E-mailmarketing automatisering [Deel 1/6] – Wat is dat?

Email automation uitgelegd

Wat is precies e-mailmarketing automation?

Steeds meer ondernemingen maken gebruik van e-mailmarketing automatisering. Maar wat gaat er precies schuil achter dit buzzwoord?

Hoe werkt de automatisering van nieuwsbrieven en is het werkelijk zo effectief als iedereen beweert? Deze en vele andere vragen vormen de rode draad van deze artikelreeks. In de artikels tonen we enkele geautomatiseerde marketing campagnes en gaan we er dieper op in. Bovendien bezorgen we u een volledige handleiding, waarin u leest hoe u hier zelf aan begint.

Blogserie E-mailmarketing automatisering:

Wat levert e-mail automatisering op?

De basisgedachte van e-mailmarketing automatisering is eenvoudig: e-mails die men eenmalig aanmaakt, worden automatisch verzonden, wanneer de ontvanger aan bepaalde gedragsgebaseerde criteria voldoet. Dat kan bijvoorbeeld de aanmelding bij een bepaalde software zijn, de aankoop van een product,…

In de e-mailmarkting branche worden veel verschillende begrippen gebruikt om deze functie te beschrijven: seriemails, autoresponder, lifecycle campagnes of zelfs e-mailmarketing automatisering. Gelijk hoe men het noemt, al deze begrippen bedoelen hetzelfde: e-mails, in dit geval nieuwsbrieven, die automatisch verzonden worden. E-mailmarketing automatisering mag dus niet verwisseld worden met de “klassieke nieuwsbrief”
die meestal een keer per week of maand aan bijna alle klanten verzonden wordt en informatie bevat over productinnovaties, bijzondere aanbiedingen of ondernemingsweetjes.

Bij e-mailmarketing automatisering draait het er veel meer om in rechtstreekse dialoog te treden met klanten en geïnteresseerden en een e-mail te versturen die aansluit bij de activiteiten van deze personen. De e-mail kan bijvoorbeeld op de volgende stappen wijzen, na registratie bij een online software. Wanneer een klant verjaart, zou u deze een e-mail kunnen sturen met uw gelukswensen of een waardebon.

Hoe zijn de open- en klikratio bij geautomatiseerde mails, respectievelijk nieuwsbrieven?

Het bijzondere aan e-mailmarketing automatisering is dat de e-mail betrekking heeft op een bepaalde gebeurtenis die zich net voordeed (aankoop, verjaardag). Daarom komt deze e-mail nooit ongelegen en wordt hij beter geaccepteerd door de ontvanger. De waarschijnlijkheid dat de e-mail gelezen, geopend en aangeklikt wordt, is dus beduidend groter dan bij een “normale nieuwsbrief”. Men kan dan ook uitgaan van dubbel zo hoge open- en klikratio. Deze indrukwekkende e-mailmarketing maatregelen kan u dus maar beter treffen!

Afgezien daarvan zijn lifecycle, respectievelijk triggermail-campagnes topperformers wat betreft efficiëntie. Eenmaal aangemaakt verloopt de campagne vanzelf en wordt de juiste e-mail steeds automatisch
aan de juiste ontvanger verzonden op het juiste tijdsstip. Na het aanvankelijke opzetten van deze campagne heeft u er verder dus geen werk meer mee.

Voor wie is het inzetten van e-mailmarketing automatisering zinvol?

De voorwaarde voor het verzenden van gedragsgebaseerde e-mails is natuurlijk dat net deze gebeurtenissen zich voordoen. Als deze gegevens (geboortedatum, datum laatste aankoop, datum registratie,…) digitaal aanwezig zijn, kan u in principe meteen van start gaan. Deze gegevens vindt u meestal in uw webshop, CRM- CMS-systeem of in een andere databank met klantengegevens. Wanneer uw klantengegevens digitaal beschikbaar zijn, zou niets u moeten weerhouden om geautomatiseerde marketing nieuwsbrieven te verzenden. Voor volgende branches loont het sowieso om nieuwsbrief automatisering in te schakelen:

Software aanbieders Online-shops en handelaars Verenigingen
Automatische eerste-stap-mail na registratie
Welkomstmail bij registratie in de shop
Verjaardagsmail met waardebon
Reactiveringsmail, wanneer de laatste aankoop meer dan 90 dagen geleden is

 

Verjaardagswensen aan leden
Welkomstmail aan alle nieuwe leden

Conclusie

E-mailmarketing kan een echte topper zijn, wanneer u uw klanten- en gedragsgegevens digitaal kan evalueren. Zo kan u automatisch e-mails verzenden, die op basis van de aanleiding bijzonder gewaardeerd zullen worden door de klant. U hoeft dus echt niet te twijfelen om deze vorm van e-mailmarketing in uw marketing-mix te integreren.

Hoe u dat precies doet, tonen we in de volgende artikels. We hebben uitgebreide instructies gemaakt voor het opstarten en doorvoeren van de campagne, waarmee u meteen van start kan gaan.

Über den Autor

linde

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.