Zo ziet uw e-mailmarketing strategie in 2019 eruit…
Wat is uw e-mailmarketing strategie voor 2019?
Oké, laten we eerst inderdaad de enorm drukke feestdagen die voor de deur staan doorkomen. De kans is groot dat u druk bezig bent met het plannen van uw sinterklaas- en kerstcampagnes. Maar vergeet ook niet dat deze maand nog welgeteld twee maanden telt, en dan breekt het nieuwe jaar alweer aan.
Omdat de komende weken hoogstwaarschijnlijk voorbij zullen vliegen doet u er goed aan om alvast na te denken over uw marketing strategie voor 2019. Uw inbound strategie in het algemeen, en meer specifiek het kanaal e-mailmarketing.
In dit artikelen bespreken we de trends voor 2019 en leggen we u precies uit hoe u in 2019 het best uw e-mailmarketing strategie kunt opzetten. Welke aspecten van e-mailmarketing zijn het belangrijkst? Waar kunt u zich het best op focussen? En wat voor trends kunnen we volgend jaar verwachten?
Wij plannen samen met u uw e-mailmarketing strategie 2019.
We beginnen met de gehele inbound marketing strategie?
Inbound marketing, wat is dat precies? Dit soort marketing moet ervoor zorgen dat bezoekers en nieuwe leads naar uw website worden getrokken, op een natuurlijke manier. Hoe u dit doet? Bijvoorbeeld door het verschaffen van interessante informatie of waardevolle producten; informatie die de lezer graag wil lezen.
Zodra de bezoekers eenmaal op uw website belanden, komt u met ze in contact en kunt u ze overtuigen om vaker terug te komen en uiteindelijk klant te worden. Bij inbound marketing gaat het om de gesprekken die u met de klant voert, die er tot leiden dat u nieuwe bezoekers aan uw merk bindt. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door een marketingkanaal als e-mailmarketing te gebruiken.
Nu dat we weten wat inbound marketing is, moet u weten hoe u de strategie opzet.
Welke vragen moet u stellen bij het ontwerpen van uw inbound marketing strategie?
- Wat is goed gegaan in 2018? Wat ging minder goed? Welke kanalen presteerden het best?
- Hoe heeft de concurrentie zich ontwikkeld? Op welk marketingkanaal hebben concurrenten zich vooral gericht?
- Hebben mijn klanten zich ontwikkeld? Moet ik iets veranderen in mijn communicatiestrategie?
- Wat wil ik aan het eind van het jaar hebben bereikt? Wat zijn mijn voornaamste doelen?
- Hoe deel ik deze doelen op in kleine, actiegerichte taken?
- Waar ga ik me voornamelijk op richten in het eerste kwartaal? (Gebruik het SMART-principe voor de doelen)
- Welk budget heb ik beschikbaar?
- Hoeveel tijd ga ik aan ieder marketingkanaal besteden?
De verschillende marketingkanalen in inbound marketing zijn onder andere SEO, social media, (on-page) content, video, PR, blogs, e-mailmarketing en customer service. Het omvat alle content die ervoor zorgt dat de lezer organisch wordt aangetrokken en interesse heeft in uw bedrijf (dus dan hebben we het niet over outbound sales telefoontjes, betaalde social media advertenties of pop-ups).
Praktijk voorbeeld marketing strategie 2019
Bedenkt u zich bijvoorbeeld dat u in het nieuwe jaar als onderdeel van uw marketing strategie Twitter als sociale mediaprofiel wilt integreren? Zonder eerst doelen te stellen en een strategie te ontwikkelen, zal uw moeite waarschijnlijk in niets concreets resulteren. Vraag daarom:
- Wat wil ik met dit profiel bereiken?
- Hoeveel tijd wil ik aan Twitter besteden?
- Wat is de doelgroep die ik wil bereiken? (of beter: welke persona)
- Wie moet mijn Twitter-profiel volgen en waarom?
- Hoe vaak ga ik posten? En op welke tijden?
- Wat is de tone of voice? Hoe gaan mijn Tweets eruit zien qua taal en stijl?
- Welke actie moet de lezer ondernemen? (website bezoek, engagement)
- Wat is het concrete doel en binnen welk tijdsframe wil ik dit bereiken?
“Het doel is duidelijk: bezoekers naar de site leiden en geld verdienen,” is wat de meeste mensen als eerst denken. Dit soort doelen zijn begrijpbaar en meer verkoop speelt zeker een belangrijke rol in de motivatie om een Twitter profiel op te bouwen, maar om echt succes te boeken moet u een concept ontwikkelen. Meer verkoop, leuk, maar welke stappen gaat u ondernemen om dit te bereiken?
Hoe zit het met uw e-mailmarketing strategie in 2019?
Wanneer u over uw inbound strategie heeft nagedacht, is het tijd om met de afzonderlijke kanalen aan de slag te gaan. Wij laten u zien hoe u uw e-mailmarketing strategie in 2019 samenstelt.
Hoewel het nog te vroeg is om écht wat te zeggen over de e-mailmarketing strategie trends die ons in 2019 te wachten staan, kunnen we u alvast wel het een en ander vertellen over waarom u ook volgend jaar uw e-mailmarketing strategie serieus moet nemen.
💌 Meer mond-op-mond reclame, minder advertenties
Advertenties zien we tegenwoordig overal: op YouTube na vrijwel iedere video, in uw Instagram feed, op Facebook — om al het lawaai uit te schakelen en uw tijd op het internet minder chaotisch te maken, hebben daarom ook veel surfers zogenaamde Adblockers geïnstalleerd. Deze blokkeren advertenties op bepaalde pagina’s om een rustgevendere omgeving aan te bieden.
In 2019 zullen mensen zich daarom nog meer richten op mond-op-mond reclame. De tip die een bekende blogger geeft? Een goed geschreven review op een website die u vaak bezoekt? Een e-mail van een expert die u waardeert? Een persoonlijke aanbeveling werkt veel beter dan een advertentie, vandaar dat ook in 2019 e-mailmarketing een groot deel van uw strategie moet zijn. Met e-mails kunt u namelijk een conversatie aangaan, vertrouwen opbouwen en uiteindelijk een soortgelijk niveau als een “goede vriend” bereiken. Dit maakt de kans op een aankoop stukken groter dan wanneer u uw betaalde advertenties vanuit het niets laat zien.
💌 De juiste balans tussen automation en persoonlijk verzonden e-mails
Een prachtig aspect van een e-mailmarketing strategie in 2019 is de mate waarin e-mails geautomatiseerd kunnen worden. Complete sales funnels kunnen worden gebouwd en precies op het juiste moment worden verzonden. De technieken zullen in 2019 alleen nog maar slimmer worden.
Spannend, maar vergeet niet om uw e-mailmarketing strategie authentiek en persoonlijk te houden. Doordat we alles tegenwoordig ook op grote schaal kunnen doen, vergeten we soms dat we tegen echte mensen praten. En dat die mensen relevante informatie verwachten en geholpen willen worden met problemen die voor hun situatie relevant zijn. Marketeers vergeten soms door alle automation heen om persoonlijk en individueel met klanten om te gaan.
Plan automatische e-mailcampagnes in, maar vergeet niet om uw contacten regelmatig te controleren en analyseren. Ontdek nieuwe patronen en interesses met A/B-testen, update uw segmenten, speel in op gebruikersgedrag en stuur zo continu de best mogelijke e-mails.