E-mail is de sleutel tot succesvolle omnichannel marketing

Omnichannel_E-Mail_Marketing

De rol van nieuwsbrieven bij een omnichannel marketing strategie

Wat is als winkelier handig om over de ‘omnichannel marketingstrategie’ te weten? Een al enige tijd veelbesproken term die tegelijkertijd zo weinig zegt. Hoe belangrijk is de rol van nieuwsbrieven daarin?

De diverse verkoopkanalen in omnichannel marketing

Er zijn verschillende verkoopkanalen. Deze zijn te verdelen in de singlechannel, multichannel, crosschannel en omnichannel.

1. Singlechannel

De singlechannel omschrijft de verkoop van een zogenaamde ‘traditionele’ winkel. De consument koopt en de winkelier verkoopt via eén kanaal, namelijk de fysieke winkel.

Omnichannel_E-Mail_Marketing

2. Multichannel

Via deze aanpak is het niet alleen mogelijk via de fysieke winkel te kopen en verkopen maar ook online. Zo onderstaan er twee verkoopkanalen.

multichannel_E-Mail_Marketing

3. Crosschannel

Bij crosschannel gaat het nog een stap verder, aangezien de verschillende kanalen door elkaar lopen. Wanneer een klant een online aankoop doet en hij of zij deze kan ophalen in een fysieke winkel, spreken we van crosschannel. Zowel de verkoop als de communicatie verlopen via verschillende kanalen.

crosschannel_E-Mail_Marketing

4. Omnichannel

Omnichannel marketing heeft om te beginnen alles te maken met de ‘totale klantbeleving’, zowel online als offline. De verschillende kanalen lopen in elkaar over, zonder dat de beleving, prijzen van producten en informatie veranderd. Verschillende voorbeelden hiervan vind je hier.

Omnichannel_E-Mail_Marketing4

Omnichannel marketing brengt een nieuwe uitdaging voor winkeliers. Het is de kunst de huisstijl en informatie consistent te houden voor alle kanalen waarop klanten op de hoogte worden gesteld van nieuwe producten en het bedrijf zelf. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan want deze kanalen lopen steeds complexer in elkaar over. Zowel via de smartphone, televisie, vrienden, reclame, talloze apps en natuurlijk social media worden klanten bij een omnichannel marketingstrategie benaderd. Maar ook e-mails worden steeds populairder. Mis dus niet de hieronder succesvolle omnichannel mogelijkheden die nieuwsbrieven te bieden hebben:

1. Nieuwsbrieven als beleving

E-mailmarketing is ideaal voor winkeliers en met name webwinkeliers. Met weinig moeite en een relatief laag financieel risico kan de omzet van de shop stijgen en de klantenbinding versterken wanneer online nieuwsbrieven worden ingezet. Niet alleen bij de winkeliers, maar ook bij hun klanten wordt e-mailmarketing steeds geliefder.

E-mails klinken al lang niet meer fancy in de oren, maar ze sluiten wel prima aan bij een omnichannel aanpak. E-mails zijn breed inzetbaar, bereiken een breed publiek (van jong tot oud) en betrouwbaar. Nieuwsbrieven ontvangt men over het algemeen slechts wanneer hij of zij zich daar zelf voor heeft aangemeld. Maar niet elke e-mail ziet er hetzelfde uit en wordt op dezelfde manier weergegeven bij de ontvangers. Daarom zijn nieuwsbrieven via e-mailmarketing software ideaal.

U kunt de nieuwsbrieven helemaal zelf online vormgeven, het beste online, zonder te downloaden. Wanneer u wilt kunnen webwinkeliers de nieuwsbrief ook door hun software aanbieder laten aanpassen op hun corporate design, zodat deze overeenkomt met de huisstijl van de winkel. Dit draagt bij aan de complete beleving van de klant, en is daarmee een effectieve tool voor omnichannel marketing.

2. Slimme webshop integraties

Niet alleen door het eenvoudig overeenkomen van de beleving zijn nieuwsbrieven geschikt om in te zetten bij omnichannel marketing. Met de huidige e-mailmarketingsoftware wordt het ook mogelijk de verkoop en communicatie in elkaar over te laten lopen. Sommige e-mailmarketingsoftware afgestemd op (web)winkeliers maakt het namelijk mogelijk met enkel het product-ID het volledige product uit de webwinkel via een nieuwsbrief plug-in over te nemen in de nieuwsbrief, inclusief onder andere prijs, afbeelding en beschrijving. Dit scheelt enorm veel tijd. Zo functioneert de nieuwsbrief als het ware ook direct als website waar de klanten de aanbiedingen niet alleen kunnen bekijken maar ook direct in hun digitale winkelwagen kunnen leggen. Deze integratie werkt ideaal in samenhang met een persoonlijke aanhef, eenvoudig op te stellen met de software aan de hand van klanteigenschappen.

3. Nieuwsbrief automatisatie

Een handig voordeel ligt verder nog in de automatiseerbaarheid van e-mails naar klantcontacten. Veel e-mails hoeven slechts aan het begin eén keer te worden opgemaakt en worden daarna op bepaalde gebeurtenissen automatisch verstuurd, de zogenaamde triggermails. Denk bijvoorbeeld aan een kortingscode op een verjaardag of reactiveringse-mails na lange tijd van inactiviteit op de website. Met behulp van specifieke personaliseringen kunnen ook deze geautomatiseerde e-mails heel gedetailleerd op de individuele ontvanger afgestemd worden.

Op al deze manieren wordt de klantbinding positief beïnvloed. En dat werkt niet zonder consistente totale klantbeleving. Voor e-commerce handelaren biedt e-mailmarketingsoftware daarom talloze mogelijkheden om bij te dragen aan een sterke omnichannelmarketingstrategie.

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.