Drip e-mailmarketing: wat is het en hoe werkt het?

De ins en outs van het maken van een drip marketing campagne

Drip marketing: misschien heeft u de Engelse term al weleens ergens op een marketing website gelezen of er meer over gehoord. In dit artikel leggen we u uit wat een drip e-mailmarketing campagne precies is en hoe u deze zelf kunt opzetten.

Wat is drip voor e-mailmarketing?

De Engelse term “drip” betekent “druppel” en is een marketingstrategie die is gebaseerd op het verzenden van informatie aan klanten in kleine porties. In uw campagne worden verschillende nieuwsbrieven in een specifiek tijdsbestek verzonden.

Alternatieve namen voor dit soort campagnes zijn lifecycle e-mails of geautomatiseerde e-mailcampagnes.

Hoe maak ik een drip campagne voor e-mailmarketing?

Een drip e-mailmarketing campagne bestaat uit het planmatig versturen van meerdere nieuwsbrieven op een bepaald moment en het volgen van het gedrag van lezers. De mailings worden vooraf klaargemaakt zodat ze op het juiste moment worden verzonden.

De belangrijkste filosofie van drip marketing is om klanten precies op het juiste moment de juiste informatie te geven.

Abonneert een klant zich op de nieuwsbrief? Stuur dan een welkomst e-mail. Koopt een klant een product? Stuur dan een bevestigingsmail en na een paar dagen een e-mail met aanbiedingen die vergelijkbaar zijn met de producten die de klant heeft gekocht.

Hoe u een drip e-mailmarketing campagne opzet? Lees verder voor de exacte stappen!

1. Analyseer uw publiek

De eerste stap is om te begrijpen wie uw publiek is en wat de beste manier is om met ze te communiceren.

Verplaats uzelf in de schoenen van de ontvanger en segmenteer uw ontvangers in diverse groepen. Ontvangers met verschillende leeftijden, geslacht of interesses spreekt u ieder anders aan. Ontvangersgroepen helpen u om uw e-mails zo nauwkeurig mogelijk af te stemmen op de wensen van de lezer.

2. Maak een conceptkaart voor de e-mailmarketingstrategie

Nadat u uw ontvangers en eventuele groepen heeft ontworpen en samengesteld, kunt u met pen en papier een conceptkaart maken. Hier bepaalt u wanneer u uw nieuwsbrieven verstuurt en wat uw klanten daarna moeten doen. De vragen die u in dit proces kunnen begeleiden zijn bijvoorbeeld:

  • Wat voor actie moet de ontvanger ondernemen?
  • Welke e-mail/informatie kan ik na deze actie verzenden?
  • Na hoeveel tijd moet ik deze e-mail versturen?
  • Welke informatie/e-mail verzend ik wanneer de ontvanger de e-mail opent?
  • Welke informatie/e-mail verzend ik wanneer de ontvanger de e-mail niet opent?
  • Wanneer beëindig ik de verzendcyclus?

In de onderstaande conceptkaart ziet u een concreet voorbeeld van hoe u een drip marketingcampagne kunt opzetten en neem ik met u de specifieke stappen door.

DRIP E-MAILMARKETING CAMPAGNE

De welkomst e-mail

De eerste drip marketing actie die u vrijwel altijd kunt inplannen bij het voorbereiden van een drip campagne is de welkomstmail. Deze nieuwsbrief wordt automatisch verzonden na een bepaalde tijd na de registratie van een nieuwe nieuwsbrief abonnee.

In deze e-mail kunt u meer over uw bedrijf vertellen, de lezer beter leren kennen, informatie over uw producten mededelen of een call to action toevoegen.

De eerste stappen

Als de lezer de welkomstnieuwsbrief heeft geopend, kunt u het verzenden van de e-mail met de “eerste stappen” opzetten.

Afhankelijk van de dienst die u aanbiedt, kan het zeer nuttig zijn voor nieuwe gebruikers om een e-mail te ontvangen waarin wordt uitgelegd hoe ze gebruik kunnen maken van een bepaald product of een bepaalde dienst. Deze mailing, ook wel onboarding genoemd, dient om uw ontvangers beter te informeren over de service die u aanbiedt.

Omdat drip marketing gebaseerd is op de planning van de verschillende nieuwsbrieven, kunt u zelf kiezen wanneer de e-mail verstuurd wordt. Twee dagen na ontvangst van de welkomstmail of de dag dat de gebruiker voor het eerst de online shop binnentreedt of de eerste artikelen leest zijn beide goede momenten. Afhankelijk van uw activiteit kunt u vervolgens de verzendparameters instellen.

Nieuwsbrief met bijzondere inhoud

Als de gebruiker de welkomstmail niet heeft geopend, kunt u een nieuwsbrief met bijzondere inhoud sturen om de aandacht van de lezer te trekken.

Denk voor dit soort campagnes bijvoorbeeld aan video’s, interviews, de laatste aanbiedingen of andere inhoud die de ontvanger verleidt om met uw bedrijf in contact te blijven.

Nieuwsbrief met een kortingsvoucher

Als de ontvanger de nieuwsbrieven regelmatig opent of voorheen enkele e-mails heeft geopend, is dit het juiste moment om hem te belonen met een kortingsvoucher.

Nieuwsbrieven met kortingscodes of kortingsbonnen zijn het populairst onder lezers. Een percentage korting op de eerste aankoop is altijd verleidelijk, helemaal wanneer de ontvanger al in gedachte had om een aankoop in uw shop te doen.

De support e-mail

Als een gebruiker die de nieuwsbrief eerder heeft geopend plotseling inactief wordt, kunt u een e-mail sturen met de vraag of de ontvanger ondersteuning nodig heeft. Dit laat zien dat u om uw nieuw abonnee geeft en versterkt tegelijkertijd de persoonlijke band.

In dit geval speelt het onderwerp van de e-mail een fundamentele rol: u moet de lezer overtuigen om de nieuwsbrief te openen en de inhoud te lezen. Deze e-mail kan, indien geopend, gevolgd worden door de e-mail met de kortingsvouchers.

Het eind van de drip e-mailmarketing campagne

Wanneer ontvangers lange tijd inactief zijn en geen nieuwsbrieven openen, heeft het geen zin om door te gaan met het verzenden van informatie, omdat u het risico loopt dat zij uw e-mail als spam melden en dit de reputatie van uw IP-adres aanzienlijk kan schaden.

Toont de ontvanger duidelijk geen interesse en blijven uw e-mails ongeopend? Stop dan met de e-mailmarketing campagne. Jammer, maar helaas. On to the next!

3. De drie gouden regels van e-mailmarketing drip campagnes

Dit is slechts een van de vele voorbeelden van een drip e-mail marketing strategie: afhankelijk van uw activiteit en de doelen die u wilt bereiken met de nieuwsbrieven kunt u hiervoor de beste strategie opstellen.

Er zijn echter drie gouden regels die moeten worden gerespecteerd bij het maken van de drip campagne:

Overdrijf niet met de mailings. Zorg er bij het inplannen van de drip marketing strategie voor dat uw mailings niet te vaak en niet te snel achter elkaar worden verzonden. Maximaal twee mailings per maand is een goede richtlijn. Neem alleen contact op met gebruikers als u echt iets te vertellen heeft.

Één doel, één e-mail: elke nieuwsbrief die u verstuurt moet een specifiek doel hebben. Als u een voucher wilt verzenden, moet dit het middelpunt van de e-mail zijn. Als u te veel inhoud toevoegt, wordt de lezer afgeleid en stopt deze hoogstwaarschijnlijk met het lezen van de e-mail.

Analyseer de prestaties van uw nieuwsbrieven. Bekijk voortdurend welke e-mails het meeste succes boeken en optimaliseer degene met slechte openratio’s. Zo kunt u uw campagne voortdurend tweaken en hierdoor nog sterker maken.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.