E-mailnieuwsbrieven evalueren: primaire succescijfers

E-mailmarketing KPIs

Fundamentele cijfers voor de nieuwsbrief analyse

Om het succes van uw zorgvuldig gemaakte en verzonden e-mailcampagne te kunnen meten en evalueren, beschikken de meeste e-mailmarketing software programma’s over gedetailleerde rapporten die de prestaties in zicht brengen. Mits deze statistieken correct worden geïnterpreteerd, kan de nieuwsbrief analyse met behulp van deze KPI’s gegarandeerd nieuwe inzichten geven.

Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen kortetermijn- en langetermijndoelstellingen. Kortetermijndoelstellingen, zoals het genereren van inkomsten door reclame voor individuele producten en productgroepen of het actief promoten van klantencampagnes, kunnen kwantitatief en kwalitatief goed worden geanalyseerd met behulp van KPI’s.

De effecten van het versturen van individuele nieuwsbrieven op langetermijndoelstellingen, zoals klantloyaliteit of imago-opbouw, kunnen echter nauwelijks worden geïllustreerd met de KPI’s die we hier bespreken.

Maar welke KPI’s moet u in de gaten houden? Welke zijn belangrijk voor de performance van uw e-mailmarketing campagne en de nieuwsbrief analyse?

De 3 nieuwsbrief performance KPI’s die u moet onthouden en analyseren

1. Openratio van de nieuwsbrief analyseren

Openratio: Het percentage ontvangers dat een e-mail heeft geopend. Dit kan worden berekend op basis van het totaal aantal verzonden of totaal aantal daadwerkelijk afgeleverde e-mails. U kunt daarbij alle openingen overwegen of elke ontvanger slechts één keer tellen (unieke openratio). Het unieke openpercentage is zinvoller en werd daarom in dit onderzoek gebruikt. De totale openratio en de unieke openratio resulteren in de openingen per ontvanger. De openratio wordt als volgt berekend:

Berekening = Unieke openingen : (aantal ontvangers – bounces) * 100

Opens: Wanneer een ontvanger een mailing opent, wordt deze geteld als ‘open’. De opens kunnen met behulp van web beacons in de inhoud van de e-mail gevolgd.

Cumulatieve openratio: Bij de cumulatieve openratio wordt, in tegenstelling tot de unieke openratio, alle opens geteld. Ook de opens wanneer een ontvanger dezelfde mail meerdere keren opent.

Verschil tussen unieke opens en totale opens: Bij unieke opens wordt elke ontvanger slechts eén maal geteld. Dat betekent dat wanneer een ontvanger zijn e-mail zes keer geopend heeft, slechts eén unieke open wordt geteld. Het totaal aantal opens zouden er zes tellen.

Gemiddeld aantal opens: De gemiddelde opens geven aan, hoe vaak ontvangers gemiddeld een bepaalde mailing hebben geopend. Het wordt als volgt berekend: het totaal aantal opens gedeeld door de unieke opens.

2. Klikratio van de nieuwsbrief analyseren

Klikratio: Het percentage ontvangers dat op een link in een e-mail heeft geklikt. Ook hier kunt u alle kliks tellen of elke ontvanger slechts één keer tellen (unieke klikratio). In dit onderzoek keken we naar de unieke klikratio om het percentage toegewijde ontvangers duidelijk te laten zien. De klikratio wordt als volgt berekend:

Berekening = Kliks : (aantal ontvangers – bounces) * 100

Unieke kliks: Unieke kliks tonen in een absoluut getal hoeveel ontvangers op tenminste één link in de nieuwsbrief hebben geklikt.

Unieke klikratio: De unieke klikratio geeft in procenten aan, hoeveel ontvangers op tenminste één link in de nieuwsbrief geklikt hebben. Elke ontvanger wordt slechts eén keer geteld.

Click through rate (CTR): Het percentage ontvangers dat na het openen van de e-mail op een link heeft geklikt. Deze waarde kan helpen om de klikratio beter in verhouding vergeleken met de openratio te beoordelen. De click through rate wordt als volgt berekend:

Berekening = Klikkende ontvangers : openende ontvangers * 100

3. Bounceratio van de nieuwsbrief analyseren

Bounceratio: Het aandeel mislukte leveringen van het totaal aantal ontvangers. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen hard bounces (permanente leveringsproblemen) en soft bounces (tijdelijke leveringsproblemen). Spam bounces worden ook tot de bounceratio geteld. De bounceratio wordt als volgt berekend:

Berekening = Bounces : aantal ontvangers * 100

Hard bounce: Een bounce is een automatische foutmelding wanneer een e-mail niet afgeleverd kan worden. Bij een hard bounce is de oorzaak een permanente fout, bijvoorbeeld wanneer het e-mailadres niet meer bestaat.

Soft bounce: Soft bounces komen in tegenstelling tot hard bounces voor, wanneer een e-mail door tijdelijke problemen niet kan worden afgeleverd. Bijvoorbeeld wanneer de inbox vol is. Adressen die mailings met soft bounces terugsturen, kunnen later alsnog bereikbaar zijn.

Het optimaliseren van de belangrijkste e-mailmarketing KPI’s

1. Openratio optimaliseren

Voor het optimaliseren van de openratio en betere nieuwsbrief performances kunt u twee acties ondernemen.

Onderwerp optimaliseren

  1. Plaats de belangrijkste inhoud direct vooraan
  2. Let op de lengte: 30 tot 50 tekens zijn ideaal en worden volledig weergegeven op mobiele apparaten
  3. Vermijd factoren die het spamrisico verhogen
  4. Geef een persoonlijk tintje aan het onderwerp
  5. Schrijf activerend en actiegericht

Adresboek opruimen

  1. Definieer vanaf wanneer u een ontvanger als inactief wilt classificeren. Als u een regelmatige verzender bent, kan dit enkele dagen betekenen. Verstuurt u zelden nieuwsbrieven, dan zijn periodes van meerdere maanden beter geschikt. Oriënteer uzelf op het gedrag van de actieve ontvangers.
  2. Maak de filter aan gebaseerd op de datum van de laatste activiteit en zoek in uw adresboek naar inactieve ontvangers.
  3. Sorteer de inactieve ontvangers in een speciale ontvangersgroep zodat ze niet langer worden gebruikt voor reguliere nieuwsbrief campagnes. Deze groep is specifiek bedoeld voor een reactivatie campagne.
  4. Zet de ontvangers die niet reageren op uw reactivatie campagne op inactief of verwijder ze uit het adresboek.

2. Klikratio optimaliseren

Klikratio en click through rate optimaliseren

  1. Schrijf korte en heldere teksten met daarin de belangrijkste informatie. Let op de spelling en vermijd lange, gecompliceerde zinnen. Zorg voor een duidelijke, beknopte en eenvoudige boodschap.
  2. Alles begint met een goed ontwerp. Maak de nieuwsbrief visueel aantrekkelijk. Gebruik hoogwaardige afbeeldingen en verpak uw inhoud in overzichtelijke secties. Houd er rekening mee dat de meeste lezers eerst een tekst vluchtig scannen.
  3. Positioneer uw call to action duidelijk en opvallend. Gebruik activerende termen en opvallende kleuren. Link naar de bijbehorende inhoud en laat duidelijk zien dat er op de knop geklikt kan worden.

3. Bounceratio optimaliseren

De bounceratio is moeilijk te optimaliseren, omdat er weinig te doen valt aan technische fouten die veroorzaakt worden door ontvangende mailboxen. Onjuiste e-mailadressen kunnen niet door u gecorrigeerd worden.

Bounceratio optimaliseren

  1. Onderhoud regelmatig het adresboek en filter dubbele of onjuiste e-mailadressen uit de lijst.
  2. Verzamel nieuwe ontvangers met een double opt-in procedure, zodat u zeker weet dat iedere ontvanger daadwerkelijk de e-mail kan en wil ontvangen.

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.