw Black Friday e-mailcampagne in het oog te laten springen, is om de campagne met een extra dag te verlengen. Hierbij gelden dezelfde principes, alleen kiest u een extra datum voor of na het officiële evenement en verwondert u uw lezers met een extra traktatie.

Benieuwd naar deel 2?
Ontdek hier onze Black Friday e-mail tips en checklist.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.