De 5 meest voorkomende beginnersfouten in e-mailmarketing

5 meest voorkomende beginnersfouten

E-mailmarketing voor beginners

Nieuwsbrieven verzenden is een van de belangrijkste en meest efficiente online marketingtools. Met weinig moeite kan e-mailmarketing leiden tot nieuwe klanten en nieuwe contacten. Maar het maken van een nieuwsbrief gaat natuurlijk niet zonder enkele beginnersfouten. Hiermee kan men zojuist gewonnen lezers ook weer net zo makkelijk verliezen.

Wanneer de inhoud van de nieuwsbrief bijvoorbeeld niet relevant, oninteressant, onoverzichtelijk of in het ergste geval slecht leesbaar is, biedt eén klik op de afmeldlink voor de lezer uitkomst. Dit wilt u natuurlijk vermijden, want als lezers zich afmelden kunt u hen niet meer informeren over nieuwe aanbiedingen. Nieuwkomers in e-mailmarketing zijn nog niet zo vertrouwd met het maken van nieuwsbrieven en hebben daarom grotere kans een of meer van de volgende beginnersfoutjes te maken.

1. E-mails niet voor mobiele eindapparaten geoptimaliseerd

Meer dan de helft van alle verzonden e-mails wordt niet meer op de desktop maar op een mobiel eindapparaat gelezen. Wanneer een nieuwsbrief daarom niet goed leesbaar is op een mobiele telefoon, zal de mailing gemakkelijker worden verwijderd.

Het komt bijvoorbeeld vaak voor dat de inhoud van de nieuwsbrief is afgesneden of dat links niet geopend kunnen worden. De oplossing hiervoor is het gebruiken van responsive design.

Nieuwsbrieven responsive design

Om de weergave van e-mails op smartphones en tablets te optimaliseren zijn onder andere een juiste lettertype en lettergrootte bepalend. Daarnaast zijn de onderwerpregel en preheader belangrijk om de aandacht te trekken zodat ontvangers de e-mail openen.

In de blogbijdrage In 3 stappen het meest uit uw mobiele e-mailmarketing halen vindt u meer tips over hoe u uw nieuwsbrief beter kunt aanpassen op mobiele eindapparaten.

2. Het versturen van massa-mailings

Kwaliteit boven kwantiteit geldt ook voor e-mailmarketing. In plaats van het versturen van massale mailings, is het beter te focussen op de inhoud van de mailing. Om met de huidige ontwikkelingen in e-mailmarketing mee te gaan, en ook het beste uit uw e-mail te halen, is het aan te raden zoveel mogelijk op de specifieke behoeften en interesses van de ontvangers in te gaan. De algemenere nieuwsbrieven zijn simpelweg voor de meesten niet interessant wat daarom zal leiden tot meer afmeldingen.

Dankzij nieuwe ontwikkelingen in e-mailmarketing is het bijvoorbeeld mogelijk om gepersonaliseerde en geautomatiseerde mailings te sturen. Deze functies helpen u erbij om contacten individueel aan te spreken.

Ontvangers kunnen bijvoorbeeld worden gecategoriseerd aan de hand van verschillende kenmerken zoals onder andere geslacht, woonplaats, koopgewoonten en leeftijd. Aan de hand van deze kenmerken kunnen geschikte producten worden aangeboden die op de behoeften van de desbetreffende ontvanger inspelen.

3. U trapt in de spamfilter val!

Spamfilters beschermen ontvangers voor ongewenste mailings. Het komt ook regelmatig voor dat ook serieuse e-mails er door de spamfilter uitgepikt worden. Deze nieuwsbrieven komen dan ook niet aan waardoor de openratio daalt.

Dit is wel makkelijk te vermijden wanneer men gebruikt maakt van professionele software. Bij Newsletter2Go worden alle mailings bijvoorbeeld via gewhistliste servers verzonden.

E-mailmarketing spam beginnersfouten

De Whitelist zorgt er voor dat de nieuwsbrief direct wordt afgeleverd in de Postvak In van de ontvangers. De Spamcontrole wordt niet uitgevoerd bij het versturen via een gewhiteliste server, wat natuurlijk een positieve invloed heeft op de afleverratio.

Daarnaast kunt u er voor zorgen dat u niet dezelfde e-mail meerdere keren verstuurd. Zorg voor genoeg afwisseling in inhoud van de nieuwsbrieven. De kans dat spamfilters uw e-mail er uit pikken is hoger wanneer zij ontdekken dat er nauwelijks verandering in de e-mails is.

Om er zo zeker mogelijk van te zijn dat uw nieuwsbrief niet als Spam wordt herkend, kunnen we u aanbevelen een Spamcheck te doen. Dit doet u voordat u uw mailing verstuurd. Op deze manier kunt u zien of uw mailing überhaupt als Spam wordt herkend, maar vooral, hoe u de e-mail kan verbeteren om dit te vermijden.

4. Geen Double-Opt-In bij de aanmelding van de nieuwsbrief

Volgens de Europese wetgeving omtrent privacy hebben marketeers een expliciete toestemming van de ontvangers nodig alvorens adverterende e-mails te mogen versturen. Zorg er dus voor, dat u altijd volgens de wet handelt, door de ontvangers de mogelijkheid te geven in te stemmen met de nieuwsbrief ontvangst en zich te kunnen afmelden van de nieuwsbrief.

Dit is een belangrijk punt omdat u gestraft kunt worden voor het niet juist naleven van de regelgeving. Het is simpelweg bij wet verboden naar geadresseerden ongewenste mailings te versturen. Mocht u hier zich – meestal per ongeluk – niet aan houden, kunt u een waarschuwing of boete krijgen.

Om een boete te vermijden, zult u gebruik moeten maken van een Double-Opt-In proces. Hierbij moet de ontvanger twee keer bevestigen de nieuwsbrief te willen ontvangen. In de eerste stap worden de gegevens door de ontvanger ingevuld op het aanmeldformulier. Daarna wordt er een automatische e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Alleen na het klikken op de bevestigingslink kan de persoon e-mails ontvangen. Op deze manier handelt u niet alleen volgens de wet, maar wordt ook voorkomen dat derden misbruik kunnen maken van het e-mailadres.

succes of geen succes

5. Analyse vergeten

Een belangrijke factor voor succesvolle e-mailmarketing zijn de resultaten van hoe de nieuwsbrief heeft gepresteerd. Dit gebeurd uiteraard na het verzenden van de mailing. Vaak worden de analyses over het hoofd gezien, terwijl die juist zo belangrijk zijn. Hieruit kan men veel informatie halen, die belangrijk is voor het die maken van de volgende mailing.

Bij een beoordeling hoort ook de feedback van de ontvangers. Feedback is heel waardevol omdat het u informatie geeft over wat wel en wat niet interessant was voor de lezers. Dit leidt tot een aanzienlijk lagere afmeldratio.

Bij Newsletter2Go wordt er voor elke verzonden e-mail automatisch een report samengestel. Hierin vindt u onder andere de openratio, klikratio en conversieratio. U kunt bijvoorbeeld in een overzicht zien hoe vaak de nieuwsbrief geopend is en hoeveel ontvangers in totaal bereikt zijn met de nieuwsbrief. U kunt zelfs zien hoe vaak er op een bepaalde link in de nieuwsbrief geklikt is, en of dat heeft geleid tot de verkoop van een bepaald product. Gebaseerd op de feedback kunt u de volgende e-mails nog meer verbeteren en op de behoeftes van de ontvangers aanpassen.

Conclusie

Met e-mailmarketing kan er – vooral als nieuwkomer in dit veld – nogal wat over het hoofd gezien worden, of worden er fouten gemaakt. Dat kan van typfoutjes tot aan het overtreden van de regelementen omtrent gegevensbescherming.

Met een professionele e-mailmarketing software en wat tips en know-how zijn beginnersfouten makkelijk te omzeilen en kunnen nieuwsbrieven als een succesvol marketingtool worden ingezet.

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.