Dialoog marketing: wat is dat?

Dialoogmarketing

Een introductie in dialoog marketing

Wat vinden uw klanten eigenlijk van het bedrijf? Vallen de producten in de smaak? Welke vragen worden het meest gesteld? Dankzij dialoog marketing komt u het antwoord op al deze vragen te weten. Lees verder en komt erachter wat dialoog marketing precies is en hoe u deze marketingstrategie het best kunt gebruiken voor uw eigen bedrijf.

Wat is dialoog marketing?

De naam suggereert het al: dialoog marketing is het gebied van marketing dat gewijd is aan de dialoog met klanten. Bij dit soort marketing verzamelt u belangrijke vragen, suggesties en meningen van uw klanten om zo uw bedrijf te verbeteren. Het basisprincipe van dialoog marketing is luisteren naar de klant.

Welke kanalen zijn het best geschikt voor dialoog marketing?

De volgende marketingkanalen zijn goed geschikt om een interactie met uw klanten te beginnen.

1. Social media

Social media is een van de meest gebruikte kanalen voor dialoog marketing. Zijn er betere kanalen dan Facebook, YouTube of Twitter om de mening van uw volgers en klanten te vragen? Waarschijnlijk niet. Vooral op social media uiten mensen hun mening en ervaringen over een bedrijf of product. De beoordelingen van uw klanten zijn waardevol, omdat ze nieuwe input geven voor de verbetering van uw producten of merk. Het gebruik van social media voor dialoog marketing is perfect als u authentieke en eerlijke meningen van klanten zoekt.

2. Blog

Op een blog kunnen gebruikers opmerkingen achterlaten na het lezen van een artikel. Wanneer dit gebeurt is het noodzakelijk om de lezer rechtstreeks aan te spreken en deze uit te nodigen om zijn of haar vragen over een specifiek onderwerp te formuleren. De auteur van de blog kan dan het gesprek oppakken en nuttige informatie verzamelen door de juiste vragen te stellen. Het voordeel van de blog is dat u een gesprek aan kunt gaan met mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp van het artikel en daarom meer bereid zijn om hun standpunt te delen.

3. Enquête

Een enquête is een goede manier om feedback van klanten te krijgen over een specifiek product of dienst. De enquête kan vervolgens gepubliceerd worden aan het eind van een artikel, in een blog of als post op social media. De enquête stelt u in staat om zonder veel moeite specifieke informatie te verzamelen en een dialoog aan te gaan met uw klanten of leads.

4. Belangengroepen

Gebruik belangengroepen voor uw dialoog marketing. U kunt met belanghebbenden praten op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn of andere online platforms. Waarom? Omdat u zo eenvoudig vragen en adviezen kunt verzamelen van mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp en daardoor ervaring hebben op dit gebied.

5. E-mailmarketing

Nieuwsbrieven zijn dé tool om klanten aan uw merk te binden. E-mailcampagnes kunnen worden gebruikt om producten te promoten en nieuws te delen, maar ook om feedback te vragen. Vraag de klant om feedback of analyseer aan de hand van het open- en klikgedrag welke informatie of producten wel of niet interessant is. U kunt ook een convertionele marketingstrategie integreren met behulp van drip marketing.

Dialoog marketing

E-mailmarketing gebruiken voor drip marketing

Wilt u graag een dialoog starten met uw klanten? Dan is e-mailmarketing een van de meest effectieve kanalen. U kunt uw klanten in verschillende fasen aanspreken en afhankelijk van de fase verschillende vragen over uw bedrijf of de gekochte en geteste producten stellen. Zo blijft u voortdurend in contact met uw klanten en kunt u uw marketing hier precies op afstemmen.

📧 Start de dialoog direct na de nieuwsbrief aanmelding

Wanneer iemand zich voor de nieuwsbrief abonneert kunt u er zeker van zijn dat degenene interesse heeft in uw bedrijf. Maar, wellicht wil de lezer enkel over een bepaald topic meer te weten komen.

Om erachter te komen wat de perfecte inhoud voor de lezer is, kunt u de abonnee in een e-mail vragen om het ontvangersprofiel uit te breiden. Voor meer doelgerichte e-mails heeft u persoonlijke gegevens nodig zoals het geslacht, de leeftijd en woonplaats, maar ook interesses zijn waardevol om te weten.

Om toegang te krijgen tot de interesses van de lezer, kunt u een mailing rondsturen met nieuwsbrief topics waarop de gebruiker kan klikken. Een klik op een van de suggesties verbindt de klant met een specifieke groep die u voor de mailinglijst hebt aangemaakt. Vanaf dat moment ontvangt de klant de nieuwsbrieven over het gekozen onderwerp. Met deze conversationele e-mailmarketingstrategie kunt u uw doelgroep beter leren kennen en vervolgens andere nieuwsbrieven sturen die beter aansluiten bij de interesses.

📝 Vraag om een productbeoordeling na de aankoop

Nadat een klant een product heeft gekocht in uw online winkel of gebruik heeft gemaakt van een van uw diensten, kunt u om feedback vragen. In de nieuwsbrief kunt u uw gebruikers bedanken en hen uitnodigen om hun mening te geven over wat ze hebben gekocht, maar ook over het merk en het aanbod.

Dit doet u bijvoorbeeld door een enquête in de nieuwsbrief te integreren of door klanten aan te moedigen om hun feedback te publiceren op Facebook of andere sociale media. Let er wel op dat dit ook conflictpotentiaal kan hebben. Wanneer u klanten uitnodigt om hun feedback te geven, kunt u ook negatieve feedback of klachten ontvangen. Zorg ervoor dat u een strategie heeft zodat u weet hoe u hierop wilt reageren.

🎤 Verzamel zoveel mogelijk feedback

Enkele weken na de aankoop kunt u nogmaals een nieuwsbrief sturen met de vraag of de klant tevreden is over het product. In deze e-mail kunt u ook uw hulp aanbieden en vragen of de klant het product aan zou willen bevelen (tegen een vergoeding, als extra motivatie).

Gebruik hiervoor een eenvoudige nieuwsbrief zonder al te veel poespas of promotionele boodschappen. Door het lage commerciële aspect van de nieuwsbrief komt op dit soort aanvragen meestal een hoge mate van feedback terug.

📊 Analyseer alle reacties

Na één of twee maanden moet u voldoende feedback hebben verzameld en kunt u beginnen met de evaluatie. Vergeet niet uw klanten te bedanken voor hun deelname.

Dialoog marketing

De 4 gouden regels van dialoog marketing

Succesvolle dialoogmarketing is niet moeilijk, maar kost wat tijd en moeite. Zie het verzamelen van feedback als een investering voor de toekomst. Hoe beter u uw klanten kent, hoe doelgerichter u uw marketing kunt uitvoeren. Daarnaast gelden er voor dialoog marketing 4 gouden regels:

1. Luister aandachtig: het lijkt een triviaal advies, maar dat is het niet. Luisteren is niet alleen belangrijk als het gesprek gaande is, maar ook al daarvoor. Door te observeren en te luisteren naar de problemen en meningen van klanten, kunt u een effectieve dialoogmarketingstrategie plannen.

2. Wees een goede bemiddelaar: denk eraan dat sommige gebruikers sterke kritiek op uw merk of ongewenste opmerkingen kunnen uiten. Reageer hierop niet impulsief en probeer deze gebruikers op een professionele manier te woord te staan.

3. Accepteer negatieve kritiek: Als een product of dienst negatieve kritiek krijgt, accepteer het dan en bedank de klant voor zijn mening. Deze feedback stelt u in staat om te groeien en beter te begrijpen hoe u zich kunt verbeteren.

4. Beloon deelnemers: De meest effectieve manier om het aantal deelnemers te verhogen is door hen te belonen wanneer ze feedback hebben gegeven. U kunt bijvoorbeeld een kortingsbon of speciale inhoud zoals whitepapers of infographics via de nieuwsbrief sturen.

Conclusie

Dialoog marketing is een effectief instrument waarmee klanten en geïnteresseerden kunnen worden gevraagd naar hun mening over uw product of bedrijf. Vervolgens kunt u deze feedback gebruiken om uw merk en reputatie te verbeteren.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!
Comments
  1. Leuk artikel en manier van schrijven, ik was erg nieuwsgierig! 🙂

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.