Growth Hacking: ook nuttig voor de kleine ondernemer?

Blog header growth hacking

Als kleine ondernemer heeft u een voordeel ten opzichte van grote corporates: u kunt heel eenvoudig veranderingen doorvoeren. Van dat gegeven maken growth hackers gebruik. In dit artikel van gastblogger Remy Dumortier van Into Franchise leest u hoe u met Growth Hacking uw bedrijf sneller kunt laten groeien.

Wat is Growth Hacking precies?

De term komt oorspronkelijk uit Silicon Valley, waar kleine start-ups in relatief korte tijd uitgroeiden tot miljardenbedrijven. Inzichten over hoe deze bedrijven hun groei optimaliseren door onconventionele marketing, data-analyse, gedragspsychologie en automatisering, zijn bekend geworden onder één verzamelterm: Growth Hacking.

Kan ik Growth Hacking inzetten als MKB’er en franchiseformule?

Als kleine ondernemer heeft u geen enorme marketingbudgetten beschikbaar. Schieten met hagel is dus geen optie. Door slim met behulp van data te achterhalen wat werkt, kunt u toch de gewenste omzetgroei behalen. Overigens is Growth Hacking natuurlijk geen tovertruc. Een goed product en een solide bedrijfsmodel vormt nog steeds de basis van het succes.

Growth Hacking Principe: veel experimenteren en data verzamelen

Een traditionele marketeer zal zich richten op het verzamelen van een groot publiek. Weggeefacties, wedstrijden, advertentiecampagnes en zijn enkele voorbeelden om dit publiek te winnen.

Een goede Growth Hacker verzamelt echter eerder data over resultaten, het liefst zo gedetailleerd mogelijk. Daarbij hoort voortdurend testen. U wacht hierbij niet tot een campagne voorbij is voordat u veranderingen doorvoert.

Zo kunt u bijvoorbeeld meerdere versies van een productpagina op uw webshop en tegelijkertijd bijbehorende social advertenties testen. U meet niet alleen hoeveel nieuwe klanten de campagne oplevert, maar ook hoe u met opvolgende e-mailcampagnes klanten kunt behouden en hoe u ze aanzet om nieuwe klanten voor u te werven.

Oftewel; Data gebruiken en meten wat werkt vormt de basis voor Growth Hacking. Maar creatieve ideeën zijn net zo belangrijk. Denk aan de onderstaande voorbeelden:

Succesvolle voorbeelden van Growth Hacking

Het is nu moeilijk voor te stellen, maar een paar jaar geleden had niemand nog van AirBnB gehoord. De start-up gebruikte een slimme, niet geautoriseerde integratie met Craigslist (een soort Amerikaanse Marktplaats) waardoor de AirBnB advertentie automatisch ook op Craigslist belandde. Toen Craigslist het lek uitvond, had AirBnB inmiddels al tienduizenden bezoekers binnengehaald.

Nog simpeler is de Growth Hack die Hotmail (later overgenomen door Microsoft) in haar beginjaren toepaste. Aan het eind van elke email plaatsten ze het zinnetje: PS I love you. Get your free email at Hotmail. Het leverde het bedrijf miljoenen nieuwe gebruikers op.

Tenslotten kijken we naar Dropbox. De online harde schijf kostte in de beginjaren $99, maar per nieuwe klant was het bedrijf $250 kwijt. Daarom bedachten ze een slimme acquisitietruc. Elke nieuwe klant die een bestaande klant aanbracht ontving 500mb extra opslagruimte en ook de nieuwe klant kreeg op die manier 500mb extra (wat in die tijd best veel was). In totaal namen aan deze actie voor meer dan drie miljoen klanten deel.

Zelf doen of iemand inhuren?

Meer over Growth Hacking leert u door boeken te lezen zoals Lean Start-up, Lean Analytics en Hacking Growth. Vervolgens kunt u Growth Hacking technieken op kleine schaal toepassen. Smaakt het naar meer? Dan kunt u overwegen om een Growth Hacker in te huren. Kijk daarbij naar bewezen ervaring en specifieke ideeën om in te zetten binnen uw branche. Een ideale Growth Hacker is behalve in marketing en psychologie, ook onderlegd in de technische aspecten van het verzamelen van data.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.