E-mailmarketing voor start-ups

e-mailmarketing-voor-start-ups

Introductie in e-mailmarketing voor start-ups

E-mailmarketing hoort tegenwoordig tot een van de meestgebruikte marketingtools van start-ups. En dat is handig, aangezien e-mailmarketing daar ook uitermate geschikt voor is.

Onze eigen ervaring bij Newsletter2Go laat zien hoe e-mailmarketingstrategieën start-ups kunnen ondersteunen bij de start en het verdere succes. Wij hebben daarom een lijst met wat tips samengesteld.

We hopen dat de lijst u erbij kan helpen een effectieve marketingtool in uw voordeel te gebruiken.

1. Maak een contactlijst

De allereerste stap in e-mailmarketing is het maken van een contactlijst – u heeft uiteraard ontvangers nodig om een nieuwsbrief te kunnen sturen. Waarschijnlijk heeft u al een aantal e-mailadressen en contactgegevens verzameld.

Let op! Volgens de wet moeten ontvangers expliciet toestemmen voordat zij geadverteerde nieuwsbrieven ontvangen, zelfs wanneer zij uw dienst al gebruiken. Dat betekent dat u van uw contacten een nadrukkelijke toestemming nodig heeft, wanneer u hen informatie wilt versturen over producten, services of aanbiedingen.

De meeste e-mailmarketingtools hebben al een rechtsgeldige optie geïntegreerd wat betreft het genereren van ontvangers. Bij het uitloggen kan bijvoorbeeld een checkbox bijgevoegd worden, waarmee de gebruiker toestemming geeft om verdere informatie te ontvangen. Een andere veelgebruikte optie is de zogenaamde double opt-in (DOI), een dubbele bevestiging van de nieuwsbrief. De gebruiker vult zijn of haar e-mailadres in op een aanmeldformulier en ontvangt een bevestigingsmail. Hij of zij moet eerst op de bevestiginslink in deze e-mail hebben geklikt, voordat diegene de nieuwsbrief kan ontvangen.

Wanneer u uw contactlijst maakt, let er dan op elke ontvanger kenmerken te geven en daarbij te ordenen: leeftijd, geslacht, land, koopgewoonte, etc. Meer informatie over het maken van contactlijsten kunt u in ons blog vinden.

Let op: we raden u af om e-maillijsten te kopen! U weet dan namelijk niet zeker, of deze van betrouwbare bronnen komen. Kies de veilige optie en maak uw eigen contactlijst.

2. Verzend via professionele e-mailservers

Het versturen van nieuwsbrieven via email clients zoals Gmail kan dan wel gratis zijn, maar heeft ook een paar nadelen. Nieuwsbrieven worden bijvoorbeeld veel sneller gemarkeerd als spam en bereiken minder vaak het postvak van de ontvanger.

Met een professionele e-mailmarketing software verzendt u daarentegen via een gewhiteliste server. Dat betekent dat uw nieuwsbrieven niet in de Spambox terecht komen, maar direct in de inbox van de ontvangers worden afgeleverd.

nieuwsbrief-maken

3. Eersteklas nieuwsbrieven maken

Met e-mailmarketing software kunt u ook aantrekkelijke HTML-nieuwsbrieven maken zonder enige kennis van programmeren. Met behulp van een eenvoudige editor kunt u afbeeldingen, tekst en links arrangeren. Handig zijn de codes voor personalisatie die in de nieuwsbrief worden ingebouwd. Deze kunnen dan automatisch ingevuld worden met de gewenste inhoud.

Let er wel op, dat u uw nieuwsbrief responsive maakt. Zo niet, wordt deze niet juist weergegeven op mobiele eindapparaten. Dit wordt steeds belangrijker aangezien ook steeds meer e-mails geopend worden op mobiele telefoons.

Een effectieve nieuwsbrief maken, kost helemaal niet zoveel moeite en tijd als u wellicht denkt. Houd de volgende punten in uw achterhoofd:

  • Responsive design. Gebruik responsive templates, om er zeker van te zijn dat uw nieuwsbrief ook op mobiele eindapparaten goed wordt weergegeven. De meeste nieuwsbrieftools stellen dit soort templates ter beschikking.
  • Persoonlijke aanhef. Een persoonlijke aanhef bereikt over het algemeen een hogere klikratio en openratio dan een algemene aanhef zoals ‘Beste klant’.
  • Above the fold. De beste inhoud moet bovenaan de nieuwsbrief zichtbaar zijn. Het is prima om lange e-mails te maken waarbij de lezer moet scrollen. Zorg er wel voor dat de informatie die de lezers absoluut moeten zien, direct te vinden is, dus helemaal bovenaan zichtbaar is.
  • Verlinkte afbeeldingen. Voeg afbeeldingen toe en vergeet die niet te verlinken. Belangrijk: geef de afbeelding ook een ‘alt-tekst’. Deze wordt laten zien wanneer de afbeelding niet geladen kan worden.
  • Whitespace. Wees niet bang veel lege ruimte te gebruiken. Een onoverzichtelijke pagina werkt ook op uw website niet, dus ook niet in een nieuwsbrief.

4. Segmenteren van uw ontvangerslijsten

Het is relevant uw ontvangerslijsten in geschikte groepen in te delen. Inhoud voor bestaande klanten verschilt hoogstwaarschijnlijk met die voor nog ontvangers die nog geen klant bij u zijn. Hoe meer u over uw ontvangers weet en hoe meer informatie u dus kunt ordenen, hoe preciezer u uw nieuwsletter kunt personaliseren.

Dit betekent kortom, dat het werkt wanneer u de juiste persoon op het juiste moment de juiste informatie stuurt. Verstuur bijvoorbeeld verschillende klanten verschillende producten op basis van hun aankoopgeschiedenis. Of verstuur een tijdelijke aanbieding aan nieuwe klanten.

5. Analyseren van de gegevens

Een van de meest praktische functies van e-mailmarketing software is het kunnen analyseren van de data. U kunt het succes van uw nieuwsbrief meten in real-time en benchmarks zoals openratio’s, klikratio’s en conversieratio’s beoordelen. U kunt zelfs heel gedetailleerd zien waar uw ontvangers in de nieuwsbrief geklikt hebben.

Deze informatie kunt u ten allen tijden gebruiken om uw volgende nieuwsbrief nog beter te maken, wanneer u bijvoorbeeld weet welke producten of welke inhoud het meest geliefd waren bij de ontvangers.

E-mailmarketing is een waardevolle en effectieve tool om uw onderneming een push te geven. Wij wensen u veel succes! Laat het ons weten wanneer u vragen heeft.

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.