Facebook versus e-mail: een generatieconflict?

Facebook vs email

Social media marketing en e-mailmarketing gaan hand in hand

Is het nou eigenlijk Facebook versus e-mailmarketing of gaan ze stiekem prima hand in hand? Zoals de headline al verraad kunnen beide marketingkanalen goed van elkaar profiteren. Facebook is een zeer sterk social media platform. Het bereik wat u op Facebook al heeft opgebouwd gebruikt u om uw e-maillijst te groeien en klanten op langere termijn aan u te binden, terwijl u andersom uw nieuwsbrieven kunt gebruiken om meer enthousiaste Facebook fans te generen.

Facebook gebruiken voor social media marketing

Facebook is een perfect marketingkanaal om in contact te komen met uw doelgroep. U kunt op dit platform eenvoudig vragen stellen, feedback verzamelen, interessante content delen en op suggesties ingaan. Naast de interactie op de pagina zelf, kunt u door middel van Facebook advertenties ook effectief nieuwe leads verzamelen (mits u voldoende onderzoek heeft gedaan naar de interesses en kenmerken van uw doelgroep). Hiermee wordt het verzamelen van geïnteresseerde, potentiële klanten kinderspel.

Maar, wat gebeurt er nadat iemand op de Like button heeft gedrukt? De kans is groot dat deze persoon weinig tot geen bezoeken meer aan uw pagina brengt en alleen over uw merk wordt geïnformeerd wanneer uw post op de tijdlijn verschijnt. Door het complexe en altijd veranderende algoritme van Facebook is deze bereikbaarheid verre van betrouwbaar. Hoeveel fans uw boodschap uiteindelijk daadwerkelijk lezen blijft een gok.

Vandaar dat e-mailmarketing goed van pas komt. Door het persoonlijke karakter van dit marketingkanaal zorgt u ervoor dat u uw Facebook fans ook na de initiële Like geïnteresseerd houdt. Door e-mailadressen te verzamelen kunt u de nieuwe fans direct in hun mailbox aanspreken en met doelgerichte, relevante e-mails tot een langdurige, loyale fan transformeren.

Punten scoren met e-mailmarketing

E-mailmarketing blijft een belangrijk instrument van online marketing. Een individuele en persoonlijke aanpak verhoogt de klantloyaliteit — vandaar dat nog steeds zoveel mensen van e-mails gebruik maken. Bovendien is al langer duidelijk geworden dat social media marketing helemaal niet met e-mailmarketing hoeft te concurreren. De trend is juist eerder omgekeerd: uw e-mailmarketing zal profiteren van een sterke social media integratie, u combineert hiermee namelijk de voordelen van beide kanalen.

Samenvoegen van de kanalen voor het genereren van adressen

Hoe gaat u precies te werk wanneer u nieuwe leads wilt verkrijgen? Met Facebook kunt u alle kanten op. Houd het kleinschalig met wekelijkse updates of ga all in met een grote Facebook campagne. Bij wedstrijden of giveaways doet u er goed aan om een aparte landingspagina op uw Facebook pagina aan te maken. Op deze pagina kunt u niet alleen de actie zelf en de deelnamevoorwaarden vermelden, maar ook om een e-mailadres vragen om kans te maken op de prijs. De meeste mensen zijn bereid om een e-mailadres achter te laten wanneer hier iets tegenover staat.

Naast een winactie kunt u ook denken aan het promoten van freebies en aantrekkelijke content op uw Facebook pagina. Denk aan een gratis ebook, whitepaper, checklist, health check, training of kennismakingsgesprek. In het beste geval leidt u bezoekers hierbij weg van uw Facebook pagina en moedigt u een bezoek aan uw website aan.

Door het aanmeldproces te voorzien van een double opt-in procedure ontvangen de Facebook fans vervolgens toegang tot de inhoud en werkt u zonder veel inspanning aan de groei van uw e-maillijst.

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Fans hebben op diverse manieren de mogelijkheid om zich voor de nieuwsbrief te registreren. U kunt bijvoorbeeld het aanmeldformulier direct op uw pagina integreren met een hulpmiddel als Woobox. Een andere mogelijkheid is om een call to action knop toe te voegen aan uw bedrijfsprofiel die naar de aanmeldpagina leidt. Daarnaast kunt u uw nieuwsbrief met de aanmeldlink ook als post op uw tijdlijn delen.

[Voorbeeld] En zo zou het eruit kunnen zien…

Laten we als voorbeeld de fictieve schoenenwinkel Schoenenparade nemen. Het bedrijf verstuurt wekelijks klassieke productnieuwsbrieven. Nu wil het marketingteam de aanwezigheid op Facebook gebruiken voor een combinatie van social media marketing en e-mailmarketing. Schoenenparade creëert elk seizoen een stijlgids. Dit is een whitepaper met de trends en tips voor het komende seizoen.

Het marketingteam besluit om deze whitepaper te gebruiken als een zogenaamde lead magnet op social media. Allereerst integreert Schoenenparade een nieuwsbrief aanmeldformulier op de landingspagina van de stijlgids.

Vanaf dat moment is het downloaden van de stijlgids alleen nog maar mogelijk bij een aanmelding voor de nieuwsbrief. Deze landingspagina met het aanmeldformulier wordt vervolgens op Facebook gedeeld. Op deze manier komen de Facebook fans over de nieuwe editie te weten. Dezelfde post wordt tevens gepromoot via Facebook advertenties, die wordt gecreëerd aan de hand van de ontvangersinformatie die via e-mailmarketing is verzameld.

De interactie met de post plus de grote reikwijdte van de advertentie zorgen uiteindelijk voor een flinke stijging in nieuwsbrief aanmeldingen. Win-win!

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.