De 6 absolute e-mailmarketing must-do acties in 2017

Breng uw e-mailmarketing in 2017 naar een hoger niveau met deze 6 stappen

Nieuwe jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Wilt u in 2017 uw e-mailmarketing naar een hoger niveau tillen?

Wilt u meer nieuwsbrief abonnees en meer relevante nieuwsbrieven verzenden?

Wij ook.

Daarom hebben we voor u de 6 absolute e-mailmarketing must-do’s in 2017 verzameld. Wanneer u deze tactieken dit jaar gebruikt, zult u gegarandeerd meer succes in uw e-mailmarketingcampagnes zien.

Lees verder om te ontdekken welke trends we dit jaar in e-mailmarketing terug gaan zien.

Inhoudsopgave

Inactieve klanten terugwinnen

De eerste e-mailmarketing must-do is een campagne om inactieve klanten terug te winnen.

Start het jaar met een frisse start en een kwalitatieve e-maillijst.

Analyseer hiervoor de statistieken van de e-mailcampagnes van het voorgaande jaar.

Zijn ontvangers gedurende het jaar minder actief geworden? Ziet u dat een deel van de ontvangers nauwelijks meer interactie met uw e-mails vertoond?

Tijd voor een win-back campagne!

Target bijvoorbeeld diegenen die langer dan 30 dagen geen interactie met uw nieuwsbrief hebben vertoond. Maak gebruik van A/B-testen om na te gaan wat voor onderwerpregels uw klanten het meest aantrekt. Met Newsletter2Go kunt u tot 9 onderwerpregels tegelijkertijd testen.

Een terugwincampagne kan onder andere een aantrekkelijke korting bevatten. Vergezel de e-mail van een opvallende onderwerpregel als “Betekent dit dat we afscheid nemen?”

Maak de e-mails zo persoonlijk mogelijk, door het toevoegen van personalisaties in de aanhef en inhoud, maar ook door de klant te persoonlijke productaanbevelingen aan te bieden.

Het Amerikaanse frozen yoghurt bedrijf Pinkberry stuurde bijvoorbeeld hun inactieve klanten een e-mail met “We missen je, een gratis frozen yoghurt is aan je Pinkcard toegevoegd”. Strategisch en effectief!

Pinkberry retargeting

Bron: IMPACT

Nieuwe, trending content verzenden

De tweede e-mailmarketing must-do is het verzenden van frisse content.

Met nieuwe, trending content, bedoelen we het inspelen op trends en uw klanten op de hoogte houden van de laatste veranderingen in uw vakgebied.

Maar ook, aanpassingen doorvoeren indien de bedrijfsstrategie of doelen zijn veranderd.

Zorg ervoor dat u aan het begin van 2017 met uw team bespreekt hoe de content van de e-mails van dit jaar eruit zullen zien. Is de schrijfstijl nog steeds hetzelfde? Worden andere onderwerpen in de spotlight gezet? En, hoe helpt uw e-mailmarketingcampagne dit jaar om de doelen te verwezenlijken?

Voor inspiratie kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrieven van concurrenten en andere bedrijven waar uw doelgroep gebruik van maakt. De inhoud van deze nieuwsbrieven kunnen u helpen om uw eigen content relevant te houden.

Nieuwe klanten via social media werven

De derde e-mailmarketing must-do is het gebruik maken van social media kanalen.

Snapchat, Instagram, Facebook; sociale media blijft constant groeien.

Het zijn de online bestemmingen waar veel van uw klanten hun tijd doorbrengen.

Waarom kiest u er daarom niet voor om uw klanten daar direct aan te spreken?

Kies bijvoorbeeld voor retargeting ads op Facebook of Twitter voor klanten die in uw e-mails hebben geklikt.

Of maak een privé groep, speciaal voor nieuwsbriefabonnees.

U kunt ook wedstrijden of give-aways via Facebook opzetten, waarmee u effectief uw e-maillijstkunt uitbreiden wanneer de prijs aanlokkelijk genoeg is voor uw doelgroep.

Van afbeeldingen naar video’s

De vierde e-mailmarketing must-do is om uw content van bewegende beelden te voorzien.

Is het u al opgevallen dat het gebruik van video’s enorm is toegenomen?

Instructievideo’s, welkomstvideo’s, testimoniums, webinars …

Gebruikers kijken video’s veel liever dan het lezen van lange artikelen.

Iedere up-to-date marketeer snapt om deze reden dat de video trend de toekomst is.

Echter, het plaatsen van video’s in e-mails kan enkele problemen met zich meebrengen.

Ten eerste moet u gebruik maken van HTML 5 om de video te inbedden. Ten tweede moet u een fallback afbeelding instellen, deze wordt getoond wanneer de video niet kan worden ondersteund. Dit is het geval in e-mailprogramma’s als Gmail en op Android apparaten. Voor Ios, Apple Mail en Outlook werken video’s wel.

Alternatief kunt u ook gebruik maken van:

  • Een afbeelding met een play-button en een link naar de video
  • Gifs, bijvoorbeeld van een bewegende timer of als preview van de video (let op, enkel het eerste frame van een gif wordt in Outlook 2007, 2010, 2013 en Windows Phone 7 weergeven)
  • Cinemagraphs, afbeeldingen met een subtiele beweging
Cinemagraph

Bron: Cinemagraphs

Focus op mobiele sjablonen

De vijfde e-mailmarketing must-do is het implementeren van een responsive, mobiel sjabloon.

Alles is mobiel.

Het grootste deel van de e-mails wordt vandaag de dag op mobiel geopend. Het is daarom van belang dat u dit jaar nog responsive, mobiele sjablonen gaat gebruiken.

Zorg ervoor dat de lezer uw content op ieder soort apparaat kan lezen.

Maak het koopproces via mobiel voor de klant simpel en veilig.

Naast de mobiele sjablonen is het ook van belang dat u voor de verzending de preview controleert. Het liefst op diverse smartphones.

Een correct weergeven e-mail op een smartphone beeldscherm met een simpel aankoopproces zal gegarandeerd invloed hebben op de klikratio.

Maak een e-mailmarketing roadmap

De zesde e-mailmarketing must-do is het samenstellen van een strategische roadmap.

Dat e-mailmarketing het beste marketingkanaal is om uw klanten direct aan te spreken en uw conversies te verhogen is een feit waar velen mee in zullen stemmen.

Echter, hoeveel marketeers plannen hun e-mails daadwerkelijk?

Om uw e-mailmarketingcampagnes naar een hoger niveau te tillen is een doordachte, strategische roadmap nodig.

In deze roadmap noteert u precies hoe vaak u e-mails gaat verzenden en wat voor soort e-mails dit zijn. Gebruik succesvolle mailings uit 2016 en bedenk een soortgelijke strategie, experimenteer met nieuwe ideeën of geef uw eigen twist aan effectieve campagnes van concurrenten.

Houdt daarbij ook de seizoenen, het begin van de uitverkoop, vakantieperiodes en feestdagen in de gaten. Deze helpen u om in te spelen op trends en passende inhoud te versturen.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.