Gratis aanmelden Log in
Home » Newsletter2Go blog » Een stappenplan voor betere welkomstmails

Een stappenplan voor betere welkomstmails

15/03/2017

Welkomstcampagne

Zo verzendt u effectieve welkomstmails

Welkomstmails genieten vaak van een hoge openratio. Immers, markeren ze de start van een gezamenlijke reis tussen het bedrijf en de potentiële klant. De ontvanger is nieuwsgierig wat hem te wachten staat en wat voor nieuwsbrieven in de inbox zullen belanden. Het is daarom belangrijk om direct na de aanmelding voor de nieuwsbrief contact op te nemen met de nieuwe abonnee. Dit artikel helpt u om de ideale welkomstmail op te zetten.

De allereerste nieuwsbrief die een abonnee ziet zet de toon en schept de verwachtingen van de ontvanger. De welkomstmail is daarom een uitgelezen kans om de persoon te informeren over de producten of diensten die u aanbiedt, maar ook om hen vertellen hoe vaak u nieuwsbrieven zult verzenden. Waarom is dit belangrijk? Als uw potentiële klanten niet weten wat ze kunnen en u verrast ze met frequente e-mails zullen een groot aantal ontvangers waarschijnlijk kort daarna op de afmeldlink klikken. Het is daarom beter om de ontvangers van tevoren te informeren en idealiter, om ze de kans te geven om zelf te kiezen hoe vaak ze uw nieuwsbrief willen ontvangen.

Hoe plant u uw welkomstmails?

Dit is wat er gebeurt als iemand zich inschrijft voor een abonnement op uw nieuwsbrief. De persoon hun persoonlijke e-mail in ruil voor iets van waarde. Welkomstmails geven u de kans om uw belofte waar te maken en waarde te tonen. Iets wat u altijd in uw achterhoofd moet hebben wanneer u de nieuwsbrief maakt. Hoe u verder een welkomstmail samenstelt? Laten we beginnen met een goede strategie…

Hoe maakt u een goede strategie voor uw welkomstmails?

Welkomstmails zijn de kern van e-mailmarketing. Beschikt u nog niet over een automatisch verzonden welkomstmail? Geen zorgen, dit soort e-mails zijn namelijk ontzettend eenvoudig op te zetten met een nieuwsbrief software. U kunt zich bijvoorbeeld aanmelden voor de nieuwsbrieven van concurrenten, zodat u kunt bekijken wat er precies in hun welkomstmails vermeldt staat. Dit geeft u inspiratie voor uw eigen exemplaar.

Overtref de verwachtingen van abonnees

De eerste e-mail voor uw nieuwe abonnees bevat in het beste geval een gratis goodie. Dit is altijd een goede manier om lezers welkom te heten. Denk bijvoorbeeld aan een gratis whitepaper, e-book of een vouchercode voor uw product. De eerste e-mail is uw kans om te schitteren; laat uw abonnees zien waarom ze een goede keuze hebben gemaakt door zich aan te melden en waarom ze ook zeker herhaaldelijk uw e-mails moeten blijven openen.

Stel een verzendtijdlijn en frequentie in

Een welkomstmail hoeft geen eenmalige aangelegenheid te zijn. Wellicht wilt u een nieuwe welkomstmail sturen na een week of twee wanneer u ziet dat de persoon uw e-mail nog niet heeft geopend. Met marketing automation campagnes kunt u dit precies handig instellen. Hiermee wordt dan automatisch contact opgenomen met inactieve abonnees.

Stuur passende, doelgerichte e-mails

Hoe kunt u ervan uitgaan dat het grootste deel van uw ontvangers uw nieuwsbrief met plezier zullen lezen en als waardevol zullen ervaren? Klinkt als onmogelijke opdracht, of toch niet?

In onze ogen, niet zo onmogelijk.

Door ontvangerssegmenten op te zetten, kunt u uw ontvangers opdelen in groepen en bent u zeer goed in staat om gepersonaliseerde nieuwsbrieven te verzenden. Met Newsletter2Go bent u vrij om naar wens zoveel ontvangersgroepen en -kenmerken te creëren en importeren als u wilt. Diverse soorten ontvangerskenmerken (denk aan de kledingmaat en datum laatste aankoop) zullen van pas komen bij het maken van specifieke welkomstmails of nieuwsbrieven in het algemeen. U kunt al vanaf het begin personalisatiemogelijkheden gebruiken. Vraag de ontvanger bij het aanmelden naar hun naam en u kunt de persoon al tijdens het eerste contact gepast aanspreken. Dit zorgt direct voor het begin van een klantrelatie!

Zet uw beste beentje voor door de ontvangerskenmerken te benutten en uw ontvangers langdurig van passende content te voorzien. Dit verhoogt effectief de openratio, tijd die aan het lezen van de e-mail wordt gespendeerd en de CTR.

Een ander belangrijk punt om aan te denken, is dat u uw ontvangers altijd de mogelijkheid geeft om zich op elk moment uit te kunnen schrijven. Hoe pijnlijk dit ook is, een nieuwsbrief afmelding is altijd beter dan gemarkeerd worden als nieuwsbrief spam.

Technische aspecten om aan te denken

Test uw nieuwsbrief onderwerp
Wanneer u eenmaal een onderwerp heeft gekozen waarvan u denkt dat dit voor veel lezers aantrekkelijk is, is het altijd een goed idee om dit ook daadwerkelijk te testen. Met behulp van een multivariabele A/B-test kunt u diverse onderwerpregels tegen elkaar testen. Zo weet u precies wat voor specifieke woorden, thema’s of vragen voor uw ontvangers heeft meest interessant zijn. Met de A/B-testfunctie van Newsletter2Go kunt u tot drie onderwerpregels testen bij een select aantal ontvangers, waarna na de testperiode automatisch de winnende variant naar de overige ontvangers wordt verzonden.

E-mail preheader
De preheader is relatief nieuw en wordt nog niet door iedere e-mailmarketeer gebruikt, vandaar dat u hier zeer goed uw voordeel mee kunt doen. Tegenwoordig lezen ongeveer 50% van de internetgebruikers hun e-mails op mobiele apparaten. Vaak worden in mobiele postvakken de eerste twee tot drie regels van de e-mail als voorproefje getoond. Door de preheader in te stellen kunt u bepalen welke tekst hier wordt vertoond en verlengt u als het ware het onderwerp. Zo heeft u nog meer kans om nog voor een daadwerkelijke e-mail opening de lezer te overtuigen van de relevantie van de e-mail.

Responsive templates
Vooral nu mobiel de overhand heeft is het enorm belangrijk dat uw e-mailmarketing compatibel is met mobiele apparaten. Het zou namelijk erg zonde zijn wanneer uw zorgvuldig gemaakte nieuwsbrief vervolgens in een deel van de postvakken foutief wordt weergeven en daardoor moeilijk kan worden gelezen.

Het is raadzaam om zo snel mogelijk met de mobiele optimalisatie te beginnen, omdat veel bedrijven nog niet geheel klaar zijn voor dit verkeer. U heeft dus de mogelijkheid om een stapje voor te zijn op uw concurrentie.

Wanneer u mobiele gebruikers aanspreekt moet u er echter wel rekening mee houden dat deze doelgroep een ander soort verdrag dan desktop gebruikers vertoond. Houd hier rekening mee wanneer u bijvoorbeeld gegevens over de huidige verkoop, telefoonnummers en in-store beschikbaarheid communiceert.

Voel je vrij om je gedachten op te delen hoe je e-mails effectief welkom in de reacties hieronder te sturen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>