Hoe Facebook uw e-mailmarketing kan ondersteunen

Header gastblog Gonect

Ieder organisatie wilt het maximale uit zijn online marketingactiviteiten halen. Op papier staan de doelstellingen meestal mooi beschreven, maar in de praktijk valt dit niet altijd mee. Men maakt gebruik van social media, stuurt maandelijks een interessante nieuwsbrief de deur uit en adverteert op Google. Er moet flink wat tijd in deze activiteiten worden gestoken om hier succesvol in te zijn. Het is dan ook geen overbodige luxe om kanalen met elkaar te gaan combineren. Door de kanalen elkaar te laten versterken is de kans groot dat u de conversies omhoog krijgt. Veel ondernemers combineren al meerdere kanalen, maar er zijn altijd wel een paar puntjes die over het hoofd worden gezien. Er valt wellicht dus nog een hoop te winnen. Vandaag legt Lisanne, online marketeer bij Gonect, uit hoe u door middel van Facebookmarketing uw e-mailmarketing kunt optimaliseren. En wellicht ook andersom.

Bereik uw klanten via Facebookmarketing

De mensen die in uw adressenboek staan, staan daar niet voor niets. Ze hebben een product bij u afgenomen of hebben zich aangemeld voor de nieuwsbrief. Ze hebben dit gedaan, omdat ze interesse hebben in uw bedrijf en uw diensten en/of producten. Het komt natuurlijk altijd voor dat er mensen in uw adressenlijst staan, die uw mail niet hebben geopend. Dit is een bekend probleem voor ondernemers die gebruik maken van e-mailmarketing. U kunt er natuurlijk voor kiezen om de mail nogmaals te verzenden, maar u kunt ze ook proberen te bereiken via een ander kanaal: Facebook.

Hoe kunt u dit dan het beste doen? Stel een lijst op met alle e-mailadressen van niet-openers en importeer deze vervolgens in uw Facebook advertentieaccount. Facebook geeft u de mogelijkheid om een aangepaste doelgroep aan te maken.

Aangepaste doelgroep Facebook

Vervolgens maakt u een advertentie aan met daarin de belangrijkste boodschap en richt deze op de zojuist aangemaakte doelgroep. Deze advertentie komt dan op de tijdlijn van de mensen die de mailing niet eerder hebben geopend. Het kan voorkomen dat niet al uw contacten worden toegevoegd aan de aangepaste doelgroep, omdat zij simpelweg niet op Facebook actief zijn. Om die reden werkt dit veelal het best als de consument de doelgroep is. Men heeft een Facebookprofiel namelijk veelal op hun eigen privé e-mailadres staan.

Waarom is dit een slimme zet? De mensen die al geabonneerd zijn op uw nieuwsbrief zijn als betrokken bij uw organisatie. De kans op betrokkenheid bij uw advertentie is dus groot. Het is natuurlijk niet gegarandeerd dat hieruit conversies komen, maar het is een mooie manier om nóg eens onder de aandacht te komen bij uw doelgroep. Daarnaast krijgt u uw klanten naar uw Facebookpagina. Het zal vast niet zo zijn dat al uw klanten al de bedrijfspagina liken.

Maak gebruik van een Facebook-pixel

Een andere manier om meer mensen aan uw merk te binden is door gebruik te maken van een Facebook-pixel. Heeft u een belangrijke boodschap, een nieuw e-book of iets anders wat u onder de aandacht wilt brengen? U plaatst dit natuurlijk op verschillende kanalen, maar denk daarbij ook aan Facebook. U moet er voor zorgen dat u de mensen naar een landingspagina stuurt die voor u van belang is. Stel op die pagina een Facebook-pixel in, zodat deze het verkeer registreert. Vervolgens kunt u in Facebook een “vergelijkbare doelgroep” aanmaken op basis van de mensen die uw landingspagina hebben bezocht. De naam spreekt voor zich; het zijn mensen met dezelfde profielkenmerken als de bezoekers of inschrijvers op uw landingspagina. Als deze doelgroep eenmaal staat kunt u een Facebook advertentie aanmaken die gericht is op deze vergelijkbare doelgroep. De kans is namelijk aanwezig dat deze mensen ook geïnteresseerd zijn in uw bedrijf en diensten/producten.

Vergelijkbare doelgroep Facebook

Hoe zit het met de privacy van de klanten?

Wet en werkelijkheid sluiten niet altijd op elkaar aan. U moet als organisatie aansluiten bij de verwachtingen van uw huidige- en toekomstige klanten. Dat kan worden gedaan door transparant met data om te gaan. Het e-mailadres van een klant mag worden gebruikt voor marketing, mits dat aan de klant kenbaar is gemaakt tijdens het verkrijgen van het e-mailadres. Dit alles moet wel hand in hand gaan met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei 2018 van kracht gaat.

Lisanne Gonect

Nummer 1 in Google, interactie op je social media en klantbinding door e-mailmarketing? Dit zijn dingen waar iedere ondernemer naar smacht. Lisanne Spaargaren is online marketeer bij Gonect Online Marketing en zij helpt bedrijven om online kansen in te zien en te benutten.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.