Tips voor doeltreffende onderwerpregels in e-commerce nieuwsbrieven

Onderwerp optimaliseren

Tips voor een optimale e-commerce nieuwsbrief onderwerpregel

Veel webshopeigenaren weten ondertussen wat voor aandeel een e-commerce nieuwsbrief op de omzet kan hebben. Wanneer regelmatig e-commerce nieuwsbrieven aan klanten worden verstuurd helpt dit om de merkherkenning te vergroten en meer omzet te draaien.

Belangrijk bij een e-commerce nieuwsbrief is de openratio. Of een klant de e-mail wel of niet opent is afhankelijk van twee dingen, namelijk de afzender en het onderwerp.

In dit artikel duiken we in het nieuwsbrief onderwerp. Het onderwerp kan doorsslaggevend zijn voor het succes van de e-mailcampagne. De ontvanger beslist namelijk bij het lezen van de e-commerce nieuwsbrief onderwerpregel of de inhoud wel of niet relevant is.

De volgende tips helpen u om een doeltreffende e-mailmarketing campagne op te zetten en het perfecte e-commerce nieuwsbrief onderwerp te kiezen.

Het juiste e-mailonderwerp voor uw e-commerce nieuwsbrief

Om de status geopende nieuwsbrief te bereiken, is het van belang om het onderwerp zo relevant mogelijk voor de ontvanger te maken. Hierbij let u op zowel de verzendtijd als de tekst zelf. Met de onderstaande 4 tips bent u goed op weg om een hoge openratio te behalen.

1. De lengte, inhoud en positionering

De belangrijkste punten van het nieuwsbrief onderwerp zijn de lengte, de inhoud en de positionering van de inhoud.

Uw geadresseerden besteden bijzondere aandacht aan de persoonlijke relevantie van de e-mail. Het is natuurlijk beter om de onderwerpregel zo kort mogelijk te houden, zodat deze in zijn volle lengte kan worden weergegeven op alle apparaten, inclusief kleine mobiele schermen. Het is echter nog belangrijker dat u de belangrijkste inhoud in het begin plaatst. Dit zorgt ervoor dat het onderwerp van de e-mail nog steeds begrijpelijk is, zelfs als de tekst is afgesneden als gevolg van een te lange lengte.

2. Het belang van specifieke ontvangersgroepen

Om een contactpersoon zover te krijgen om de nieuwsbrief te openen, kunt u als online shop de nieuwsbrief ontvangers segmenteren op basis van hun individuele koopgedrag. Hierbij neemt u de volgende zaken in acht:

A. De juiste inhoud in de onderwerpregel

Voorbeeld: Wanneer een klant in het verleden alleen damesschoenen heeft gekocht, kunt u in de onderwerpregel al aangeven dat juist de damesschoenen nu extra zijn afgeprijsd. Zo zou de onderwerpregel e-mail kunnen luiden: “Koop uw nieuwe paar damessandalen met tot wel 70% korting”.

Dit verhoogt de openratio, aangezien damesschoenen voor de lezer relevant zijn.

B. Cross-selling

Waarom zou u enkel damesschoenen promoten? Bied in de e-commerce nieuwsbrief ook direct bijpassende schoenverzorging. Wilt u de verkoop extra aantrekkelijk maken? Bied dan bijvoorbeeld een gratis paar zooltjes bij twee paar schoenen aan. U kunt op deze actie terugverwijzen in de onderwerpregel. Dit stimuleert de conversieratio.

C. Uitverkoop of korting

Informeer uw klanten in de e-commerce nieuwsbrief onderwerpregel over diverse interessante kortingsacties of de actuele uitverkoop. Dit kan uw ontvangers motiveren om uw nieuwsbrief te openen en lezen.

D. Urgentie vermelden

Het is menselijk om geen aanbieding te willen missen. Hoe marketinggericht deze techniek ook is, het kan daadwerkelijk een positieve invloed op de conversieratio hebben. Door de urgentie in het onderwerp te benoemen kan de openratio worden verhoogd.

Het benoemen van de tijd dat de aanbieding beschikbaar is maakt het aantrekkelijker voor de ontvanger om de mailing te openen. Kies bijvoorbeeld voor een e-mail onderwerp van de e-commerce nieuwsbrief zoals: “Alles moet weg – vandaag tot 23.59 uur”.

3. E-mail onderwerp personaliseren

Geef uw klanten het idee dat de nieuwsbrief geen massamailing is, door ze bij naam aan te spreken. Zo komt de e-mail persoonlijker over en zal de klant veel eerder verwachten dat ook de inhoud enkel voor hem/haar geselecteerd is.

Als u de geboortegegevens van uw klanten opvraagt, kunt u bijvoorbeeld een verjaardagsmailing versturen. Maak van de gelegenheid gebruik om een individuele nieuwsbrief te versturen met een gepersonaliseerde onderwerpregel, bijvoorbeeld: “Een cadeautje voor uw verjaardag, meneer Smits…”.

Kies hier een geschikte nieuwsbrief software waarmee u automatisch de verjaardagsmailings kunt instellen. Binnen e-mailmarketing zijn er voor e-commerce talloze mogelijkheden om een leuke verrassing te versturen. De meest eenvoudige is een kortingsbon. Dit is zowel leuk voor de ontvanger, alsook voor uw bedrijf wanneer de conversieratio hierdoor stijgt.

4. Vermijd spamterminologie

Online shops lokken hun klanten vaak met kortingen of gratis aanbiedingen. Jammer genoeg worden begrippen zoals “gratis”, “kostenloos” of “cadeau” in de onderwerpregel vaak als spam gekenmerkt door e-mailproviders, dit heeft een negatief effect op de openratio. Vermeld uw aanbiedingen, maar vermijd het gebruik van reclamewoorden om niet in de ongewenste mail van uw klanten te belanden.

5. Wees verrassend!

Nieuwsbrieven moeten niet altijd zo serieus zijn. Neem zo nu en dan een risico en verras uw klanten met een beetje humor of een vraag in de onderwerpregel. Denk aan: Waarom zou u zich weer overslapen, als de beste wekkers in aanbieding zijn? Wees creatief en zoek naar grappige of populaire spreuken of citaten die bij uw producten passen.

Conclusie

Maak uw e-commerce nieuwsbrief onderwerpregel kort, bondig en interessant. Zorg ervoor dat uw ontvangers nieuwsgierig worden en meer informatie willen. Een aantrekkelijke onderwerpregel beslist of uw e-mail geopend wordt of niet. Vergeet daarbij niet dat het behalen van hoge openratio niet perse het doel van een e-mailmarketing campagne is, maar gemeten wordt op basis van verkoopscijfers. Daarom moet de nieuwsbrief naast een passende, overtuigende onderwerpregel, ook inhoud bevatten die relevant is voor de klant, zodat deze doorklikt naar de online shop en daar iets koopt.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.