Gratis aanmelden Log in

De ultieme gids voor e-mail afleverbaarheid, vikingen en spamfilters

Email afleverbaarheid en spam 1

De meest uitgebreide online gids met alles wat u moet weten over e-mail deliverability optimalisatie

Wat is echt belangrijk op het gebied van e-mailbezorging? Wat houdt uw mailings tegen om bezorgd te worden? Wat wordt gedefinieerd als spam? En hoe werkt een spamfilter eigenlijk?

Het internet staat bomvol adviezen om marketeers te informeren over de afleverbaarheid van e-mail:

  • Hoe voorkomt u spamfilters?
  • Hoe zorgt u voor een directe bezorging in de inbox?
  • Welke verborgen engagement metrics zijn belangrijk om in de gaten te houden?

Guess what?

Er zijn een aantal dingen die u als marketeer kunt doen om ervoor te zorgen dat uw e-mail correct wordt bezorgd. Maar, er zijn nog veel meer dingen die uw email sending architecture voor u zou moeten doen.

In deze uitgebreide handleiding vertellen we u alles over e-mail deliverability optimalisatie, en vertellen we u wat écht belangrijk is om op te letten.

We leggen uit waarom e-mail afleverbaarheid zo’n belangrijk onderwerp is, hoe spamfilters werken en hoe e-mails over het internet reizen. We definiëren de 76 belangrijkste termen voor e-mail afleverbaarheid.

Wat u leert?

Na het lezen van dit artikel zult u precies begrijpen wat e-mail deliverability optimaliseren inhoud en hoe het werkt.

📧 TL;DR: even samenvatten…

De e-mail afleverbaarheid, ook wel email deliverability, is niet hetzelfde als de email delivery rate.

Email deliverability (e-mail afleverbaarheid) meet de kans dat uw e-mail in de inboxen van de ontvangers terechtkomt. Als u een lage deliverability hebt, zijn veel van uw berichten gedoemd tot de spamfolder.

Email delivery rate (e-mail afleverratio) meet de e-mails die u verstuurt naar de server van een inbox provider.

Om de geschiedenis over te slaan en meer te leren over de email deliverability optimaliseren (of als u alleen hier bent voor de Vikingen), ga dan direct naar “De reis van e-mails.”

Hoofdstuk 1️⃣: Wat is spam? Een snelle geschiedenisles

Voordat we kunnen praten over e-mail afleverbaarheid, moeten we eerst spam begrijpen. Eerst kwam e-mail. Toen kwam spam. Toen kwamen er spamfilters. Toen kwamen er e-mailmarketing service providers en allerlei vragen en onzekerheden over een juiste aflevering in de inbox.

Eerst duiken we in het topic: Wat is spam?

Veel mensen denken dat spam gelijk staat aan een oplichterij. Scams kunnen veel dingen zijn, van de Nigeriaanse prinselijke oplichterij, bekend als “419 Fraude“, tot phishing-e-mails die zich voordoen als banken die u nodig hebben om uw persoonlijke gegevens opnieuw te bevestigen, tot advertenties voor geneesmiddelen voor mannelijke problemen. En e-mail is slechts een van de vele vormen – en misschien wel de meest voorkomende – waar oplichting plaatsvindt.

Waarom versturen oplichters zoveel spam? En vallen mensen eigenlijk in deze val?

Computerwetenschappers van UC Berkeley en UC San Diego vroegen zich hetzelfde af. In “Spamalytics“, een case study uit 2008, beschrijven ze hoe ze in een spam botnet infiltreren. Ze ontdekten dat 350 miljoen farmaceutische spam e-mails resulteerden in 28 aankopen (conversies). Dat is een conversiepercentage van ruim onder de 0,0000001%.

Onderzoekers ontdekten dat 350 miljoen farmaceutische spam e-mails resulteerden in 28 aankopen (conversies). Dat is een conversiepercentage van ruim onder de 0,0000001%. Klik om te Tweeten

En toch, door het grote aantal spamberichten dat per dag wordt verstuurd (wat voor een enkel groot botnet tot ver in de miljarden euro’s kan oplopen) kunnen oplichters tussen de € 6000 en € 7750 aan inkomsten per dag genereren.

Hoewel veel oplichters spam versturen, zijn spam en scam twee verschillende dingen.

Frauduleuze e-mails zijn kwaadaardige spam. Maar u hoeft geen snode intentie te hebben om spammer te zijn.

📧 TL;DR: even samenvatten…

Een scammer kan u wellicht spammen en een spammer kan u scammen, maar…

SPAMMING ≠ SCAMMING

De Amerikaanse Federal Trade Commission definieert spam als “unwanted commercial email” (UCE). Het Spamhaus project, de grootste internationale non-profit organisatie die spam bestrijdt, definieert het als “unsolicited bulk email” (UBE). Hoewel ze enigszins verschillen, hebben deze definities gemeen dat ze benadrukken dat een e-mail aan twee criteria moet voldoen om als spam te worden geclassificeerd:

  1. Het is ongewenst of ongevraagd. Dit betekent dat de ontvanger niet om deze e-mail heeft gevraagd.
  2. Het wordt in bulk naar veel ontvangers gestuurd (in tegenstelling tot slechts één of twee), of, het is een commercieel aanbod.

Een ontvanger definieert wat spam is, niet de afzender.

Af en toe melden ontvangers zich aan voor legitieme e-mailmarketing en dan vergeten ze dat ze zich daarvoor hebben aangemeld.

In dat geval is het helaas nog steeds een soort spam. Het is ongewenst. Daarom moet u alle ontvangers altijd de mogelijkheid bieden om zich af te melden van uw lijst in elke e-mail die u verstuurt. Als een contactpersoon besluit dat uw e-mail spam is, kunnen ze zich eenvoudig voor de nieuwsbrief afmelden.

Als e-mailmarketeer kunt u niet beslissen of u spam verstuurt of niet, uw contacten beslissen dit.

De opkomst van spamfilters

Toen e-mail nog in de kinderschoenen stond, bestonden er nog geen spamfilters en zorgen over de afleverbaarheid van e-mail. Een e-mail werd letterlijk verplaatst van een outbox naar een inbox.

Maar toen realiseerden mensen zich dat het verzenden van bulk e-mail veel goedkoper was dan een fysieke massa-mailing…

Enkele van de meer beruchte eerdere spammers waren het advocaten koppel Laurence Canter en Martha Siegel, wiens “Green Card Spam” in april 1994 veel mensen boos maakte. Vervolgens schreven ze een boek over hun project: “How to Make a Fortune on the Internet Superhighway.”

Hun verhaal had echter geen happy ending. Canter eindigde achter de tralies.

En erger, bulk e-mail was geboren, en explodeerde.

Als antwoord beloofden veel tech thought leaders begin 2000 dat ze een manier zouden bedenken om spam voor eens en voor altijd te stoppen.

Bill Gates zei zowaar in een gesprek in 2003 op het World Economic Forum in Zwitserland, dat het probleem spam e-mails “in 2006 zou zijn opgelost.

In dit geval hadden Bill Gates en zijn vrienden het helaas mis.

Vijftien jaar later hebben we het spam e-mail probleem nog steeds niet opgelost.

In plaats daarvan hebben we nu industrieën en complexe technologieën die zijn opgezet rondom spampreventie. Oplichters hebben hun eigen complexe technologieën ontwikkeld om hun vermogen om spam te versturen te bevorderen.

Zo is een populaire methode om computers van anderen te infecteren, zodat deze computers de spammails in naam van de oplichters versturen.

Een computer wordt dan een zogenaamde spambot, die dan deel uitmaakt van een botnet.

Spam vormt tussen 45 en 70% van alle e-mails die over de hele wereld worden verstuurd (zie ook Statista’s rapport). In veel landen is deze ratio echter veel hoger dan 70%.

In feite is spam zo’n onderdeel van ons dagelijks leven dat het een werkwoord is geworden dat dagelijks gebruikt wordt. Denk in het Engels aan zinnen met werkwoorden als “Stop spamming me!”, of het bijwoord “That’s really spammy message!” en een ander zelfstandig naamwoord “Leave me alone, you spammer!”.

Hoe dit zo eigenlijk is ontstaan?

Lees snel verder…

📧 TL;DR: even samenvatten…

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten en betekent in het Engels “Unsolicited Commercial Email” en “Unsolicited Bulk Email”.

Stap 1: Ingeblikt varkensvlees

Voor dit verhaal reizen we naar de andere kant van de wereld en duiken we in het onstaan van spam in Amerika.

Het verhaal begint met ingeblikt vlees, oftewel “Canned meat”. SPAM: een mysterieus varkensvleesproduct van Hormel Foods. Verpakt in een rechthoekig blikje, kwam het op de Amerikaanse markt tijdens de Grote Depressie in 1937 terecht. En tot op de dag van vandaag, onthult Hormel Foods nog steeds niet waar de afkorting voor staat.

Toch hebben velen hilarische gissingen gemaakt, zoals “Iets dat zich voordoet als vlees”, “Wetenschappelijk verwerkte dierlijke materie” en de manier waarop het op de markt werd gebracht in de jaren zestig van de vorige eeuw in Groot-Brittannië: “Supply Pressed American Meat”.

Niemand weet waar SPAM voor staat. Maar velen hebben het geraden. Supply Pressed American Meat? Iets dat zich voordoet als vlees? Wetenschappelijk verwerkte dierlijke materie? Klik om te Tweeten

Gevoed door Amerikaanse soldaten tijdens de Tweede Wereldoorlog, verspreidde SPAM zich tijdens de oorlog ook naar Azië-Pacific en Engeland, waar het een hoofdbestanddeel werd van verafschuwde schoollunches en huisvrouwen met een budget.

💡 Lees ook Eater’s “Brief History of an American Meat Icon.

Stap 2: Comedy skit

Dan kwam de schets van Monty Python, die in 1970 werd uitgezonden als onderdeel van de absurdistische komedieshow “Monty Python’s Flying Circus”.

De scène: een run-of-the-mill café en Vikingen die rustig aan het smullen zijn van een ontbijt.

Een paar verschijnt en vraagt wat er op het menu staat. De vangst: Dit café serveert alleen items met SPAM. Variërend van ei, spek en SPAM tot traktaties als SPAM, SPAM, SPAM, SPAM, ei en SPAM.

Chagrined, de vrouwelijke beschermheilige, verklaart schreeuwend dat ze niet van SPAM houdt. Op dat moment beginnen de Vikingen vol lof over SPAM te zingen. “SPAM! SPAM! SPAM! SPAM! Heerlijke SPAM! Prachtige SPAM!”

Aan het einde van de video kan niemand, zelfs de gratuite geschiedschrijver die verslag uitbrengt over de hele zaak, alles behalve het woord “SPAM” zeggen.

💡 Het nummer werd in 1971 uitgebracht als de “SPAM Song” op het album “Another Monty Python Record”.

Bent u een spammer? Download hier de gratis checklist.

Stap 3: Internet chatrooms

Vervolgens groeit het woord SPAM uit tot de versie die we vandaag de dag kennen (plus, zonder hoofdletters). Misschien vanwege de Monty Python-record release.

De term spam is nu een zelfstandig naamwoord voor “ongewenste berichten” en een werkwoord voor “mensen overspoelen met herhaalde ongewenste berichten”. De laatste versie won aan populariteit in de internet chatrooms van de jaren tachtig, vooral in online gaming forums die bekend staan als multiuser dungeons (MUDS).

“Vermoedelijk,” schrijft Daven Hiskey, “zouden gebruikers af en toe andere gebruikers lastigvallen met ongewenste tekst, inclusief het eigenlijke SPAM SPAM SPAM SPAM nummer van Monty Python.”

Stap 4: De spam e-mail explosie

In de jaren negentig werd de definitie van spam uitgebreid met e-mailspam. De e-mailindustrie was booming – het aantal e-mailgebruikers steeg wereldwijd enorm mid tot eind jaren ’90.

Terwijl iedereen zich inschreef voor een e-mailadres, begonnen marketeers zich te interesseren voor het potentieel van e-mailmarketing.

Velen, zoals Carner en Siegel, droomden echter van snelle manieren om veel geld te verdienen en lapten alle regels rondom e-mailetiquette aan hun laars.

Ongevraagde e-mails overspoelden de inboxen van mensen, waardoor ze vaak belangrijke berichten over het hoofd zagen.

Het woord spam werd in 1998 Oxford English Dictionary officieel in het woordenboek opgenomen. Spam was een feit.

Dit leidde ertoe dat mensen manieren gingen bedenken om deze ongewenste e-mail te blokkeren.

En dat is hoe anti-spam oplossingen werden geboren.

Met de komst van e-mailfilters kwam het idee van e-mail deliverability, en de behoefte aan e-mail service providers. Het versturen van berichten in bulk betekende meestal voor internet service providers (ISP’s) dat de afzender een spammer was.

In deze tijd werden e-mailmarketingdiensten zoals Newsletter2Go geboren. Het doel? Het bestrijden van spam en legitieme, op toestemming gebaseerde e-mailmarketing versturen.

💡 In de volgende sectie kijken naar de meer technische aspecten, het optimaliseren van de email deliverability en beantwoorden we de vraag “Hoe houden ISP’s spam sowieso buiten de deur?”

📧 TL;DR: even samenvatten…

1937: De Hormel Corporation brengt een nieuw vleesproduct in blik op de Amerikaanse markt, genaamd SPAM.

1940: SPAM wint aan populariteit (of bekendheid) in het Verenigd Koninkrijk tijdens en na de Tweede Wereldoorlog.

1970: Monty Python’s “SPAM Sketch” verscheen, met Vikingen die de vol lof zingen over SPAM.

1980s: “Spam” als zelfstandig naamwoord en werkwoord ontstaat in internet chatrooms.

Medio jaren negentig: “Spam” wordt een algemeen aanvaarde term die verwijst naar ongevraagde commerciële e-mail.

1998: Spam wordt officieel als begrip aan het Oxford English Dictionary toegevoegd.

Hoofdstuk 2️⃣: Hoe e-mails reizen: waar anti-spam checks op letten en hoe spamfilters werken

E-mail lijkt onmiddellijk te werken. Of u nu een tweeregelig bericht naar een collega schrijft of een zorgvuldig samengestelde e-mailcampagne naar duizenden klanten opstelt, vanuit het perspectief van de gebruiker ziet dit er hetzelfde uit.

U schrijft een bericht op uw scherm, drukt op verzenden en milliseconden later verschijnt het bericht op het scherm van een of meer ontvangers.

De waarheid is echter dat elke e-mail die u verstuurt een lange weg moet afleggen van de afzender naar de ontvanger. De e-mail reist langs meerdere filters, die authenticatieprocessen uitvoeren, terwijl het via het internet van de ene server naar de andere gaat.

Wat houdt de reis van een e-mail in?

In het geval van e-mailmarketing gebruikt u waarschijnlijk een e-mail service provider (ESP), zoals Newsletter2Go, om uw e-mailcampagnes te versturen.

Stel u voor dat er veel middeleeuwse forten zijn die het landschap uitstippelen. De kastelen staan voor computerservers.

De taak: Lever een bericht vanuit één fort aan de meerdere ontvangers in meerdere andere forten.

Maar net als in de middeleeuwen kan een reis gevaarlijk zijn. Boodschappers moesten altijd bewijzen dat ze waren wie ze zeiden dat ze waren. Uniformen, verzegelde brieven … al deze dingen droegen bij aan de geloofwaardigheid van een boodschapper.

E-mail is vandaag de dag niet anders.

Uw ESP heeft zijn eigen forten. Dit zijn de servers waar de message transfer agent (MTA) het werk doet en de e-mail naar het internet verstuurt.

Het bericht moet naar de andere servers van internet service providers (ISP’s), ook wel inbox providers, gestuurd worden. Microsoft, Google en Yahoo zijn enkele van de grootste ISP’s.

Wat proberen deze forten te voorkomen? Zij proberen de vikings met slechte intenties te blokkeren en weg te houden.

(Wacht, Vikingen, waarom Vikingen? Weet u nog de Monty Python schets? Vikingen zijn zo dol op spam, vandaar dat, voor de doeleinden van dit verhaal, spam vertegenwoordigd wordt door vikings.)

Stap 1: Het drukken op de verzendknop

Blacklist spam historie

1. U drukt op verzenden en het bericht verlaat de outbox.

Vanuit uw Newsletter2Go account, veilig in een ruimte van uw beveiligde vesting, stelt u een mailing samen en drukt u op verzenden om dat bericht te distribueren naar alle ontvangers.

Zie dit als het inzetten van de lopers die uw berichten de wereld in dragen.

Stap 2: Het verlaten van het fort

Email afleverbaarheid en spam

2. Het bericht gaat door de uitgaande filters van de MTA.

Voordat de Message Transfer Agent (MTA) uw e-mail van de server op het internet vrijgeeft, moet deze door interne filters worden gecontroleerd. Als een ESP geen interne filters heeft om spam te controleren en te vangen, dan doet uw ESP zijn werk niet correct.

Beschouw deze interne controles als de bewakers aan de poort van het vertrekkende fort. Zij zijn de interne beveiligingen die ervoor zorgen dat geen enkele spammers gebruik proberen te maken van de software en servers van uw ESP. Elke ESP voert zijn eigen controles uit, en wat die controles zijn, is meestal topgeheim.

Stap 3: De reis door het internet

Email afleverbaarheid en spam

3. Als kleine stukjes data reist het bericht van router naar router op het internet.

Zodra de e-mail zich van router naar router begeeft, wordt de loper van het bericht vermengd met alle andere 281,1 miljard e-mailberichten die elke dag over de hele wereld worden verstuurd. (Deze statistiek komt van de Radicati Group.) En vergeet niet dat overal tussen de 45 en 70% van deze berichten spam kunnen zijn.

Stap 4: Het overleven van de gateway filter

Email afleverbaarheid en spam

4. Het bericht wordt gecontroleerd door het gateway filter van uw ISP en komt de server binnen, of wordt afgewezen.

Dit is het eerste filter dat uw bericht kan tegenkomen, of ook wel een eerste set van controles. Als uw e-mail er niet in slaagt om de bewakers bij deze gate te passeren, zal deze niet op de server van de ISP terecht komen.

Beschouw dit als de bewakers die op het fort van de ISP staan en zeer gerichte vragen stellen om te beslissen of het bericht het fort van de server van de ISP mag binnenkomen.

De filter werkt op een SMTP basis, wat staat voor een eenvoudig mail transfer protocol (een firewall voor uw e-mail server).

Het niet laten binnenkomen kan een aantal redenen hebben:

  • Een foutief/verouderd ontvangstadres
  • Een te grote bijlage
  • Een slechte IP-reputatie of blacklisting

Het gateway filter onderzoekt ook de technische elementen van de header van de e-mail en eventuele authenticatie die het gebruikt, zoals DKIM, SPF Record en DMARC.

💡 Meer over wat deze tools zijn leest u in hoofdstuk drie.

Als uw ESP op een whitelist staat, dan hebben uw berichten priority om door deze gateway heen te komen. Als uw bericht niet door de gateway filter komt, dan wordt de e-mail teruggestuurd als een hard of soft bounce.

Stap 5: Gesorteerd worden door interne spamfilters

Email afleverbaarheid en spam

5. Het bericht gaat door interne (gehoste of on-premise) spamfilters, die het naar de inbox of naar de spamfolder sturen of volledig afwijzen.

De reis van de e-mail is nog niet voorbij. Alles wat tot nu toe is gebeurt heeft betrekking tot het afleverpercentage.

De laatste paar stappen van de reis hebben te maken met interne filters, deze kunnen zowel gehost worden als zich op de server bevinden en gebeuren nadat het bericht is opgehaald door een mail user agent (MUA).

Interne filters bepalen of een bericht in een spamfolder of in de primaire inbox terechtkomt. Een bericht kan ook worden verwijderd of geweigerd.

Dit is ook de plaats waar een bericht kan worden gesorteerd in verschillende inbox tabbladen (zoals Gmail doet met de promotionele en sociale tabbladen). Afhankelijk van hoeveel beveiligingslagen de anti-spam oplossing van een bedrijf heeft, kan de e-mail ook meer dan één interne e-mailfilter tegenkomen.

Denk aan deze stap als de beheerder in het fort die u doorverwijst naar de juiste ruimte. Hij controleert het bericht van de loper nog een laatste keer voordat hij zijn goedkeuring geeft.

Er zijn veel diensten die spamfilters aanbieden, zoals Spamhaus, SpamAssassin, Barracuda en Cloudmark, om er maar een paar te noemen.

Deze filters hebben bedrijfsgeheimen voor het detecteren van spam, maar werken met vergelijkbare middelen als de e-mailfilters van de gateway. Ze gebruiken de e-mailheader en inhoud om informatie te achterhalen.

Meer specifiek betekent dit dat elementen zoals IP-adresreputatie, blacklisting, afzenderreputatie hier ook een rol spelen. Filters scannen de ook inhoud tevens op verdachte links en bewoordingen.

Stap 6: De black box filter passeren

Blacklist spam vikings

6. De black box, oftewel de persoonlijke filter, sorteert het bericht in de inbox of in de spamfolder.

Tot slot zijn er persoonlijke of black box filters. Deze werken op inboxniveau en leren van eerdere keuzes van de ontvanger.

Dit zijn bijna altijd machine-learning filters, die overeen komen met de voorkeuren van de ontvanger. Ze worden black box filters genoemd omdat niemand buiten uw ISP echt kan weten wat er in de filters gebeurt. De black box filter van elke ontvanger ziet er anders uit.

Als u al een tijdje een bepaalde nieuwsbrief niet hebt geopend, kan uw inbox beslissen dat het spam is. Als u een afzender “red” uit de spamfilter, zal uw spamfilter leren om hem daar niet meer te plaatsen.

Stap 7: De landing in de Inbox

Blacklist spam einde

7. Hoera! Het bericht is eindelijk in de inbox aangekomen.

Het bericht is daar aangekomen waar het bedoeld was. Of de ontvanger het bericht wel of niet opent, is uw uitdaging als marketeer!

Elke reis zal natuurlijk iets anders zijn. Sommige kleinere inbox providers gebruiken bijvoorbeeld geen gateway filter (hoewel dat zeldzaam zou zijn.)

Andere bedrijven gebruiken meerdere interne filters of helemaal geen interne filters. Hoewel velen juist eerder meer dan minder e-mailfilters toepassen.

Een ander aspect dat verschilt voor elke individuele e-mailreis is het agressieniveau van de spamfilters die e-mail tegenkomt. Marktleiders in anti-spam oplossingen geven bedrijven meestal controle over hoe agressief een spamfilter zich gedraagt.

Spamfilter agressie is precies hoe het klinkt.

Afhankelijk van de instellingen die de IT-afdeling van het bedrijf gebruikt, zullen de bewakers bij de gate minder of meer ontspannen zijn. Een agressieve filter is als een clubuitsmijter die alleen VIP’s binnenlaat.

Als ze erg ontspannen zijn, laten ze wat verdachte e-mail door. Als ze extreem agressief zijn, komen alleen de meest ongerepte e-mails van bekende afzenders langs.

Een agressieve filter is als een clubuitsmijter die alleen VIP's binnenlaat. Klik om te Tweeten

De meeste beheerders kiezen voor een gemiddeld agressieniveau.

Lees verder voor een overzicht van hoe spamfiltering precies werkt…

📧 TL;DR: even samenvatten…

Over het algemeen moet een e-mail langs meerdere e-mailfilters reizen voordat deze in de inbox van een ontvanger terechtkomt. Het kan uitgaande filters, gateway filters, interne (gehoste of on-premise) filters en black box filters tegenkomen.

Wat gebeurt er precies binnen een spamfilter?

De anti-spam provider industrie genereert miljarden dollars per jaar. De e-mailsystemen van de meeste bedrijven zouden ineenstorten zonder dit systeem: Werknemers verdrinken in ongewenste berichten en phishing-fraude, en iedereen loopt het risico om de e-mails van klanten over het hoofd te zien.

Maar hoe werken spamfilters?

Filters gebruiken meestal een combinatie van eigen filtermethoden. Hier zijn enkele van de meest voorkomende:

👉 Basis spamfilter technieken

  • Header filtering (ook: reputatie filtering): Zorgt ervoor dat de e-mailheader niet is gemanipuleerd en afkomstig is van een veilige bron.
    • IP-filtering: een belangrijke stap in header filtering. Deze filtert op basis van IP-reputatie. Als een IP-adres op een zwarte lijst staat, is dit de plaats waar dit gemarkeerd wordt.
    • Afzender filtering: Maakt gebruik van interne engagement metrieken om te beslissen of de afzender betrouwbaar is.
  • Content filtering: Controleert of de inhoud van de e-mail niet verdacht is. Meestal omvat dit ook Bayesiaanse automatische leerprocessen.
    • Woord filtering: Controleert of de inhoud van de e-mail geen actuele of bekende scammingvocabulaire bevat. Opmerking: Dit is waar de meeste mensen aan denken als ze denken aan spamfilters, maar de formulering speelt eigenlijk maar een kleine rol in het grotere filterschema.
    • URL (domein) filtering: Identificeert links in het e-mailbericht zelf die worden gebruikt in wijdverspreide phishing campagnes, of links die verdacht kunnen zijn omdat ze zijn ingekort.

👉 Meer complexe spamfilter technieken

  • Op regels gebaseerde filtering: Werkt met door de gebruiker gemaakte regels om e-mails op basis van statistische matching en inhoud te scoren. SpamAssassin, een open source filter, werkt op deze manier. E-mails met lagere spamscores landen in de inbox, e-mails boven de vijf worden als spam gemarkeerd en e-mails boven de tien worden geweigerd of verwijderd.
  • Vingerafdruk filtering: Werkt met specifieke berichtidentificatiemiddelen die worden vergeleken met andere berichten met vergelijkbare identificatiemiddelen. De anti-spam provider CloudMark staat bekend om het ontwikkelen van deze techniek.

Het woord filtering klinkt passief, echter is filteren een actief proces, met vele lagen van controles en communicatie met andere servers.

In het laatste deel bespreken we alles wat een ESP moet doen om uw e-mails uit een spamfolder te houden.

📧 TL;DR: even samenvatten…

Spamfilters kijken naar verschillende factoren om te beoordelen of een e-mail spam is. De meeste van deze factoren zijn van technische aard (IP-adresbron, authenticatie, domeinadres) en sommige daarvan zijn inhoudelijk georiënteerd (formulering en links).

Hoofdstuk 3️⃣: Welke afleverbaarheid aspecten moet mijn email marketing software voor mij overnemen?

Bent u nog steeds aan het lezen? Heel goed!

We gaan verder met e-mailmarketing en afleverbaarheid. Om preciezer te zijn: Waar moet mijn e-mailmarketing software voor me regelen?

Het is al moeilijk genoeg om mensen uw e-mails te laten openen, maar u realiseerde zich vast niet dat het zo’n gevecht was om het überhaupt tot de inbox te maken.

En als u dan begint te googlen: “Hoe houd ik mijn e-mails uit de spamfilter?”, dan vind u meer websites dan dat u tijd heeft, plus tientallen verschillende aanbevelingen.

De vraag is: Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw enkele e-mail zonder problemen de meerdere lagen van bewakers passeert?

Moet u uw IP-adressen opwarmen? Moet u zich aanmelden voor feedback? En hoe leert u dit alles?

Er is goed nieuws en er is slecht nieuws.

Het goede nieuws: Als u als marketeer gebruik maakt van een e-mailmarketing software, dan hoeft u zich vrijwel geen zorgen te maken over de e-mail aflevering. De software neemt al het werk over en zorgt voor een goede e-mail afleverbaarheid. Het enige wat u hoeft te doen is de juiste software te kiezen (hint: Newsletter2Go).

Het slechte nieuws: Er zijn geen snelle trucs of eenvoudige oplossingen.

Wat u kunt doen om ervoor te zorgen dat u direct in de inbox geplaatst wordt?

  • Stuur goede, overtuigende inhoud naar uw lezers
  • Verzend regelmatig e-mails om uw lijst up-to-date te houden
  • Bied uw publiek relevante informatie (en niet alleen promoties)
  • Stel ontvangersgroepen samen en verzend doelgerichte inhoud naar diverse segmenten

Waarom?

Wanneer u kwalitatief hoogstaande inhoud levert, ervaren uw lezers de nieuwsbrief als relevant en zullen zij geen spamklachten indienen. Plus, uw goede e-mail statistieken hebben invloed op uw IP-reputatie.

💡 Tip: We hebben honderden blogartikelen over hoe u goede e-mailmarketingcontent kunt maken.

Wat kunt u verwachten van een e-mailmarketing software?

Laten we even teruggaan naar onze middeleeuwse boodschapdragers…

Wat u zich moet voorstellen is dat de lopers die de post bezorgen voor hun eigen gilde werken (de e-mail software). Zowel grote als kleine koninkrijken (de bedrijven die de software gebruiken) huren ze in om berichten af te leveren.

We hebben daarom te maken met de reputatie van de gilde waarvoor de boodschappers werken, de reputatie van het koninkrijk met hun diensten en de altijd aanwezige bewakers of spamfilters.

Naast de inhoud zijn dit de drie belangrijkste factoren voor het wel of niet plaatsen in de inbox.

👉 Gebruik het juiste formaat en infrastructuur om uw e-mail op te bouwen

Voordat u zich bedenkt wat er gebeurt als een e-mail een server verlaat, moet u er zeker van zijn dat de e-mail goed opgebouwd is.

Wat betekent dit voor onze middeleeuwse berichtendrager?

Voordat de loper het fort verlaat, moet hij schoenen, een hoed en de juiste kleurstelling dragen. Het gilde waartoe de loper behoort, zorgt ervoor dat hij goed uitgerust is voor zijn missie.

Voor een e-mail staat de juiste kleurstelling gelijk aan het volgen van de technische specificaties met betrekking tot elektronische berichtenuitwisseling. Dit betekent dat uw e-mail software de header en de HTML correct programmeert. Dit is de taak van het backend IT-team van de e-mail software, u ziet hier als afzender niets van.

👉 Stel alle authenticatiemethoden in

Authenticatie is een belangrijk onderdeel in de strijd tegen spam. Deze technieken, ook bekend als validatie of verificatie, informeren ISP-servers dat afzenders van de massa e-mail legitiem zijn.

Sommige authenticatietools kunnen lastig zijn om in te stellen voor niet-specialisten, omdat de afzender meestal wijzigingen moet aanbrengen in zijn/haar eigen domein. Dit betekent dat het gilde en het koninkrijk samen moeten werken om deze authenticatiemethoden succesvol in te stellen.

We proberen dit zo gemakkelijk mogelijk te maken voor onze gebruikers, maar als u een klein bedrijf zonder interne IT-afdeling bent, kan dit lastig zijn.

💡 Gelukkig hebben we ook hulpartikelen over dit onderwerp. Tevens staat ons support team altijd klaar om u te helpen.

Er zijn drie belangrijke e-mail authenticatiemethoden: SPF, DKIM en DMARC. Klik om te Tweeten

Iedere goede e-mail software moet zijn verzenders een manier bieden om DKIM en SPF te integreren.

Hoe werken deze precies?

SPF is wat men een padautorisatiecontrole noemt. Het onderzoekt of een IP-adres voor een domein mag worden verzonden.

Is deze e-mail via de juiste kanalen binnengekomen? Is het van wie het zegt dat het is?

SPF-functies voorkomen dat scammers een afzendadres spoofen.

Beschouw SPF als een bewaker die de juiste introductiebrief ontvangt om de boodschapper door de poort te krijgen. Deze brief is gestempeld door zowel het gilde als het koninkrijk waarvoor hij levert. SenderID is een extra authenticatietechniek die SPF versterkt.

DKIM daarentegen fungeert als een inhoudscontrole. Het controleert of er niet met het bericht is geknoeid. Doordat de DKIM specifiek is gekoppeld aan uw domein, worden privé sleutels (keys) met publieke sleutels vergeleken als manier om de inhoud van de e-mail te bekijken en te matchen met de inhoud die er zou moeten zijn.

Of, in ons middeleeuwse verhaal: Het is de wax die de brief sluit en de juiste ringopdruk. De bewaker kijkt naar de boodschap die uw loper bij zich draagt om ervoor te zorgen dat beide elementen overeenkomen met de was en ringopdruk van het koninkrijk waarvoor de loper levert.

DMARC, tenslotte, houd zich bezig met domeingebaseerde berichtverificatie, rapportage en conformiteit. Het is het hoogste niveau van authenticatie dat u kunt gebruiken. Vaak is DMARC alleen beschikbaar met specifieke IP-adressen.

💡 Tip: Als u een grote hoeveelheid e-mails verstuurt, kunt u uw eigen, toegewijde IP-adressen gebruiken en hiervoor de DMARC instellen.

DMARC laat zien dat u als afzender serieus werk maakt van veilig verzenden. Het is een methode voor afzenders en ontvangers om de belangen van e-mailgebruikers beter te beschermen. DMARC is een open beleid dat door de afzender wordt gepubliceerd en dat de server vertelt wat deze moet doen als een e-mail van een afzender niet door SPF en DKIM komt.

Als een e-mail van deze afzender de SPF en DKIM niet passeert, dan vertelt de DMARC aan de e-mail software of de e-mail moet worden toegestaan, als spam moet worden gefilterd of moet worden afgewezen. Het sterkste beveiligingsniveau is een DMARC afkeur- of quarantainebeleid op uw domein.

En wat is DMARC in ons middeleeuwse fantasieland?

DMARC met een afkeurbeleid is hetzelfde als een verklaring waarin staat dat alle boodschappers die worden betrapt op onjuiste introductiebrieven en briefzegels op hun brieven, ter plaatse moeten worden geëxecuteerd voor vervalsing.

Yikes…

👉 Behoud van een hoge IP-reputatie voor alle adressen

Deze taak is de belangrijkst voor een juiste plaatsing in de inbox. De meeste ESP’s hebben een grote e-mail deliverability afdeling. Ze monitoren black lists, volgen de verzendactiviteit en zorgen op alle mogelijke manieren voor een goede IP-reputatie.

Momenteel is IP-reputatie de beste technische indicator om niet als spam te worden gekenmerkt.

Een slechte IP-reputatie (of erger nog, geen IP-reputatie) zal rode vlaggen voor ISP’s opleveren. Als u eenmaal een slechte IP-reputatie heeft ontwikkeld (of als uw IP op een black list komt te staan), is het bovendien erg moeilijk om dit te herstellen.

Het goede nieuws is dat u zich geen zorgen hoeft te maken over de IP-reputatie zolang u een goede e-mailmarketing software gebruikt.

💡 Tip: Hoewel er veel artikelen over e-mail deliverability optimalisatie en opgewarmde IP-adressen op het internet aanwezig zijn, is dit iets waar alleen uw e-mail service providers aan moeten denken (of grote bedrijven met eigen e-mailontwikkelaars). Uitzondering: wanneer u als ESP specifieke IP-adressen aanbiedt, zorg er dan voor dat deze IP-adressen opgewarmd zijn voordat u ze weggeeft.

Wanneer u als ESP specifieke IP-adressen aanbiedt, zorg er dan voor dat deze IP-adressen opgewarmd zijn voordat u ze weggeeft. Klik om te Tweeten

Hoe dit er in de middeleeuwen aan toe ging?

IP-reputatie is de bescherming van de goede naam van de gilden: netwerken en vertrouwen opbouwen met poortwachters en bewakers overal ter wereld. Gilden overal een goede reputatie ontwikkelen bij poortwachters, hebben een betere kans om direct toegang te verkrijgen.

👉 Maak gebruik van feedback en behandel misbruikklachten

De meeste e-mailmarketing software providers bieden feedback loops aan en verzamelen de informatie van de lezer.

Feedback loops geven informatie over welke ontvangers welke e-mails als spam hebben gemarkeerd.

De software moet echter eigenlijk verder gaan dan enkel het verzamelen van de feedback. Ze moeten er ook op reageren. Op het meest basale niveau betekent dit dat zij ontvangers die een spamklacht indienen onmiddellijk moeten afmelden van de nieuwsbrief. Eventuele klachten moet daarnaast worden gemeld bij de afzender.

📧 TL;DR: even samenvatten…

E-mailmarketing software programma’s hebben een verantwoordelijkheid ten opzichte van hun gebruikers om te zorgen voor een hoge e-mail afleveringsgraad. Dit betekent dat zij in staat moeten zijn om massa-e-mails correct te programmeren, een IP-reputatie in stand te houden, authenticatiemogelijkheden te bieden aan gebruikers en klachten over misbruik correct af te handelen.

En uiteindelijk: de conclusie

Spam en e-mail gaan hand in hand.

Zodra e-mail een populaire communicatiemethode werd, begonnen spammers er misbruik van te maken.

Tegenwoordig is e-mail deliverability optimalisatie uitgegroeid tot een complex en zeer technisch onderwerp, en anti-spam oplossingen evolueren elk jaar. Hoewel thought leaders ooit geloofden dat spam “opgelost” kon worden, gebeurde er in plaats daarvan dat er zich industrieën (ook wij inderdaad) ontwikkelden met het doel om e-mails in in inbox af te leveren.

Tegelijkertijd ontstonden er industrieën die als doel hebben om ongewenste e-mail uit de inboxen te houden.

Zoals onze middeleeuwse cartoon u hopelijk heeft laten zien, kan het proces van het verplaatsen van e-mails over het internet een reis vol obstakels zijn. Zeker wanneer u probeert om veel e-mails tegelijk te versturen.

Het goede nieuws is echter dat de boodschappergilden (oftewel: Newsletter2Go) wel degelijk bestaan, en ze er hard op de achtergrond aan werken om ervoor te zorgen dat uw e-mails correct op de juiste bestemming aankomen.

Veel adviezen voor verzenders die ESP’s gebruiken zijn van nul belang. Sterker nog, een een deel ervan is volstrekt verkeerd.

In dit gedetailleerde artikelen hebben met e-mail deliverability en spamfilters beschreven wat er achter de schermen gebeurt. We hebben besproken waarom authenticatie (SPF, DKIM, DMARC) van cruciaal belang is om te voorkomen dat u als spam wordt gezien en hoe nuttig het is om uw eigen afzenderreputatie te beschermen. Tenslotte hebben we u hopelijk laten inzien dat u zich geen zorgen hoeft te maken over spamfilters, zolang u de juiste e-mailmarketing software gebruikt.

Blacklist spam

Hoofdstuk 4️⃣: Bonus encyclopedie met 75 e-mail afleverbaarheid termen uitgelegd

Anti-spam aanbieders: Organisaties die anti-spam oplossingen voor inbox providers aanbieden. Deze oplossingen omvatten een of meer spamfilters, het aanmaken en monitoren van black lists en spam trap netwerken. Enkele bekende anti-spam oplossingen zijn Spamhaus, Barracuda and Symantec.

Authenticatie: Authenticatie verwijst naar een verscheidenheid aan technische processen die de e-mail afzender of inhoud verifiëren. SPF, DKIM en DMARC (evenals BIMI) zijn de belangrijkste verificatieprocessen die beschikbaar zijn. Al deze processen omvatten een soort van communicatiecontrole tussen de ontvangende server en een andere server.

Black hole: In internettermen is een black hole een netwerkkoppeling die geen inkomend verkeer doorstuurt. Oorspronkelijk werden black lists “black hole lists” genoemd. Het idee was dat de e-mails van spammers zouden worden verwijderd en niet doorgestuurd. Tegenwoordig kan een black hole ook deel van een sensor netwerk zijn. In deze context is een black hole een soort spamval, maar dan zonder de gevolgen. Net als een spam trap netwerk, analyseert een sensor netwerk de data in berichten en bewaakt de mogelijkheid dat bepaalde domeinen en IP adressen spammers zijn. In tegenstelling tot spam traps, rapporteert het deze informatie niet aan een black list. Een sensor netwerk bestaat alleen om te controleren en feedback te geven, meestal voor ESP’s.

Black list: Als een afzender te veel spam verspreidt, wordt hij op de black list geplaatst. Alle toekomstige e-mails van deze afzender worden gefilterd en niet afgeleverd. Black lists worden beheerd door anti-spam providers. Het tegenovergestelde wordt whitelisting genoemd, waarbij bepaalde afzenders als vertrouwd worden geclassificeerd. Er zijn twee soorten blacklists.

➜ Real-Time Blacklists/Block Lists (ook Real-Time Blackhole Lists of Domain Name System-Based Blackhole List (DNSBL) genoemd): een IP-gebaseerde blacklist registreert de IP-adressen van bekende spammers. De meeste spamfilters controleren het verzendende IP-adres aan de hand van een RBL. Enkele van de bekendste zijn Barracuda, Invaluement’s SIP en SIP/24, Manitu (vooral gebruikt in Europa), PSBL, SpamCop en Spamhaus (de oudste en krachtigste).

➜ URI blacklist: Afgekort als URI DNSBL, staat URI voor uniforme resource identifier. In dit geval verwijst een URI blacklist naar links in een e-mail. Deze staan ook bekend als domeingebaseerde zwarte lijsten, omdat ze naar domeinnamen kijken en niet naar IP-adressen. Deze zwarte lijsten registreren domeinen die zijn geassocieerd met spam en oplichting (bijvoorbeeld phishing). Bij het scannen van de inhoud van een e-mail vergelijkt een spamfilter alle links naar de bestaande URI DNSBL waartoe het toegang heeft. Enkele van de bekendste domeingebaseerde blacklists zijn Invaluements URI, Spamhaus’s, SURBL en URIBL.

Bayesisch machinaal leren: Een techniek voor machinaal leren, bekend als Naive Bayes Classifiers, wordt vaak gebruikt in spamfilters. Als een anti-spam provider vertelt dat ze Bayesiaanse spamfilters gebruiken, hebben ze het over een bepaald type van machinaal leren op basis van inhoud.

Botnet: Een botnet is een netwerk van computers die geautomatiseerde taken uitvoeren. Als een personal computer geïnfecteerd raakt met een Trojaans paard of een virus, kan het worden gekaapt om deel uit te maken van dit botnet (deze computer wordt een spambot of zombie genoemd). Scammers bouwen enorme botnets en gebruiken deze vervolgens voor zaken als het verzenden van spam, het uitvoeren van DDoS-aanvallen of het maken van valse pop-ups op de geïnfecteerde computer. Dit betekent dat als uw computer geïnfecteerd is, het kan gaan om het verzenden van spam voor oplichters. Norton noemt botnets “de werkpaarden van het internet”.

Bounce: Wanneer een e-mail niet afgeleverd kan worden, keert hij als het ware in de vorm van een foutmelding terug naar de afzender, dit worden bounces genoemd. Een oorzaak kan bijvoorbeeld zijn, dat het adres niet bestaat of dat de server niet bereikbaar is. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen soft bounces en hard bounces.

➜ Hard bounce: Een bounce is een automatische foutmelding wanneer een e-mail niet afgeleverd kan worden. Bij een hard bounce is de oorzaak een permanente fout, bijvoorbeeld wanneer het e-mailadres niet meer bestaat.

➜ Soft bounce: Soft bounces komen in tegenstelling tot hard bounces voor, wanneer een e-mail door tijdelijke problemen niet kan worden afgeleverd. Bijvoorbeeld wanneer de inbox vol is. Adressen die mailings met soft bounces terugsturen, kunnen later alsnog bereikbaar zijn.

Bounceratio: De bounceratio is het aantal bounces ten opzichte van het totaal aantal afgeleverde e-mails. Het gaat om e-mails die permanent of tijdelijk niet kunnen worden afgeleverd. Wanneer u voor langere tijd een hoge bounceratio heeft, kan het daartoe leiden, dat uw e-mails vaker van spam verdacht worden.

Brand Indicators for Message Identification (BIMI): BIMI is het nieuwste authenticatieproces op hoog niveau. Het werkt als volgt: Als een groot merk SPF, DKIM en DMARC gebruikt met een beleid om alle niet-doorlatende e-mails te weigeren, dan zal een klein logo in de inboxen van de gebruikers worden weergegeven naast alle e-mails van dit merk. Het is een beloningssysteem voor merken die een strikt beleid hebben om spoofing en andere vormen van misbruik te voorkomen.

Certified Senders Alliance: De Certified Senders Alliance (CSA) is een gezamenlijk project tussen Verbandes Deutscher Internetwirtschaft (eco e.V.) en Deutschen Dialog Marketing Verbandes (DDV). Ondernemingen kunnen zich bij het project aansluiten om ook op de whitelist te komen en daardoor een hogere afleverratio te bereiken.

Click through rate (CTR): CTR staat voor click through rate en geeft aan, hoeveel van de ontvangers die een mailing geopend hebben, ook op een link in die mailing geklikt hebben.

Domain-Based Message Authentication (DMARC): Het verificatieprotocol DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) is ontwikkeld om om misbruik van e-mails te voorkomen. Het identificeert de afzender van de nieuwsbrief en kan de afleverratio verhogen.

DomainKeys Identified Mail (DKIM): Het proces DomainKeys Identified Mail wordt gebruikt om e-mails te controleren op hun authenticiteit. Het proces herkent neppe afzenderadressen. Op deze manier wordt niet alleen de spam opgevangen maar ook het risico op phishing verlaagd.

Domain Name System (DNS): Het Domain Name System is een naamgevingssysteem voor computers, servers, diensten of elk ander hulpmiddel dat is aangesloten op het internet of een privé-netwerk. Het is als een woordenboek voor computers. Een DNS-server bevat de informatie die nodig is om de woorden die u in een browser (www.newsletter2go.com) invoert te “vertalen” naar een IP-adres dat andere computers kunnen begrijpen (94.130.189.219). Het controleren van de DNS-ingang van de afzender is een belangrijke techniek om spam uit te filteren.

Double opt-in (DOI): Het double opt-in proces is een rechtszeker aanmeldproces in meerdere stappen. Elke aanmelder van de nieuwsbrief moet na het opgeven van zijn of haar e-mailadres nogmaals de toestemming om e-mails te ontvangen bevestigen. Dit gaat via een e-mail, die een bevestigingslink bevat. Pas nadat de aanmelder op deze link heeft geklikt, kan hij of zij de nieuwsbrief ontvangen. Naast toestemming dient het proces ook voor het beschermen van misbruik van e-mailadressen.

E-mail afleverratio: De afleverratio is het aantal van alle verzonden e-mails die in het postvak van de ontvanger zijn afgeleverd in procenten uitgedrukt ten opzichte van het aantal verzonden e-mails. Het totale aantal e-mails minus de bounces. Een consistente hoge afleverratio heeft een positieve invloed op de reputatie van een IP-adres.

Email agent: Een agent verwijst naar een functie die een specifiek computerprogramma uitvoert. Agenten zijn de werkbijen die e-mail verplaatsen. De meest bekende types van e-mail agenten zijn een message transfer agent (MTA) en een mail user agent (MUA).

E-mail afleverbaarheid: Ook bekend als inbox placement, afleverbaarheid of “email deliverability” beschrijft de succesvolle levering van e-mailcampagnes aan de inboxen van contacten. Terwijl het afleverpercentage alleen de mogelijkheid van een campagne meet om door het gateway filter van de server van een ISP te komen, kijkt e-mail deliverability naar het hele traject van een e-mail.

E-mailfilter: Een e-mailfilter is een tool die de e-mail van een gebruiker voorsorteert voordat deze naar de inbox wordt verzonden. De meest voorkomende typen e-mailfilters zijn spamfilters (zie hierboven), maar er bestaan ook andere soorten filters. Gmail biedt bijvoorbeeld een tabbladsysteem dat e-mail sorteert in een primaire inbox, promoties, updates, forums en social. Een onderzoek in 2016 naar e-mailmarketing door Return Path toonde aan dat van de consumenten die hun Gmail-tabbladen gebruiken (1 op de 3 Gmail-gebruikers), 70% nog steeds hun promotietabblad controleert.

E-mail header: De e-mail header is een lange reeks informatie die voorafgaat aan elke e-mail. Het verschijnt niet in uw e-mailprogramma, maar u kunt er altijd voor kiezen om het te bekijken. (Klik voor Gmail bijvoorbeeld op de 3 punten naast “Antwoord” en kies “Toon origineel”. Er wordt een nieuw venster geopend). Een e-mail header kan veel informatie over een e-mail onthullen. In wezen registreert het de lange reis van de e-mail en alle bewakers die het is tegengekomen. Een header laat zien of de klant DKIM, SPF en DMARC heeft ingesteld (en of de e-mail deze drie verificatiecontroles heeft doorstaan). Het toont ook de verschillende servers waar de e-mail doorheen is gereisd. U kunt over de reis lezen in het gedeelte “Ontvangen”. (Merk op dat de ontvanger van onder naar boven moet worden gelezen, met de bovenste vermelding die de uiteindelijke server weergeeft). Als een e-mailclient gebruik maakt van spamscores, verschijnt dat hier als X-Spam-Status of X-Spam-Level.

Email service provider (ESP): Een e-mail service provider is een bedrijf dat e-mailmarketing software of andere marketing automatiseringstools aanbiedt, bijvoorbeeld Newsletter2Go. Merk op dat ESP’s bulkmailings versturen voor hun klanten, terwijl ISP’s ze ontvangen en filteren. In de bovenstaande Viking foto’s vertegenwoordigen de servers van de ESP en ISP de twee forten waartussen e-mail zich verplaatst.

E-mailmarketing software: Software waarmee u snel een e-mail naar meerdere ontvangers tegelijkertijd kunt sturen, bijvoorbeeld Newsletter2Go. Een e-mailmarketing software maakt het mogelijk om op een snelle en eenvoudige manier professionele nieuwsbrieven te maken, te verzenden en deze e-mails daarna met gedetailleerde reports te beoordelen. Doelgroepen zijn voornamelijk ondernemingen, agenturen en organisaties.

Engagement statistieken: Met een volledige Engelse naam recipient engagement metrics, zijn dit de statistieken die een ISP volgt om te bepalen welke reputatie een verzender heeft over alle ontvangers naar wie hij/zij stuurt. Dit omvat de standaard engagement statistieken die de meeste ESP’s bieden, zoals totale en unieke opens, kliks en afmeldingen. Engagement statistieken omvatten ook gedrag zoals hoe vaak een e-mail wordt verwijderd zonder te worden gelezen, hoe vaak een e-mail wordt doorgestuurd, hoeveel tijd een ontvanger besteedt aan het bekijken van een e-mail (read length), hoe vaak een e-mail wordt gered uit de spamfolder en hoe vaak een afzender wordt toegevoegd aan het adresboek van een gebruiker.

False positive: Een fout-positief of in het Engels, false positive, is wanneer een legitieme e-mail abusievelijk als spam wordt getagd.

Feedbox loops (FBL): Ook bekend als inbox feedback loops, dit zijn de rapporten die ISP’s aan ESP’s verstrekken. Een FBL brengt een ESP op de hoogte wanneer een ontvanger een e-mail als spam markeert. De meeste ESP’s zullen dan op deze informatie reageren en zich automatisch afmelden voor de desbetreffende ontvanger.

Internet Message Access Protocol (IMAP): Een protocol is een formaat voor het verzenden van gegevens. IMAP is een protocol dat regelt hoe e-mailclients e-mails van een server ophalen. E-mailclients gebruiken IMAP of POP voor het verplaatsen van berichten van servers naar inboxen (of naar persoonlijke spamfolders).

Inbox placement rate: Het Engelse inbox placement rate is een andere, misschien preciezere term voor email deliverability. Is uw e-mailcampagne in de inbox geplaatst (in plaats van in de spamfolder)? Dan heeft die e-mail de status “inbox placement.” U kunt de inboxplaatsing van een campagne zo berekenen: Totaal aantal e-mails geplaatst in de inbox / Totaal aantal verzonden e-mails. Als afzender is het echter moeilijk om deze gegevens te verkrijgen, omdat maar weinig ISP’s dit in hun FBL’s (feedback loops) vermelden.

Infrastructuur: Bij het bespreken van e-mail verwijst de infrastructuur naar de “backend” van uw e-mail: het formaat en de afzenderinformatie (zoals het verzenden van een IP-adres en domein).

Internet service provider (ISP): In e-mailterminologie is een ISP synoniem voor een inbox of mailbox provider. De term ISP betekent traditioneel bedrijven die gebruikers internetdiensten leveren. In de jaren ’90 bood bijna elke grote ISP een bijbehorend e-mailadres aan. Denk maar aan hoeveel mensen KPN en Home e-mailadressen hadden. Dit is hoe ISP synoniem werd met inbox provider. Tegenwoordig (erg verwarrend) kan ISP ofwel verwijzen naar een internet service provider of een mailbox provider.

IP-adres: Een protocol is een formaat voor de overdracht van gegevens. IP-adres staat voor Internet Protocol adres en bestaat uit nummers. Elk apparaat dat is aangesloten op het internet heeft een eigen IP-adres.

IPv4 en IPv6: Geloof het of niet, we hebben eigenlijk geen IP-adressen meer. Dit fenomeen wordt “IP-adres verzadiging” genoemd. IP-versie 4 (IPv4), die 32-bits getallen zijn, is het oorspronkelijke formaat voor IP-adressen. Langere versies van het IP-adres, IP-versie 6 (IPv6), werden in 1999 uitgebracht als een manier om het probleem van de verzadiging van IP-adressen te bestrijden. De meeste ISP’s gebruiken echter nog steeds IPv4. Lees hier meer over op de site van Internet Assigned Numbers Authority (IANA), de organisatie die IP-adressen distribueert.

Lijst schoonmaken: E-maillijst schoonmaak is het eruit wieden van van vervallen/verouderde adressen en ontvangers die niet langer geïnteresseerd zijn in het ontvangen van uw e-mails. Door een regelmatige verzending (schoonmaak door het terugkeren van bounces), blijven uw statistieken in topvorm. De bounce en afmeldratio zijn zo bij iedere verzending laag, in tegenstilling tot wanneer u één keer per jaar een e-mail verstuurt en direct een hoge bounce of afmeldratio heeft.

Mail User Agent (MUA): Ook wel Message User Agent genoemd. Een MUA is een andere term voor e-mailprogramma, d.w.z. een programma waarmee individuele gebruikers e-mails kunnen ophalen en verzenden. Er zijn twee soorten MUA’s:

➜ E-mail client: Een e-mailprogramma, zoals Microsoft Outlook, downloadt e-mail naar het lokale systeem van een gebruiker.

➜ Webmail: Webmail is e-mail die in een browser kan worden gelezen. Hotmail en Gmail zijn pioniers op het gebied van browsergebaseerde e-mailinboxen.

Message Transfer Agent (MTA): Een MTA is de software die verantwoordelijk is voor de overdracht van berichten tussen servers.

Openratio: De openratio is het aantal geopende e-mails ten opzichte van het aantal afgeleverde e-mails. Dit wordt uitgedrukt in procenten en wordt beïnvloed door de afzendernaam en de onderwerpregel.

Post Office Protocol (POP): Een protocol is een formaat voor het verzenden van gegevens. POP is het protocol dat bepaalt hoe een e-mailclient een bericht van een server haalt. E-mailclients gebruiken IMAP of POP voor het verplaatsen van berichten van servers naar inboxen (of naar persoonlijke spamfolders).

Phishing: Dit betekent de poging, met behulp van valse e-mails, aan gegevens van internetgebruikers te komen. Deze ‘identiteitsdiefstal’ kan worden voorkomen wanneer een Afzender Authentifactieproces gebruikt zoals DKIM of SPF. Eventuele phishing-e-mails belanden dan direct in de spambox.

Reactiveringscampagne: De bedoeling is om inactieve nieuwsbrief-abonnees weer in actieve lezers te veranderen. Met inactief wordt bedoeld: ontvangers die al lange tijd of überhaupt geen nieuwsbrief geopend hebben. Inhoud voor een reactiveringscampagne kan bijvoorbeeld bestaan uit speciefieke aanbiedingen, kortingen, vouchers of zaken waar de ontvanger zich in het verleden voor geïnteresseerd heeft.

Reputatie: De reputatie van een verzender toont, hoe betrouwbaar deze wordt ingeschat. Verschillende factoren bepalen dit, waaronder de bounceratio, Spam markeringen en de kwaliteit van de berichten. Een goede reputatie zou positief moeten uitwerken op de afleverratio. Er zijn diverse soorten reputaties:

➜ Domeinreputatie: Dit meet de status van een domein. Het kan het domein van de afzender zijn of de domeinen die als URL’s in een e-mail staan vermeld. Het opzetten van DKIM is een belangrijke manier om uw eigen domeinreputatie op te bouwen. DMARC is een ander belangrijk element dat uw domeinreputatie een boost zal geven. De domeingebaseerde blacklists zijn specifiek bedoeld voor URI’s die worden gebruikt in spam- en scam-e-mails.

➜ IP-reputatie: Dit meet de status van het verzendende IP-adres. De meeste grote blacklists zijn gebaseerd op IP-reputatie.

➜ Afzenderreputatie: Afzenderreputatie is een algemene term voor alle aspecten van uw individuele reputatie als afzender. Dit omvat zowel de domeinreputatie, de IP-reputatie alsmede de engagement statistieken die ISP’s verzamelen.

SenderID: Als anti-spoofing mechanisme werkt SenderID met SPF records om te controleren of het afzenderadres niet gemanipuleerd is.

Sender Policy Framework (SPF): SPF (Sender Policy Framework) is een simpel maar veelgebruikte methode om e-mails te authentificeren. De afzender openbaart eein e-mail aan ontvangers, waarvan de server toestemming heeft, onder zijn naam berichten te verzenden.

Sender score: Sender Score is een gratis service van Return Path en toont de e-mailreputatue van de afzender. Een algoritme beoordeelt de reputatie van het IP-adres van 0 tot 100. Hoe lager de score, hoe moeilijker de aflevering. In de beoordeling worden ook de hoeveelheid afmeldingen en Spam-markeringen meegenomen.

Sending permanence: Sending permanence is de geschiedenis van hoe lang u al e-mails verstuurt vanaf een IP-adres en domein (Daarom kan het worden onderverdeeld in IP en domain permanence). Sending permanence is de sleutel tot uw afzenderreputatie. Mocht u een slechte IP-reputatie krijgen, dan is de beste oplossing om NIET de IP-adressen te veranderen (dit is wat een spammer zou doen). In plaats daarvan moet u uw IP-reputatie herstellen door contact op te nemen met alle anti-spam providers die u op de blacklist hebben geplaatst en te zien wat u moet doen om van de lijst verwijderd te worden. Over het algemeen, als u een ESP gebruikt, zullen zij voor u voor de IP-reputatie zorgen.

Simple Mail Transfer Protocol (SMTP): Een protocol is een formaat voor het verzenden van gegevens. SMTP is het protocol dat regelt hoe e-mail zich tussen servers verplaatst. Zodra een e-mail is geaccepteerd door de server van een ontvanger, nemen andere protocollen het over. De e-mailclient haalt het op met POP of IMAP en plaatst het in de inbox.

Single opt-in: Een single opt-in is een e-mailverzamelpraktijk waarbij de identiteit van een abonnee niet via een extra e-mail wordt bevestigd. Als een abonnee een e-mailadres invult in een formulier en de eigenaars van de nieuwsbrief gebruik maken van een single opt-in, dan worden abonnees onmiddellijk ingeschreven. Omdat een single opt-in nooit de ware identiteit van een abonnee bevestigt, kunt u spamklachten ontvangen als u uw e-maillijst volgens deze praktijk uitbreidt. Iemand kan zich bijvoorbeeld aanmelden met een e-mailadres dat eigenlijk niet van hem/haar is.

Snowshoe spamming: Net zoals sneeuwschoen het gewicht over een grote oppervlakte uitspreidt zodat u een verharde sneeuwlaag op kunt lopen zonder het ijs te breken, spreidt een snowshoe spammer hun spam uit over veelvoudige IP adressen en domeinen, in de hoop dat ze niet worden gevangen door anti-spam leveranciers. Ze vermijden dat hun IP-adressen op de blacklist belanden.

Spam: SPAM of Junk wordt meestal beschreven als ongewenste e-mails met voornamelijk reclame-inhoud, die massaal verstuurd worden. Om niet verdacht te worden als spam, moet men in e-mailmarketing altijd volgens de wet handelen, door middel van bijvoorbeeld een double opt-in. Ook helpt het om een serieuze verzendaanbieder met whitelisting te gebruiken.

Spambot: Spambot betekent meestal één van de twee dingen: 1) Ofwel een bot die het internet kruipt op zoek naar e-mailadressen (een proces dat bekend staat als scraping) om spam naartoe te sturen. Of 2) Een computer die spam verstuurt als onderdeel van een botnet. Een computer die deel uitmaakt van een botnet staat ook bekend als een zombie.

Spamklacht: Ook wel een spamrapport genoemd. Een spamklacht gebeurt wanneer een ontvanger uw e-mail als spam in zijn inbox markeert. Dit is een van de “luidste” signalen die een ontvanger naar zijn inbox providers kan sturen. Spamklachten schaden op lange termijn de reputatie van uw afzender. Om dit te voorkomen, moet u altijd een eenvoudige, liefst één klik afmeldmethode opnemen. (Double opt-outs waren vroeger een haalbare afmeldmethode. Echter, na de invoering van de AVG zijn ze illegaal.

Spamfilter: Een spamfilter is een apparaat dat alle inkomende e-mail naar een inbox beoordeelt in een poging om spam buiten de deur te houden. Sommige vermoedens van spam worden direct afgewezen. Andere spam wordt gesorteerd in een spamfolder.

➜ Gateway filter: Een gateway filter bepaalt of e-mails op een server worden toegelaten of niet. Gateway filtering gebeurt op SMTP niveau.

➜ Hosted filter: Elke dienst die in de cloud wordt aangeboden is een “gehoste” dienst. Webgebaseerde e-mail is bijvoorbeeld een gehoste dienst. Het wordt een gehoste dienst genoemd omdat het technisch is opgeslagen en wordt uitgevoerd vanaf een externe server. Een voordeel van het gebruik van gehoste spamfiltering is dat er, net als alle diensten die in de cloud worden aangeboden, minder onderhoud en onderhoudskosten aan verbonden zijn.

➜ On-premise filter: Een on-premise filter is een alternatief voor een gehoste spamfilter. In die zin betekent “on-premise” dat de software op de server van de eindgebruiker wordt geïnstalleerd, in plaats van door een server op afstand. Typisch on-premise filters bieden meer granulaire controle over filteropties dan gehoste filters. Hybride filteroplossingen zijn ook beschikbaar.

Spam scoring: Een op regels gebaseerde anti-spam techniek waarbij elke mail een spamscore krijgt (als onderdeel van het filterproces). Hoe hoger de spamscore, hoe groter de kans dat het bericht spam is.

Spam trap: Spam traps worden ontwikkeld om verzenders van ongewenste e-mails te identificeren. Omdat deze e-mailadressen meestal niet tot een echte persoon behoren, kunnen deze personen onder andere door een double opt-in achterhaald worden. Verzenders die in een spam trap belanden, worden geblacklisted, wat hun reputatie zal schaden.

➜ Pristine spam trap: Ook wel bekend als een honey pot, een ongerepte spamval is een e-mailadres dat nooit verbonden is geweest aan een echt individu. Het e-mailadres is expliciet opgezet met het doel om spammers te lokken die bots gebruiken om e-mailadressen van websites te schrapen. Deze “honingpotten” worden dan op verschillende websites op het internet gezaaid. Als u nooit e-maillijsten koopt en DOI’s gebruikt, dan is de kans klein dat u hierin trapt.

➜ Gerecyclede spam trap: Een gerecyclede spamval is een beetje lastiger te vermijden. Daarom is goede lijstschoonmaak belangrijk. Een gerecyclede spam trap was op een gegeven moment een functionerend e-mailadres, maar werd vervolgens gedeactiveerd. Of de gebruiker is gestopt met het controleren van zijn e-mail. Na de deactivering werd het gereactiveerd als een gerecycleerde spamval. Om gerecyclede spamvallen te vermijden, moet u zorgen voor goed bounce management. Als het al lang geleden is dat u uw abonnees hebt gemaild, dan kunt u onbewust in een gerecyclede spamval verwikkeld raken. Daarom zijn reactiveringscampagnes zo cruciaal voor de schoonmaak.

➜ Typo spam trap: Typo spam traps zijn een verscheidenheid aan ongerepte spam traps die de laatste tijd steeds vaker opduiken. Deze traps bevatten typefouten in plaats van gewone domeinnamen. Bijvoorbeeld. @gmall.com in plaats van @gmail.com.

Spoofing: Een veelgebruikte techniek voor oplichters en hackers voor de vervalsing van gegevens. In de context van e-mail betekent het spoofen van een e-mail dat de identiteit van de afzender wordt verhuld, zodat het eruit ziet alsof het van een andere bron afkomstig is. Spoofing laat oplichters e-mails vervalsen zodat het lijkt alsof ze uit een betrouwbare bron komen. Het gebruik van DMARC is de beste manier om te voorkomen dat anderen uw identiteit bederven.

Throttling: Throttling is wanneer een ISP het aantal berichten dat hij in één keer van een afzender accepteert, verlaagt. Als een ISP een verzender van spam vermoedt, zal hij eerst zijn bericht weggooien. Om te voorkomen dat er een throttling optreedt, is het altijd goed om IP-adressen op te warmen.

Toegewijd IP-adres: Een toegewijde IP is gereserveerd voor een enkele verzender. De mailings worden dan niet verstuurd via gedeelde IP-adressen, die door meerdere verzenders gebruikt worden. De verzender is bij een toegewijde IP zelf verantwoordelijk voor de afleverratio.

Trap hit: Wanneer een spam trap een bericht ontvangt, wordt het een trap hit genoemd. Uw doel als afzender is om GEEN ENKELE valstrikken te hebben. Voor elke valstrik verzamelt de TNO die eigenaar is van de valstrik gegevens uit de e-mail van de afzender. Er wordt met name gekeken naar het verzenddomein en IP-adres, de e-mailinfrastructuur en de inhoud (inclusief links). Zelfs met een enkele valstrik kunt u op een blacklist van domeinen of IP-adressen belanden.

Trap Network Operator (TNO): Een organisatie die spam trap adressen aanmaakt en bewaakt. De meeste TNOS zijn blacklist en anti-spam providers. ISP’s exploiteren soms ook hun eigen valnetwerken.

Opwarmen van IP-adressen: Ook bekend als IP priming. Het opwarmen van een IP-adres is een manier om zorgvuldig een goede IP-reputatie op te bouwen. Om een IP-adres op te warmen, beginnen de meeste ESP’s met het verzenden van slechts een kleine hoeveelheid e-mail, bij voorkeur naar contactpersonen waarvan ze weten dat ze deze zullen lezen. Alleen IP-adressen die zijn opgewarmd, zijn in staat om bulk e-mails te versturen.

Whitelisting: De whitelist is de tegenhanger van de blacklist. Het is als het ware een ‘goede lijst’, die e-mailadressen of IP-adressen bevat van personen of ondernemingen, die als betrouwbaar gelden. Afzenders die op de whitelist staan kunnen e-mails direct in de inbox van de ontvanger afleveren. De afleverratio stijgt dan aanzienlijk, omdat er geen risico heerst om er door de spamfilter uit te worden geselecteerd.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.