Contentvormen en e-mailmarketing

Blog header content typen e-mailmarketing

Welk type content is ideaal voor uw e-mails?

Als u regelmatig nieuwsbrieven of andere mails verstuurt, kan het lastig zijn om daar de beste content voor te vinden of te bedenken. Los van de onderwerpkeuze, maakt het bovendien uit voor welk type content u kiest. Linda Krijns van Sstroop Contentmarketing laat op basis van onderzoek zien dat specifieke doelstellingen om specifieke content typen vragen.

E-mail doelstelling en content type

Elke e-mailactie begint natuurlijk met het bepalen van uw doelen voor de desbetreffende e-mail. U wilt ongetwijfeld een bepaalde conversie realiseren, of die conversie nu een directe sale is of een aanvraag om meer informatie.

Maar daarnaast kunnen uw e-mails ook voor andere doelen dienen. Bijvoorbeeld extra zichtbaarheid bij een ander publiek dan uw abonnees. In dat geval is het slim om u op social shares te richten.

Wil u daarentegen laten zien dat u over veel kennis beschikt, dan zijn inkomende links, zogenaamde backlinks, weer heel waardevol. Daarmee verbetert u uw vindbaarheid in Google én ontvangt u gerichte bezoekers van verwante, relevante websites naar uw eigen website. Dat geldt zeker als u in de B2B-dienstverlening werkzaam bent of als u richting consumenten uw kennis en expertise wilt blijven tonen.

“Elke e-mailactie begint natuurlijk met het bepalen van uw doelen voor de desbetreffende e-mail.”

Welke content vorm past bij welk doel?

Gelukkig is er onderzoek gedaan naar de effecten van verschillende content vormen. Eén onderzoek analyseerde maar liefst 750.000 stukken content en die analyse maakt veel duidelijk over welk type content tot welke actie van de lezer leidt.

E-mail content gericht op zichtbaarheid en social shares

In veel situaties is het fijn als uw e-mails content bevatten die zo aantrekkelijk is dat deze wordt gedeeld op social media. Is dat uw wens, dan kunt u bijvoorbeeld één van de volgende vormen pin uw e-mail testen:

  • Een ‘lijstje’ artikel met 5, 10 of meer tips of wetenswaardigheden
    De website Upcoming is er niet voor niets zo succesvol mee. Leuke, gekke of interessante lijstjes worden volop gedeeld.
  • Columns en opiniestukken
    Als u niet bang bent om uw mening te delen of als een column onderhoudend geschreven is, dan is dit prima inhoud voor een nieuwsbrief. Zowel voor- als tegenstanders zullen het verder delen.
  • Video
    Vooral korte video’s van 1 à 1,5 minuut worden goed bekeken en als ze de moeite waard zijn, ook gedeeld.
    Het blijft een uitdaging om video correct te weergeven in e-mails. Het hangt van het programma dat u gebruikt af iemand de video kan afspelen. Plaats daarom ook altijd een linkje naar video op uw website, YouTube of Vimeo voor degenen die hem niet direct kunnen afspelen. Al is het maar omdat veel mensen mobiel uw nieuwsbrief lezen en hiermee afhankelijk zijn van hun telefoon en bundel. Ook ondertiteling helpt om meer kijkers te krijgen, omdat bij veel mensen het geluid (noodgedwongen) uit staat.
  • Quizzen en polls
    Quizzen en polls zorgen natuurlijk voor interactie. Als ze onderhoudend of grappig zijn, of passen bij uw bedrijf en het onderwerp van de mail, doen mensen al snel mee met uw quiz. Een poll die nieuwsgierig maakt naar de uitkomst (bijvoorbeeld wat vindt de rest van Nederland of mijn vakgenoten) werkt ook goed. Beide vormen zijn grote aanjagers van deelacties op social media.

Afhankelijk van het karakter en de merkidentiteit van uw organisatie en de inhoud van uw verhaal, kunt u uit bovenstaande content typen een selectie maken.

E-mails die uw expertise bevestigen

Wie expertise wil laten zien, kan niet om het delen van content heen. E-mailmarketing is in dat proces een belangrijke stap. Door kennis eerst met een vaste groep abonnees te delen, krijgt u zicht op de belangstelling voor een onderwerp en op de vragen die over dit onderwerp bij uw doelgroep leven.

Maar bepaalde typen kennis content leiden ook tot extra links. Dat geldt voor de hierboven genoemde lijstje-artikelen en opiniestukken. Maar ook longcopy content van ten minste 1000 woorden maakt meer kans op links dan kortere content.

Ten slotte kunt u kiezen voor het publiceren van content met onderzoeksresultaten. Dat kan op basis van eigen onderzoek zijn, maar ook op basis van onderzoek van derden, zoals dit artikel.

Longcopy content, onderzoeksresultaten en opiniestukken benadrukken bovendien uw autoriteit nog eens extra. Bij bijvoorbeeld B2B geef ik daar zelf vaak de voorkeur aan, al is het lastiger en arbeidsintensiever om te maken. In dat geval is het uitbesteden van de productie van content vaak een slimme oplossing. Want naast content type draait het zeker ook om inhoud.

Linda Krijns Sstroop

Linda Krijns adviseert bedrijven over de inzet van contentmarketing. Met content realiseert u betere vindbaarheid, werkt u aan uw merk én overtuigt u uw doelgroep van uw kwaliteiten. Dat is effectiever en levert duurzamer resultaat dan tijdelijke mediacampagnes.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.