E-mailmarketing automatisering [Deel 3/6] – Gelegenheidsmail

Gelegenheidsmail

Gelegenheidsmail met Newsletter2Go maken

In deel 3 van onze e-mailmarketing automatiseringsserie leggen we uit, wat gelegenheidsmails zijn, wat ze teweegbrengen en hoe u met Newsletter2Go zulke mailings maakt. Met een gelegenheidsmail kunt u gebeurtenissen die regelmatig plaatsvinden automatisch registreren en daarop reageren. U kunt bijvoorbeeld een seriemail versturen naar de ontvangers die sinds een jaar geaboneerd zijn op uw nieuwsbrief. Automatische e-mails zorgen ervoor dat u in de gedachten van uw klanten blijft en creëeren nieuwe aanleidingen voor een nieuwsbrief.

Blogserie E-mailmarketing automatisering:

Waarom zou u gelegenheidsmails verzenden?

De verschillende jaarlijkse gelegenheden die uw klant als ontvanger van uw nieuwsbrief doorloopt, bieden u een kans om de klantenrelatie te versterken. Deze aanleidingen komen van zelf: na een bepaalde tijdsspanne na de registratie, na de eerste bestelling in uw shop of nadat een andere gebeurtenis zich voorgedaan heeft.

Gelegenheidsmailing_NL_01

Wanneer u deze tijdstippen kent en er gebruik van maakt, creëert u tal van mogelijkheden.

Uw klanten weten zelf misschien helemaal niet, dat er zich een gelegenheid voordoet. Zo kunt u hen verrassen en tegelijkertijd nog eens aan het bestaan van uw shop herinneren. Aangezien de ontvangers van een gelegenheidsmail er meestal niet vanuit gaan een persoonlijke aanbieding te krijgen, komt uw e-mail vast en zeker goed over.

Hoe maak ik een gelegenheidsmail met Newsletter2Go?

In het volgende voorbeeld tonen we hoe u met Newsletter2Go een gelegenheidsmailing opstelt.

Laten we zeggen, dat u alle ontvangers aanschrijven wil, die zich 6 maanden geleden voor uw nieuwsbrief aangemeld hebben.

    • Om hiervoor een mailng te maken, meldt u zich aan voor de software van Newsletter2Go en gaat u naar “Ontvangers”.
    • Hier kiest u bovenaan “Groepen” – “Dynamische groep maken”.
    • Geef de groep een naam en klik op “Ontvangers nu toevoegen”.
    • Kies nu het kenmerk, dat het gelegenheidskenmerk bevat, bijvoorbeeld de registratiedatum “Gemaakt op”.
    • Klik dan op “Zoekcriterium gebruiken”.

Om voor alle ontvangers een eenmalige gelegendheidsmailing te maken, selecteert u volgende instellingen:

Vind ontvangers “eenmaal” “6” “maand(en)” “na” “gemaakt op”.

Om de instellingen op te slaan, klikt u op “Zoeken” en op de button “Opslaan in groep<Uw groepsnaam>“.
U heeft nu een auto-update groep gemaakt, die zich dagelijks aanpast op basis van de geselecteerde criteria.

Aansluitend maakt u een geschikte gelegenheidsmailing aan. Om er voor te zorgen dat deze dagelijks terecht komt bij de juiste ontvangers, moet u kiezen voor een nieuwe seriemailing. Deze kunt u met onze editor volledig ontwerpen naar uw eigen wensen.

Let er op, de ontvangers persoonlijk aan te spreken, door in de onderwerpregel en e-mail placeholders toe te voegen. Selecteer in stap 4 de auto-update groep die u net aanmaakte. Opdat de mailing elke dag naar de juiste ontvangers verzonden wordt, geeft u in stap 5 bij verzendfrequentie “1 dag(en)” aan en kiest u een verzendtijdstip.

Vanaf nu wordt de e-mail dagelijks eenmalig naar de betreffende ontvangers verzonden. Met een klik op “Mailing nu verzenden” wordt de mailing voorgeprogrammeerd en elke dag automatisch verzonden.

Wat is belangrijk bij gelegenheidsmails?

Wanneer u uw ontvangers feliciteert, één maand na aanmelding voor uw nieuwsbrief, heeft u de bijna eenmalige kans, al uw ontvangers te kunnen bereiken. De datum van aanmelding is een criterium, dat sowieso in uw databank staat.

Onafhankelijk of er na de aanmelding nog interactie was, kunt u door gelegenheidsmails de band met uw ontvangers versterken. Op deze manier beloont u actieve klanten en worden inactieve aan uw onderneming en de de nieuwsbrief herinnerd, waarvoor ze zich voordien aangemeld hebben.

Mogelijks reactiveert u hierdoor enkele contacten, die uw nieuwsbrief voorheen amper geopend hebben. Verstuur bijvoorbeeld een kortingscode: als beloning voor de trouwe klanten en als stimulans voor de anderen.

Toon uw ontvangers in deze mail, dat het vooral om hen gaat en niet op de eerste plaats om hen iets te verkopen. Het middelpunt van deze mail is de gebeurtenis die zich voordeed en uw felicitaties. Afhankelijk van de gelegenheid, moet de mailing uiteraard aangepast worden. Ook een persoonlijke touch, die u invult met persoonlijke gegevens van de ontvanger, is zeer belangrijk – zoals bij alle vormen van e-mailmarketing automatisering, waarbij iets te vieren valt. < strong>Hoe benadert u deze gelegenheden met geautomatiseerde nieuwsbrieven? Welke mogelijkheden ziet u daarin?

Plaats onderaan een reactie en deel uw ideeën met ons.

Über den Autor

linde

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.