Uw e-maillijst is goud waard

Blog emaillijst is goud waard

E-mailadressen verzamelen met social media marketing

Heeft u nog geen of nauwelijks een klantenbestand opgebouwd of wilt u simpelweg de huidige database aan e-mailadressen laten groeien? Ga dan aan de slag met social media marketing om uw klantenbestand te vergroten. Jarik Oosting van SmartRanking legt uit hoe u e-mailadressen kunt verzamelen met social media marketing.

Voor u aan de slag gaat met social media marketing is het slim om een zogenaamde leadmagnet te creëren. Dit is een kleine tegenprestatie, ook wel een incentive genoemd, die u inzet om er voor te zorgen dat mensen hun e-mailadres achterlaten. De meeste mensen zijn bereid om een e-mailadres achter te laten wanneer hier iets tegenover staat. Denk aan een korting, een whitepaper of een checklist.

Welke social media kanalen kunt u inzetten?

Social media heeft de wereld in een heel korte tijd veroverd. Er zijn verschillende kanalen die wereldwijd opereren en miljoenen bezoekers per dag krijgen.

De eerste stap is daarom om eerst eens na te gaan op welke social medianetwerken u gaat focussen. Over het algemeen zijn B2B-bedrijven actiever op LinkedIn en Twitter. Terwijl B2C-organisaties actiever zijn op Facebook, Instagram en Twitter.

Gebruik uw social media kanalen om uw volgers naar uw klantenbestand te leiden. Vraag uw Facebook en Twitter volgers om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Zo krijgt u meer betrokken social media volgers op uw mailinglijst.

“Over het algemeen zijn B2B-bedrijven actiever op LinkedIn en Twitter. Terwijl B2C-organisaties actiever zijn op Facebook, Instagram en Twitter.”

Wat verandert er op het gebied van e-mailmarketing?

Naast deze ‘algemene’ maatregelen bestaan er ook regels die specifiek van toepassing zijn op uw e-mailmarketing activiteiten. Gelukkig zullen er met de komst van de AVG vooralsnog geen fundamentele wijzigingen plaatsvinden in de huidige regelgeving omtrent e-mailmarketing. Echter gaat er wel strenger gecontroleerd worden op het naleven van de rechten van de betrokkene (uw klant of de persoon die u mailt).

E-mailadressen verzamelen met Facebook

Met Facebook kunt u alle kanten op. Er zijn verschillende manieren om e-mailadressen bij uw volgers binnen te halen. Denk bijvoorbeeld eens aan het integreren van Newsletter2Go of Woobox in uw Facebookpagina. Dit zijn hulpmiddelen waarmee u een aanmeldformulier direct op uw pagina plaatst.

Een andere mogelijkheid is om een knop toe te voegen aan uw pagina die naar het aanmeldformulier leidt. De link naar de aanmeldpagina plaatst u dan ook als bericht op uw tijdlijn. Zo krijgen uw volgers de link in hun nieuwsoverzicht te zien.

Zorg ervoor dat u een call-to-action toevoegt die uw doelgroep een reden geeft om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Vergeet hierin niet de leadmagnet te noemen.

Vergeet niet het aanmeldproces te voorzien van een double opt-in, dit is controlemail waarin personen kunnen bevestigen dat ze geïnteresseerd zijn in uw nieuwsbrief. Dit is een extra stap waarmee u de personen die toch geen interesse blijken te hebben uit uw lijst kunt filteren.

E-mailadressen verzamelen met Facebook advertenties

Facebook advertenties zijn een uitstekende manier om leads voor uw bedrijf te genereren.

Uw leadmagnet kunt u met Facebook advertenties onder de aandacht brengen van uw ideale doelgroep. Belangrijk hierbij is dat u voldoende onderzoek hebt gedaan naar de interesses en eigenschappen van uw doelgroep.

Facebook heeft verschillende hulpmiddelen die u helpen bij het vinden van de ideale klant. Naast interesses en andere persoonlijke kenmerken kunt u ook advertenties richten op personen die uw product of dienst al kennen, maar nog geen abonnee zijn.

Facebook Leadadvertenties

Facebook Leadadvertenties zijn specifiek bedoeld voor het genereren van leads. Deze advertenties zijn anders dan de andere advertentietypen die u op Facebook tegenkomt. In plaats van dat de advertentie linkt naar uw website, opent er direct een formulier binnen de Facebook app. Een ander voordeel is dat de gegevens van de gebruiker al direct ingevuld zijn in het formulier zoals:

  • Facebook naam,
  • E-mailadres waarmee op Facebook wordt ingelogd,
  • Woonplaats en eventueel andere informatie die bij Facebook bekend is, zoals het geslacht van de persoon.

De gebruiker hoeft alleen maar op ‘Verzenden’ te klikken en klaar. De mogelijkheid om op deze manier een mailadres achter te laten is erg gebruiksvriendelijk en kost weinig tijd. Dit maakt leadadvertenties uitermate geschikt voor het verzamelen van e-mailadressen.

Plaats links naar de huidige nieuwsbrief op social media

Laat uw social media volgers weten dat de nieuwsbrief eraan komt. Tweet bijvoorbeeld dat ze zich nog in kunnen schrijven voor de nieuwsbrief. Of laat via Facebook weten dat de nieuwsbrief er aan komt.

Vergeet niet om een inschrijflink voor de nieuwsbrief toe te voegen op alle social media profielen van het bedrijf.

Tevens is het slim om een gedeelte van uw nieuwsbrief zichtbaar te maken op social media. Laat de mensen weten dat ze iets geweldigs missen als ze zich niet aanmelden.

Kortom: social media marketing is een slimme en effectieve manier om uw maillijst mee te laten groeien. Zet het vandaag nog in!

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.