Content is key

Blog header content is key

Waarom contentmarketing voor merken belangrijk is

We worden tegenwoordig overspoeld door data, via talloze kanalen ontvangen we content van merken, webshops, fysieke winkels, influencers en meer. Denk aan dagelijkse posts op Facebook, ontelbare foto’s op Instagram en dan nog niet te spreken over uw mailbox die iedere morgen uitpuilt met irrelevante content waar u 9 van de 10 keer niet eens om gevraagd heeft. Hoe zorgt u ervoor dat de content die u deelt als merk uniek is en in het oog van uw volgers springt, relevant, maar vooral ook interessant is? Hoe onderscheid u zich van de massa en wat is unieke content überhaupt? Daar gaan we in dit artikel dieper op in.

Transparantie

Bedenk, voordat u begint met een contentstrategie, wat u als merk wil uitstralen en bereiken. Daarvoor is het belangrijk dat u van te voren goed nadenkt welke kanalen u in wilt gaan zetten. Deze combinatie zorgt er namelijk voor dat u uw doelgroep optimaal kan bereiken. De consument ziet tegenwoordig graag kiekjes van achter de schermen, deze doen het zelfs vaak nog beter dan het campagnebeeld zelf. Wanneer u als merk transparant bent over zowel de bedrijfsvoering als bepaalde productieprocessen en ‘the story behind the brand’, zorgt u er automatisch voor dat potentiële klanten meer feeling krijgen met uw merk. Online marketing is niet iets wat u alleen maar op basis van gevoel doet, maar ook op basis van relevante cijfers. Deze data vergaart u niet van de een op de andere dag, maar hier gaat tijd overheen. Wekelijks optimaliseren en verbeteren hoort erbij! Hierdoor komt u erachter welke vorm van transparantie voor u als merk het beste werkt.

Be real!

Zorg dat uw volgers zich kunnen verplaatsen in de content die u deelt. Of het nou gaat om een simpele Instagram post of een uitgebreide blog – maak dingen niet mooier dan dat ze zijn. Natuurlijk wilt u uw merk verkopen, maar zorg dat het voor de consument geen ver-van-mijn-bed-show wordt. Consumenten kunt u niet meer voor de gek houden, ook niet als het gaat om crème die rimpels laat verdwijnen als sneeuw voor de zon of een dieet waar u binnen een week een modellenlichaam van krijgt. We willen echtheid zien. Het is niet voor niks dat we tegenwoordig influencers een veel groter podium zijn gaan geven. De ‘gewone mens’ kan zich namelijk veel beter associëren met de ‘gewone dingen’ in het leven, dan continu kiekjes en verhalen over chique feestjes en dure vakantiebestemmingen. Communiceer echte verhalen en geen ‘gemaakte’ content.

Betrouwbaarheid

Door transparante en realistische content waarin de potentiële klant zich in kan verplaatsen, creëert u automatisch meer betrouwbaarheid binnen uw doelgroep. Door deze band op te bouwen, maar ook intensief te onderhouden, verzamelt u fans. En nee, dit zijn geen groupies die bij u voor de deur liggen, maar klanten die betrokken zijn en uw merk graag volgen via verschillende kanalen. Een ludieke actie of grappige content is prima, maar zorg niet dat deze ten koste gaat van het vertrouwen wat u met de consument heeft. Het kan echt geen kwaad om af en toe is een gezicht te laten zien van bijvoorbeeld Sanne van de marketingafdeling of Piet van de boekhouding. Maar overdrijf ook hierin niet teveel! Less is more.

Personaliseer

Oké, het is leuk om iemand in een mailing bij zijn/haar voornaam aan te spreken en dat dit allemaal automatisch gebeurd, maar dit is niet genoeg. En ook in lang niet alle gevallen gepast! Wanneer u een leuke hippe webshop hebt kan dit, maar wanneer u een accountant bent en uw klanten wilt aanspreken schiet dit niet altijd in het juiste keelgat. Personaliseren kan ook op een andere manier. Denk bijvoorbeeld aan retargeting. Heeft de consument uw website bezocht en een bepaald artikel gelezen of bekeken? Door retargeting in te zetten via bijvoorbeeld Facebook kunt u ervoor zorgen dat andere relevante content ook bij deze persoon wordt voorgeschoteld. Zo bent u niet aan het schieten met hagel, maar weet u perfect wat uw klant wilt zien en lezen.

Unieke content

Het belangrijkste van alles is dat u zich kan onderscheiden van de rest. Of u nou een bakker op de hoek van de straat bent of een van de meest bekende winkelketens; do not copy! Iedereen werkt hard aan zijn/haar eigen content – ook die ene vlogger met 1,3 miljoen volgers moet er hard voor werken. Zorg dus dat u ten aller tijde uw eigen content verzorgd, kopiëren is namelijk echt not done. Natuurlijk is er een verschil tussen klakkeloos overnemen of geïnspireerd raken door verschillende andere content. Het is dus enorm belangrijk dat u er uw eigen versie van maakt. Een interpretatie is iets heel anders dan een exacte kopie. Ook Google wordt tenslotte niet erg blij van duplicated content en dat zegt genoeg.

Om de juiste online marketingstrategie te bepalen en alle kanalen optimaal te benutten is het vaak raadzaam om een online marketing bureau in te schakelen. Een bureau als Online Bazen is gespecialiseerd in het opzetten van een contentstrategie en alle facetten die bij online marketing komen kijken. Van bloggen tot social advertising, SEO en SEA.

Chelsea Online Bazen

Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten van Online Bazen. Hoe communiceert u? En, waarom communiceert u? Tevens denk ik graag mee met de strategie en de route die bedrijven online moeten bewandelen.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.