E-mailmarketing voor bloggers

E-mailmarketing voor bloggers

E-mailmarketing voor bloggers

E-mailmarketing staat voornamelijk bekend als service- of verkoopsinstrument voor online handelaren. Maar ook zonder verkoopdoeleinden kan e-mailmarketing goed worden ingezet.

Voor bloggers dient e-mailmarketing om het aantal lezers te vergroten en een sterkere band met de lezers te ontwikkelen. Wanneer u het idee heeft dat veel lezers maar een enkele keer uw blog bezoeken en daarna niet meer terugkomen, kan e-mailmarketing helpen lezers regelmatig terug te laten keren.

Waarom e-mailmarketing voor bloggers effectief is

Om een blog te lezen moet de bezoeker de site actief bezoeken. E-mails komen naar hem of haar toe. De e-mail inbox is nog altijd een private space, waar de inhoud ervan daarom meer aandacht krijgt van de lezer. Terwijl u moet wachten op bezoekers van uw blog, worden e-mails direct gelezen. Dat betekent dat u uw lezers per e-mail veel directer bereiken kunt.

Bovendien biedt het verzenden van blogbjidragen per e-mail de mogelijkheid voor het verkrijgen van feedback. Naast traffic en kliks van uw blog kunt u nog meer resultaten krijgen over welke inhoud de lezers nu echt interesseert. Met name de openratio en klikratio van uw nieuwsbrief geven veel informatie over wat voor uw lezers relevant is.

Om e-mailmarketing voor uw blog te kunnen gebruiken heeft u natuurlijk ontvangers nodig. Ontvangers zijn in uw geval geinteresseerde lezers van uw blog die de inhoud graag in hun Postvak In ontvangen. Om een nieuwsbrief te kunnen versturen heeft u dus e-mailadressen van deze personen nodig en hun toestemming om de e-mails te ontvangen. Hoe komt u aan deze contactgegevens?

Zo begint u: nieuwsbrief inschrijvingen via een blog genereren

De gemakkelijkste manier is een wettelijk aanmeldformulier op een prominente plek in uw blog te integreren. Dat is heel eenvoudig en vraagt geen programmeerkennis. In de instellingen van uw Newsletter2Go account kunt u veel soorten aanmeldformulieren gebruiken. Voor elk aanmeldformulier wordt automatisch een code gemaakt die u vervolgens op een plek naar keuze op uw blog kunt plaatsen.

In principe kunt u het aanmeldformulier waar u maar wilt in uw blog plaatsen. Om er voor te zorgen dat er veel ontvangers zich aanmelden, moet het formulier wel op een goed zichtbare plek staan en gemakkelijk te worden ingevuld. Plaats het aanmeldformulier bijvoorbeeld in de header van uw blog of juist aan de zijkant. Om de lezers die uw artikelen waarderen extra goed te bereiken, kunt u er voor kiezen een aanmeldformulier onder elk blogartikel te plaatsen. Populair zijn ook nieuwsbrief pop-ups, die op een actieve manier aanmeldingen proberen te stimuleren. Wanneer de pop-ups openen kunt u zelf bepalen: direct bij het bezoek op uw blog, of na een bepaalde tijd van het bezoek. Ook komt het wel eens voor dat de pop-up wordt geactiveerd wanneer de bezoeker de muis richting de ‘sluit-knop’ beweegt.

Met extra’s kunt u de aanmelding voor de nieuwsbrief aantrekkelijker maken, om nog een paar lezers te winnen. Bijvoorbeeld door de lezer exclusieve inhoud te geven wanneer hij of zij zich aanmeld voor de nieuwsbrief: een e-book, een lijst, een bijzonder en omvangrijk artikel of een ‘how-to’-stuk. Bepaal eerst welke inhoud in uw blog nu het beste presteert. Zo weet u zeker dat u met de extra’s de juiste doelgroepen aanspreekt.

Om de drempel voor het aanmelden zo laag mogelijk te houden, moet u alleen de noodzakelijke gegevens vragen op het formulier. Wettelijk gezien is alleen het e-mailadres verplicht. Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren is het wel handig om in ieder geval ook naar de naam te vragen, als vrijwillige invoer.

Het is bovendien erg belangrijk dat u voor de nieuwsbrief aanmelding altijd het double opt-in proces gebruikt. Ook wanneer uw e-mails geen advertentie met aanbiedingen of reclame bevatten, is het verplicht uw lezers alleen met toestemming een nieuwsbrief te versturen. Als u Newsletter2Go gebruikt dan hoeft u zich geen zorgen hierover te maken. Nadat iemand zich heeft aangemeld via het aanmeldformulier wordt er automatisch een bevestigingsmail verstuurd. Pas na bevestiging via deze e-mail wordt hij of zij aan de ontvangerslijst toegevoegd.

Wilt u weten hoe u als blogger uw eerste 1000 inschrijvingen verzameld?

De whitepaper “Van 0-1000: Het definitieve stappenplan voor een killer e-maillijst” is de e-mailmarketing handleiding voor professionele influencers en bloggers. De whitepaper geeft een introductie in influencer marketing en laat bloggers zien hoe een goede e-mailmarketing strategie wordt uitgevoerd.

De whitepaper kunt u hier downloaden.

Whitepaper stappenplan killer e-maillijst cover

Content nieuwsbrieven voor betere seeding

Bloggers kunnen met e-mailmarketing een groter aantal lezers bereiken. Met een regelmatige nieuwsbrief kunt u bijvoorbeeld een samenvatting van actuele blogposts in een nieuwe vorm presenteren. Bijvoorbeeld als ‘de meest gelezen posts’. Hiermee krijgt het aangemeld zijn voor de nieuwsbrief een duidelijke meerwaarde.

Ook wanneer u voornamelijk social media gebruikt om uw blog onder de aandacht te brengen, kan e-mailmarketing een goede toevoeging zijn. Bij social media wordt er nogal wat doorgescrolld, terwijl e-mailberichten vaak veel meer aandacht krijgen. Nu met alle smartphones, blijven gebruikers meestal ook binnen de app en bezoeken blogs niet eenvoudig uit zichzelf. De drempel om een op een link in een e-mail te klikken is aanzienlijk lager.

Dankzij de functie 1-klik-inhoudovername kunt u met Newsletter2Go binnen een paar minuten als blogger nieuwsbrieven maken. Via een speciale bouwsteen kunt u door middel van het aangeven van enkel de content-ID uw hele bijdrage uit het blog op basis van WordPress, Drupal of Joomla overnemen. Tekst, headlines, afbeeldingen en links worden naar wens in de nieuwsbrief meegenomen.

Nieuwe bron van inkomsten voor blogs

Naast een grotere reikwijdte voor uw inhoud heeft e-mailmarketing voor bloggers ook concrete financiele voordelen. U kunt bijvoorbeeld in uw nieuwsbrief advertentieplaatsen verkopen. Hoe groter de ontvangerslijst en hoe hoger de betrokkenheid van de lezer, hoe meer u kunt vragen voor uw banner-advertenties of sponsored content bijdragen.

Ook om reclame klanten ervan te overtuigen native advertising formats te gebruiken kan een nieuwsbrief voor blogs handig zijn. De meeste online marketeers kennen de voordelen van e-mailmarketing. Een referentie naar uw nieuwsbrief kan daarom een positieve invloed hebben op het aantal bookings voor ads.

Wanneer u uw blogs met affiliate links financiert, kunt u met uw e-mailmarketing ook via dit kanaal uw omzet verhogen. Ten eerste verhoogt natuurlijk de reikwijdte door de kliks op affiliate links. Met e-mails is ook het aantal conversies groter dan in blogs – reken op klikratio’s tussen de 2 en 5%.

Start met e-mailmarketing als blogger

Bent u blogger en wilt u beginnen met e-mailmarketing? In de volgende bijdrage over het optimaliseren van de onderwerpregel vindt u meer tips: de onderwerpregel optimaliseren.

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.