E-commerce: tijd voor uw eigen online shop

Blog header e-commerce

Bent u klaar voor uw eigen online shop?

E-commerce is een thema dat in de zakenwereld niet meer weg te denken is. Volgens prognoses lag de omzet, voortgebracht door e-commerce, in 2014 rond 38,7 miljard euro –  17% meer dan in 2013. Negen op de tien internetgebruikers bestellen online, omgerekend staat dat gelijk aan 70% van de totale bevolking ouder dan 14 in Duitsland. Van deze 70%, koopt 39% regelmatig online. Volgens BITCOM is e-commerce goed voor 14% van de totale omzet van alle ondernemingen in Duitsland – en dat gaat in stijgende lijn.

Lees hierover meer in het artikel van onze partner SEOshop.

Als je deze cijfers ziet, is het niet verwonderlijk dat steeds meer handelaars hun eigen online shop oprichten. Toch is dit een beslissing die weloverwogen moet worden. De concurrentie is groot, niet enkel handelaars, maar ook meer en meer privé-personen bieden producten aan op het internet. Dankzij marktplaatsen zoals eBay hebben drie op de vier internetgebruikers reeds online iets verkocht of geveild. Bovendien moet uw shop regelmatig geüpdate worden en voorzien van nieuwe inhoud, zoals een blog. Een online shop staat dus gelijk aan een constante werkbelasting. Hier volgen enkele tips, die u van dienst kunnen zijn alvorens u een online shop opent.

 

Marktonderzoek

Handelaars moeten op de hoogte zijn van de activiteiten van de concurrentie voor ze zelf geld investeren in een online shop. De zoveelste shop voor mode, schoenen of huisdecoratie zal waarschijnlijk geen groot succes zijn, tenzij hij een uniek verkoopargument (unique selling point) heeft. Springt deze shop eruit tussen alle andere shops, dan zullen klanten dit weten te appreciëren en liever iets unieks kopen dan een product uit een winkelrek. Het is ook belangrijk om originele productbeschrijvingen te bedenken en mooie afbeeldingen toe te voegen waarop ingezoomd kan worden.

Inhoud

Aangepaste inhoud is vooral belangrijk voor zoekmachine optimalisatie. Hiertoe behoren niet enkel eenvoudige productomschrijvingen, maar ook blogartikels of video’s. Handelaars kunnen in hun blog bijvoorbeeld de makers van hun product en het productieproces voorstellen. Een goed voorbeeld hiervan is eingenuss.de. Deze shop verkoopt fijnkost en geschenken. Alle producenten worden appart voorgesteld en het verhaal achter het bedrijf wordt verteld. De productomschrijvingen zijn kort en krachtig en tonen
de producten van hun beste kant.

Marketing

Om online winkeliers opmerkzaam te maken op uw shop, zal u ook tijd en geld in marketing moeten investeren. Naast reclame zoals betaalde advertenties bij zoekmachines is het eveneens zinvol een bedrijfsprofiel aan te maken op de geschikte sociale netwerksites en gebruik te maken van e-mailmarketing. Belangrijk daarbij is rekening te houden met wat de doelgroep aanspreekt en waar deze te vinden is. Vertegenwoordigd zijn in elk netwerk, gewoon om er bij te horen, raden we af. De inhoud moet aangepast zijn, de doelgroep actief en er moet genoeg tijd voorzien worden om elke profiel in sociale media te onderhouden en in contact te blijven met de gebruikers. Hetzelfde geldt voor e-mailmarketing: verzend niet té veel nieuwsbrieven en zorg dat de inhoud relevant is voor de ontvangers. Bijpassende afbeeldingen maken uw nieuwsbrief uitnodigender en er wordt sneller geklikt op de inhoud, die naar uw website leidt.

Het juiste shopsysteem

Uiteraard zijn niet alle online shops hetzelfde. Eerst moet je weten wat je van de software verwacht en wat je zelf kan voorzien. De meest gebruikte systemen zijn SaaS (Software-as-a-Service) en Open Source.
De verschillen zijn groot en geïnteresseerde handelaars kunnen zich best goed informeren. In de onderstaande tabel vind je enkele voordelen van beide systemen.

SaaS versus Open source

Twee concurrerende modelen op een rijtje:

SaaS Open Source
SaaS, of “Software as a Service” is een huur shop-oplossing. Dat betekent dat het product online verkrijgbaar is en niet gedownload moet worden. Enkele voordelen van SaaS: Verwijst naar software waarvan de broncode online gratis beschikbaar is, vandaar de term ‘open’.  Webdesign en -ontwerpbureau’s gebruiken deze code om op maat gemaakte oplossingen voor hun klanten te maken. Enkele voordelen van Open Source:
– geen kosten voor het ontwerp = geen hoge opstartkosten
– je betaalt enkel voor wat je gebruikt
– web-gebaseerd (geen installatie)
– hosting is inbegrepen in het pakkettarief
– functioneert op verschillende apparaten en is overal toegankelijk
– automatische updates
– verschillende functies standaard inbegrepen
– omdat de broncode reeds beschikbaar is, zijn er geen beperkingen
– veel verschillende ontwerpen en functies
– controle over je eigen software
– geen beperking op het aantal gebruikers
– individuele oplossingen zijn mogelijk

De grootste voordelen van SaaS

Korte opstartperiode

De tijd die je nodig hebt om een webshop te kunnen openen, is 7 keer korter dan bij Open Source.

Lage kosten op lange termijn

Met een startkapitaal van €6000 kan je bij Open Source een online shop openen, en bij SaaS 10 jaar lang
een online shop runnen.

Vereiste technische vaardigheden

Om met Open Source te kunnen werken, moet je over goede technische vaardigheden beschikken.
Bij een SaaS-oplossing zoals SEOshop kan een leek meteen beginnen, vermits geen technische installatie of code nodig is.

SEOshop en Newsletter2Go

SEOshop is een van de snelst groeiende SaaS-platformen in Europa.  Met Newsletter2Go heeft SEOshop zich een sterke partner gevonden, die het handelaars eenvoudiger zal maken aan succesvolle e-mailmarketing
te doen.

Partneraanbieding: Heeft u interesse in uw eigen online shop? Op www.seoshop.de kan u de SEOshop software 14 dagen gratis testen.

Über den Autor

arabellasprot

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.