Gastblog – 6 tips voor e-commerce succes in 2017

E-commerce nieuwsbrief succes

We zijn op de helft van 2017 en we hebben al veel grote ontwikkelingen in de online marketingwereld gezien. Zo introduceerde Google het zogenaamde ‘mobile first’, heeft Tradetracker met haar real-time attribution modellen de affiliate marketing wereld door elkaar geschud en zien we dat visual intelligence (het gebruik van online video, augmented reality en visual search) een steeds belangrijker aspect wordt van hoe we ons op het internet begeven.

Betekent dat dat we ons nu massaal op deze ontwikkelingen moeten storten voor een solide e-commerce marketingtraject?

Bas van Evoworks E-commerce Marketing geeft u het genuanceerde antwoord: ga mee met de nieuwe ontwikkelingen, maar verwacht niet dat alleen daaruit uw online succes volgt. Een goed doordachte e-commerce marketing aanpak is daarom noodzakelijk. Lees hier de 6 tips voor e-commerce succes in 2017.

1. Stel een strategisch plan van aanpak op

Het is zeer verleidelijk om direct met individuele kanalen aan de slag te gaan, maar het is beter om van tevoren uitgedacht te hebben waar alle inspanningen uiteindelijk tot moeten leiden. Alleen AdWords inzetten leidt tot afhankelijkheid van Google. Bing heeft bij lange na niet het volume van AdWords, maar moet het kanaal daarom worden genegeerd?

Voordat u zich met deze vraagstukken bezighoudt, is het belangrijk om uw online doelgroep en unieke propositie te formuleren. Ga na wie uw klant is en waarom ze bij u moeten kopen. Uw onderscheidend vermogen is een belangrijk onderdeel van uw online succes, welke u het best in ieder marketingkanaal terug kunt laten komen.

Bekijk ook uw (online) concurrenten. Waar zijn hun sterke punten? Wat kunt u van ze leren? Aan de hand van uw onderzoeksgegevens kunt u middels een SWOT analyse tot waardevolle conclusies komen.

2. E-commerce succes in 2017 met een goed functionerende mobiele weergave

Naast de betaalde advertenties kunt u binnen Google met uw e-commerce ook op de onbetaalde organische posities in de zoekresultaten verschijnen. Google bracht begin 2017 haar ‘mobile first’ filosofie in de praktijk, waarbij een apart zoekalgoritme werd gelanceerd dat eerst keek naar de mobielvriendelijkheid van sites alvorens de rest te bekijken. De toekomst is gericht op mobiele apparaten en Google’s visie sluit daarbij aan. In 2018 zal een aparte ‘mobile index’ worden gelanceerd, waarin zoekresultaten op mobiele apparaten apart worden beoordeeld van deskopzoekresultaten. De toekomst is mobiel, zorg daarom voor een schaalbare (responsive) site of e-commerce.

3. Gebruik Google, de grootste zoekmachine in Nederland

Met een enorm bereik, goede targetingopties en een toegankelijk advertentiemodel is Google AdWords nog steeds een populair online marketing kanaal. De mogelijkheid om op productniveau (shopping), zoekintentie (zoeknetwerk), contexttargeting en remarketing (display netwerk) te adverteren maakt Google AdWords een kanaal wat in de complete marketingtrechter een belangrijke rol kan spelen. Maakt u gebruik van Google Analytics, dan is het aan te raden om uw AdWords- en Analyticsaccounts te koppelen zodat u kunt zien wat het rendement op uw advertentie-uitgaven is.

Belangrijk: Mobiel verkeer naar websites en -shops zal naar verwachting harder stijgen dan in de voorgaande jaren. Houd daarom rekening met uw mobiele bezoeker en richt uw advertenties in voor optimale weergave op mobiele apparaten.

4. E-mailmarketing en automation zijn gericht op bestaande én nieuwe klanten

Met alle nieuwe mogelijkheden en snelle opvolging van innovatieve ontwikkelingen is het eenvoudig om uw huidige klanten te vergeten. Voor wie e-mailmarketing nog steeds als een tijdrovend marketing kanaal ziet, is het gedeeltelijk automatiseren van uw e-mailmarketing campagnes erg interessant. E-mailmarketing software applicaties bieden tegenwoordig vaak ook de mogelijkheid om zogenaamde ‘abandoned cart’ mails op te zetten. Hierbij wordt een service e-mail verstuurd aan bezoekers die hun bestelling niet hebben voltooid. Hierdoor blijft u zonder veel moeite in contact met uw klanten.

5. Overweeg de inzet van affiliates

Affiliate marketing is reclame maken voor uw producten of diensten door inzet van derden, die voor gegenereerde verkopen of leads een vergoeding ontvangen. Bol.com en Beslist.nl vallen bijvoorbeeld onder deze marketingvorm en hebben een enorm bereik op de Nederlandse e-commercemarkt. Daarnaast bestaan er verschillende netwerken die affiliate websites in hun netwerk opnemen en adverteerders verzamelen om vervolgens van deze sites gebruik te maken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Awin, TradeTracker of TradeDoubler.

6. De gouden tip voor e-commerce succes in 2017

Wed niet op een enkel paard. Afhankelijk zijn van slechts één marketingkanaal is gevaarlijk en kan op lange termijn uw online business ondermijnen. Daarnaast is een gespreide aanwezigheid op het internet goed voor uw top-of-mind positie. Uw doelgroep komt u op meerdere plekken in verschillende fasen van hun koopcyclus tegen. Hierdoor zullen de kanalen elkaar ondersteunen. Houd uw webstatistieken goed in de gaten om te controleren welke kanalen uw publiek gebruikt om op uw e-commerce te converteren, zodat u de hoogst mogelijke omzet behaalt en maximaal rendement uit uw investeringen haalt.

Wat zijn uw tips voor e-commerce succes in 2017? Laat het ons weten in het commentaar.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.