Gratis aanmelden Log in

E-mailmarketing automatisering [Deel 5/6] – Follow-up e-mail

Follow-up e-mail

Follow-up e-mails met Newsletter2Go maken

In deel 5 van 6 van onze serie over e-mailmarketing automatisering gaat het over follow-up e-mails, wanneer deze ingezet kunnen worden en hoe deze te maken met de software van Newsletter2Go.
Niet alle ontvangers reageren steeds op een nieuwsbrief. Sommigen openen na aanmelding geen enkele mail meer. Om zulke ontvangers gericht aan te spreken, kan een automatische follow-up e-mail verzonden worden. Zo kan het aandeel actieve lezers in uw databank toenemen.

Blogserie E-mailmarketing automatisering:

Waarom zou ik een follow-up e-mail verzenden?

Een follow-up e-mail is een automatische mailing, die naar contacten verstuurd wordt die een bepaalde tijd na de aanmelding niet meer actief zijn geweest op vlak van nieuwsbrieven. De e-mail kan zich ook richten tot ontvangers die een nieuwsbrief een bepaalde tijd na de verzending niet geopend hebben. Wanneer een klant twee weken na registratie geen nieuwsbrief meer geopend heeft, kan u een automatische follow-up e-mail sturen. Daardoor heeft u een tweede kans deze klant als regelmatige lezer te winnen. Met deze vorm van automatische nieuwsbrief komt u weer in de gedachten van de ontvangers en kan u hen eraan herinneren waarom ze zich voor uw nieuwsbrief aangemeld hadden.

Follow_up_NL-01
Door een follow-up e-mail kan u de band met uw klanten versterken, wanneer u duidelijk maakt, dat u interesse heeft in een duurzame dialoog en elk afzonderlijk contact voor u telt. Wek met de follow-up e-mail nogmaals de interesse, die uw klanten getoond hebben door zich te registreren voor uw nieuwsbrief. Wanneer u er nu voor zorgt dat de ontvangers openstaan voor de thema’s van uw nieuwsbrief, heeft u de beste kansen hen als langdurige lezers voor u te winnen.

Hoe maak ik een follow-up e-mail met Newsletter2Go?

Met de follow-up e-mail bereikt u alle ontvangers, die een nieuwsbrief niet geopend hebben. Maar eerst een auto-update groep, met alle ontvangers waarop de voorwaarde van toepassing is. Deze groep maakt u als volgt:

  • Log in bij de software van Newsletter2Go en klik op “Ontvangers”.
  • In de instellingen voor groepen kiest u voor “Auto-update groep maken”.
  • Klik dan op “Ontvangers nu toevoegen”. Kies bij de gedragsgebaseerde criteria voor “heeft ontvangen” en een nieuwsbrief. Zo zijn alle ontvangers geselecteerd waarnaar deze nieuwsbrief verzonden werd.
  • Om nu de ontvangers over te houden die de nieuwsbrief wel ontvangen hebben, maar niet geopend, voegt u een tweede voorwaarde toe.
  • Kies het kenmerk “heeft niet geopend” en dezelfde nieuwsbrief als voorheen.
  • Klik dan op “zoeken” en “Opslaan in groep <nieuwsbrief niet geopend>”.

Aansluitend maakt u uw follow-up e-mail. Kies hier voor een standaard mailing, gezien de e-mail slechts eenmaal aan de betreffende ontvanger verzonden zal worden. Geef in stap 2 een geschikt onderwerp in, waaraan de ontvanger ziet dat u interesse heeft om in dialoog te treden. Selecteer een tempate en pas deze aan zoals u wil. In stap 4 geeft u de zonet aangemaakte auto-update groep in. Leg in de volgende stap het tijdstip van verzenden vast. Bijvoorbeeld 5 dagen na het verzenden van de hoofdmail, u kan er natuurlijk voor kiezen, meer of minder dagen tussen beide e-mails te laten. Klik op “Mailing nu verzenden”, opdat de mailing geprogrammeerd wordt. Net voor de verzending wordt nogmaals automatisch gecontroleerd, welke ontvangers de nieuwsbrief niet geopend hebben en dus een follow-up e-mail krijgen.

Wat is belangrijk bij het verzenden van een follow-up e-mail?

Bezorg de ontvangers geen slecht geweten door de formulering in uw follow-up e-mail. Geef hen ook niet het gevoel, dat het hun schuld is dat er nog geen interactie plaatsvond. Hecht er echter belang aan, op een positieve en aangename manier, contact op te nemen. U krijgt hier de kans, de klantenrelatie nog eens op te pikken. Laat het niet overkomen alsof de klant iets fout heeft gedaan door niet te ondernemen, maar creëer nieuwe prikkels.

Bovendien wil u niet overkomen alsof u iets van de ontvanger verlangt, maar de meerwaarde benadrukken, die hij door het lezen van de nieuwsbrief verkrijgt. Laat opmerkingen over het niet openen van de vorige e-mail dan ook gewoon weg. Meld u vriendelijk aan en toon dat elke lezer voor u van waarde is. U kunt bijvoorbeeld in de onderwerpregel reeds een persoonlijke, tijdsgebonden aanbieding plaatsen. Op deze manier moedigt u de ontvanger aan, zich meteen te verdiepen in de inhoud van de e-mail.

Juist met e-mailmarketing software automation kunt u punten scoren met de juiste invoer van placeholders en gepersonaliseerde tekst- en afbeeldingsbouwstenen. Automatische nieuwsbrieven kunnen namelijk niet enkel de grote massa bereiken, maar ook uitstekend op afzonderlijke ontvangers ingaan.

Hoe wint u ontvangers terug, die uw nieuwsbrief niet meer openen?

Über den Autor

linde

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.