E-mailmarketing trends 2019 (4 dingen om te onthouden)

Top nieuwsbrief trends 2019

De eerste maand van 2019 zit er alweer op! Met een nieuw jaar voor de boeg zijn we wederom weer benieuwd naar wat er dit jaar op het gebied van e-mailmarketing te wachten staat.

De marketingwereld is voortdurend in beweging. Continu worden nieuwe apps uitgebracht, de technologie ontwikkeld zich dagelijks verder en de manier waarop we online onze tijd besteden is ook ieder jaar net iets anders.

In dit artikel blikken we terug op de e-mailmarketing trends van 2018 en doen we voorspellingen van wat ons dit jaar te wachten komt te staan. Wij verwachten nog uitgebreidere marketing automation opties, nauwkeurigere segmentatie van ontvangers en nog persoonlijkere e-mails. Laten we samen in de e-mailmarketing trends van 2019 duiken!

E-mailmarketing trend 1: Persoonlijke post

Aan deze 2018 trend besteden we ook in 2019 nog steeds veel aandacht. Een persoonlijke e-mail is een belangrijk topic dit jaar. Een persoonlijke aanhef en specifieke productaanbevelingen gebaseerd op interesses of eerdere aankopen is een goed begin van een effectieve e-mailcampagne.

Ieder bedrijf kan met e-mailmarketing aan de slag, en je e-mailcampagnes zullen succesvol zijn zolang je relevante content aan de lezer biedt. Relevante content betekent de juiste schrijfstijl, passende informatie en een goede marketingstrategie.

Weet je waar je ontvanger zich in het aankoopproces bevindt? Gebruik dit dan om je e-mailcampagne op te zetten. Behandel je e-mail funnel net als een echte sales funnel. Nieuwe lezers moet je eerst nog overtuigen van je product, terwijl al bestaande klanten meer waarde hebben aan productaanbevelingen of een kortingsvoucher.

Je maakt de e-mail ook persoonlijk door passende templates voor verschillende doelgroepen te kiezen. In een warenhuis is de aanspreekstijl voor jonge meiden op zoek naar de laatste make-up trends heel anders dan een oudere bezoeker die voor zijn vakantie een goede historische roman nodig heeft. Dit zie je online in de e-mail ook terug. Een e-mail voor jonge meiden heeft een casual, losse stijl met hippe gif’s, catchy kleuren en inspirerende content, terwijl het ouder publiek liever een rustige, overzichtelijke e-mail leest zonder al teveel poespas.

Door de content voor iedere doelgroep iets aan te passen en deze vervolgens automatisch te versturen kun je de klant effectief aan je merk binden. Gepersonaliseerde communicatie, blogartikelen, verzendtijdstippen en e-mail templates helpen je om een zo nauwkeurig mogelijke nieuwsbrief te ontwerpen. Één die met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt.

🏆 Personalisatie kanjer

Sinds enkele jaren ontvangt Spotify een enorme buzz met hun 1:1 eindejaarscampagne. Aan de hand van alle verzamelde info ontvangen gebruikers een persoonlijk overzicht van hun afgelopen muziekjaar. Wat waren de meest beluisterde albums? Welke genres knalden het meest door de speakers? Als cadeautje geeft Spotify ook een unieke playlist met gerelateerde nummers die de luisteraar tevens zou kunnen waarderen. Hoe persoonlijk wil je het hebben?

In de gemiddelde Nederlandse inbox komt constant nieuwe post binnen en dat betekent voor jou als e-mailmarketeer dat de concurrentie groot is en de aandachtspan klein. Met zoveel e-mailverkeer is het in 2019 nog belangrijker om je op de inhoud van de e-mail te focussen. Vraag jezelf:

  • Welke informatie heb ik beschikbaar om de e-mail persoonlijker te maken?
  • Hoe kan ik mijn ontvangers in meer specifieke groepen opdelen?
  • Wat voor kenmerken hebben deze ontvangers? Wat zijn hun interesses?
  • Met wat voor informatie kan ik de lezer daadwerkelijk helpen?
  • In wat voor soort vorm moet de content gecommuniceerd worden?

Controleer ook na iedere e-mail of de tekst eventueel ingekort kan worden en of alle informatie daadwerkelijk relevant is. Over het algemeen geldt: des te compacter de e-mail, des te beter. Hoewel je het best zelf kunt testen wat u doelgroep het fijnst vindt.

E-mailmarketing trend 2: AI wordt nog echter

Vorig jaar was dit al een groot topic en ook dit jaar richtten we ons weer op de vooruitgang in AI. Onthoud de termen AI, machine learning en predictive customer lifetime value. Een hele mondvol inderdaad.

De AI in e-mailmarketing trend zal in 2019 nog meer vorm aan gaan nemen. Het uiteindelijke doel is om de data sneller en effectiever te kunnen gebruiken om zo e-mails nog persoonlijker te maken. De verzamelde data helpt om de reis van de klant beter te kunnen voorspellen en hier met toekomstige e-mails op in te spelen.

Ook in 2019 zullen veel meer bedrijven zich specifiek gaan richten op AI in e-mails. Het doel? Een oplossing bieden om e-mailmarketing te schalen, zonder hierbij de persoonlijke touch te verliezen. In de toekomst zullen we in staat zijn om, ongeacht de omvang van een e-maillijst, iedere ontvanger een uiterst persoonlijk mogelijk bericht te sturen.

Ondanks de gegevensverwerking restricties die we in 2018 al met de ingang van de AVG privacywet zagen, richt de trend in e-mailmarketing zich toch nog steeds meer naar marketing automatisering en AI.

De toenemende hoeveelheid gegevens die mogelijk zijn om te traceren en de voorspellingen die algoritmes hieruit kunnen opmaken helpen om de inhoud van nieuwsbrieven beter aan de ontvanger aan te passen. Het gedrag van klanten bepaalt in toenemende mate hoe nieuwe campagnes gelanceerd moeten worden. E-mail automatiseringen worden steeds complexer en bieden verschillende opties die kunnen worden geactiveerd op basis van het gedrag van de klant.

E-mailmarketing trend 3: Zolang het maar beweegt…

Ik weet niet hoe het met jou inbox zit, maar in de mijne komt iedere dag wel een nieuwsbrief binnen die me beweegt (letterlijk). Merken als MADE, Jumbo, CLUSE, Albert Heijn en Scotch & Soda versturen regelmatig gifs in hun nieuwsbrieven. Dit jaar zien we hoe steeds meer bedrijven het gebruik van interactieve elementen in nieuwsbrieven onder de knie krijgen en deze standaard in de nieuwsbrief gaan gebruiken (net als emoji’s).

Des te meer de technologie zich ontwikkeld, des te meer blijven we in onze inbox hangen. Je ziet bijvoorbeeld dat je direct in de e-mail een beoordeling kunt achterlaten of met behulp van de countdown precies ziet tot wanneer de sale nog loopt. Dit maakt in de toekomst CTA’s minder belangrijk, aangezien de kliks binnen de nieuwsbrief plaatsvinden en de lezer niet meer naar een aparte landingspagina hoeft te surfen.

Nieuwe interactieve e-mails maken directe interactie in de mailing mogelijk. Bijvoorbeeld, de grootte en de kleur van een product kan direct in de nieuwsbrief worden geselecteerd. Een klik op de bestelknop leidt dan naar het winkelwagentje waarin het product zich al bevindt. Deze en vele andere interactieve e-mailfuncties zullen in 2019 verder worden ontwikkeld en veel invloed hebben op de e-mailmarketing mogelijkheden.

Naast de bestelfuncties kunnen ook kleine spellen, zoals quizzen, in nieuwsbrieven worden ingebouwd. Directe interactie in e-mails zal niet alleen het inkoopproces verkorten en makkelijker maken, maar de nieuwsbrief ook een vele interactiever imago geven.

Video’s zijn technisch gezien wel in e-mails te implementeren, maar voor e-mailclients nog lastig om correct te weergeven. Vandaar dat je voor nu beter een gif met een link naar de video kunt invoegen, maar de verwachting is wel dat dit probleem in 2019 wordt opgelost.

E-mailmarketing trend 4: Grotere buttons, minder tekst

Vorig jaar vertelden we je al over het feit dat alles mobiel is. Wie zijn e-mails ondertussen nog steeds niet aan mobiel heeft aangepast, loopt veel geld mis. Alles is mobiel. Het aantal gebruikers dat hun e-mail onderweg opent en leest is groter dan degene die op hun computer e-mails lezen.

Zijn al je e-mails responsive? Worden ze op alle verschillende mobiele formaten duidelijk weergeven? Zijn de buttons groot genoeg?

Client testing (beschikbaar voor onze Standard en Pro gebruikers) helpen je om je nieuwsbrieven van tevoren te testen. De functie genereert voor iedere nieuwsbrief een preview van de weergave op diverse apparaten (iPhones, outlook en Gmail mailboxen).

Onze e-mail software biedt daarnaast ook de mogelijkheid om de mobiele versie anders vorm te geven dan de desktop versie. Zo kun je bijvoorbeeld in de mobiele nieuwsbrief de tekst compacter herformuleren en de tekst groter maken. Dit zorgt voor een betere leeservaring.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.