E-mailmarketing automatisering [Deel 4/6] – Verjaardagsmail

Verjaardagsmail

Verjaardagsmails met Newsletter2Go ontwerpen

In het vierde deel van onze serie over e-mailmarketing automatisering tonen we, hoe u een persoonlijke verjaardagsnieuwsbrief opstelt en uw klanten daarmee een echt cadeau bezorgt. Met een automatische verjaardagsmail kan u uw klant zoveel meer sturen, dan een digitale verjaardagskaart.

Blogserie E-mailmarketing automatisering:

Waarom zou ik een verjaardagsmailing sturen?

De verjaardag van een ontvanger beidt u elk jaar de ideale kans, deze persoonlijke aandacht te schenken. U kunt daarbij kortingen of premies versturen en ervan uitgaan dat de mailing goed onthaald wordt – deze vaste gelegenheid garandeert hoge open- en klikratio en bevordert de conversieratio.

Verjaardagsmail_NL_01

Hier krijgt u de kans, uw klanten te tonen, dat u om hen geeft en bereid bent hen iets terug te geven. Met een goede mailing kan u doelgericht op afzonderlijke klanten ingaan. E-mail marketing automatisering kan ook veel meer, dan u het werk lichter maken – het kan u erbij helpen, de relatie met uw klanten te versterken en uw succes te verhogen.

Hoe werkt een verjaardagsmail?

Om met Newsletter2Go een verjaardagsmail te versturen, moet u eerst te weten komen, hoe het benodigde kenmerk heet in uw databank. In het onderstaande voorbeeld gaan we uit van ‘Geboortedatum’.

Maak een auto-update ontvangersgroep aan, waarin alle ontvangers staan die op de huidige dag jarig zijn.

  • Om dit te kunnen doen, moet u zich eerst aanmelden en naar “Ontvangers” gaan.
  • Kies hier “Alle ontvangers” en dan “Ontvangers zoeken”.
  • Daar zoekt u naar “Geboortedatum” en kiest u voor “dynamisch zoekcriterium gebruiken”.
  • Stel dit criterium zo in “vind ontvangers – elke – 1 – jaar – na – geboortedatum”.
  • Sluit af door op “Ontvangers opslaan in groep” te klikken, waarbij u er op moet letten een vinkje te zetten bij “Opslaan als auto-update groep”.

De volgende stap is het opstellen van een nieuwe mailing.

Houd er rekening mee een afzendernaam te kiezen, die uw klanten zeker herkennen. De onderwerpregel kan u personaliseren en zo de ontvanger rechtstreeks aanspreken. Wanneer u de naam van de ontvanger reeds in de onderwerpregel vernoemt, kunt u een placeholder invoegen met of zonder als-dan-anders-functie. Bijvoorbeeld:

“Gelukkige verjaardag, <geslacht> <Achternaam>!”

In de volgende stap kiest u een template voor uw nieuwsbrief. Wij maken bovendien met plezier een template in uw shopdesign.

Voeg aansluitend de gewenste inhoud toe in de editor en sla het ontwerp op. In stap 4 kiest u de ontvangersgroep die u zonet aanmaakte.

In stap 5 kiest u ‘Regelmatig verzenden’ en geeft u een frequentie van 1 dag aan en een tijdstip voor de volgende dag. Uw verjaardagsnieuwsbrief wordt elke dag op dit tijdstip verzonden naar de juiste ontvangers. Uiteraard krijgen enkel de ontvangers die effectief jarig zijn op die dag een e-mail.

Wat is belangrijk bij het verzenden van verjaardagsmails?

Biedt uw klanten echte meerwaarde en voordelen in plaats van simpele reclame – het is tenslotte zijn/haar verjaardag.

Plaats de klant in het middelpunt van de belangstelling en niet een of ander product of aanbod.

Verwacht ook niet te veel van uw klant, die jarig is en zich waarschijnlijk bezig houdt met het organiseren van een feest. Voor u is het belangrijk de mail zo persoonlijk mogelijk en op maat van de ontvanger te maken.

Dat proces begint reeds bij de onderwerpregel: Hier moet u in ieder geval de juiste toon aanslaan en aanpassen aan de doelgroep. Van een losse “Happy Birthday” tot “Wij wensen u het beste toe op uw verjaardag” en het hele aanbod daar tussenin.

Bovendien kan de persoonlijke touch door een veelvoud aan placeholders en voorwaarden gecreëerd worden. Reeds in de onderwerpregel of ten laatste in de aanspreking, kan de voor- of achternaam van de jarige ingevoegd worden.

Ook de afzender kan per ontvanger aangepast worden: of een vrouw, man of de bedrijfsleider in hoogsteigen persoon de afzender is, kan het succes van uw mailing sterk beïnvloeden. Maar waar het vooral om gaat, is iemand op zijn verjaardag een zorgvuldig uitgekozen geschenk te geven.

Tip: Gebruik in een verjaardagsmail liever geen algemene kortingscodes of waardebonnen, maar een aanbieding die eenmalig geldig is en exclusief voor de ontvanger. Personaliseer waardebons of kortingscodes en zet er eventueel een geldigheidsdatum op.

U kan bovendien bijvoorbeeld een code als geschenk opmaken, in plaats van gewoon een saaie cijfers- en getallencombinatie in te voegen. Vermeld gerust dat het om een persoonlijke code gaat die enkel bestemd is voor de ontvanger – deze zal ongetwijfeld verheugd zijn met deze exclusieve aanbieding.

Hoe ziet een bijzondere verjaardagsmail er uit?

Vele ondernemingen proberen met e-mailmarketing automatisering, de klantenbinding te versterken en hun omzet te verhogen.

Wees voor op de massa, door bijvoorbeeld in plaats van een verjaardagsmail of bijkomstig een naamdagmailing op te stellen. Om dit te kunnen doen moet u een extra kolom toevoegen met de datum van de naamdag van de ontvanger. Een uitgebreide lijst met naamdagen vindt u onder andere hier.

Bovendien versterkt u de indruk een persoonlijk, authentiek contact te hebben, wanneer u uw nieuwsbrief met enkele criteria aan uw ontvanger aanpast en bijvoorbeeld naar geslacht, leeftijd of woonplaats indeelt.

Hoe beter de e-mail afgestemd is op de ontvanger, hoe hoger de acceptatie. Toon dat er een echte persoon achter de nieuwsbrief zit, door onderaan een digitale handtekening toe te voegen in plaats van een getypte eindformule.

Hoe verrast u uw klanten op hun verjaardag? Wij zijn benieuwd naar uw ideeën!

Über den Autor

linde

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.