Wat een ‘goede’ outreach e-mail onderscheidt van een ‘geweldige’

Blog header outreach email

Wereldwijd voeren we ieder jaar zo rond de 2 biljoen Google zoekopdrachten uit. Gezien de dominantie van Google en de belangrijke rol van internet in mensen hun leven is het alleen maar vanzelfsprekend dat u als ondernemer zich naast e-mailmarketing ook bezighoudt met SEO. Immers wilt u met uw website bovenaan de zoekresultaten komen wanneer mensen een gerelateerde zoekopdracht uitvoeren.

Linkbuilding (het plaatsen of verkrijgen van links naar uw website) is tegenwoordig nog steeds een van de belangrijkste SEO methoden om een hogere positie in de zoekresultaten van Google te krijgen. Het verwerven van kwalitatieve links is echter soms best moeilijk en frustrerend, zo weten wij uit ervaring. U herkent vast wel de teleurstelling wanneer veel van uw linkbuilding mails maar onbeantwoord blijven. Geen respons betekent immers geen link.

Het feit dat veel online marketing partijen dezelfde soorten (onpersoonlijke en spammerige) linkbuilding mails versturen, maken de kansen op een positieve reactie er niet beter op. In dit artikel legt Daniël van TIC Online Marketing uit welke stappen u kunt ondernemen om de respons en conversie van uw e-mail outreach omhoog te laten schieten. Omdat het team van TIC een groot aantal webshops beheert hebben zij inmiddels wel honderden, al dan niet duizenden van dit soort linkruil verzoeken voorbij zien komen. Daarnaast hebben zij zelf ook al honderden, al dan niet duizenden linkbuilding mails de deur uit gedaan.

Een linkruil verzoek waar bedrijven geen nee op kunnen zeggen

Uit onze ervaring weten wij inmiddels het een en ander over wat werkt en wat niet. Wat in de meeste gevallen in ieder geval niet werkt is het kopiëren en plakken van steeds hetzelfde bericht. De reden dat succesvolle linkbuilding tijd en energie kost is dat men iedere keer weer een gepersonaliseerde e-mail in elkaar moet zetten. In onze ervaring zijn bulkmails alleen effectief wanneer deze worden gestuurd naar partners binnen het eigen netwerk of naar sites die specifiek worden ingezet voor linkbuilding.

Om van een ‘goede’ outreach e-mail een ‘geweldige’ te maken dient u met uw e-mail oprechte betrokkenheid te combineren met humor en een duidelijke boodschap. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Iedere goed geschreven linkbuilding e-mail kan worden onderverdeeld in zeven onderdelen. Aan de hand van ieder onderdeel leggen wij u uit hoe u stap voor stap een linkruil verzoek opstelt waar bedrijven geen nee op kunnen zeggen.

De 7 onderdelen van een krachtige linkbuilding e-mail

Voor het opstellen van een overtuigende outreach e-mail dient u als volgt te kijken naar de volgende onderdelen:

  1. Onderwerpregel: Het allereerste dat lezers van uw linkruil verzoek te zien krijgen is het onderwerp van uw e-mail. Wanneer deze niet goed is zullen de andere onderdelen ook weinig verschil maken, aangezien de kans groot is dat het bericht gelijk de prullenbak of spam folder in gaat.
  2. Begroeting: Zorg dat de begroeting persoonlijk en vriendelijk is. Dus geen ‘Beste meneer ’ of ‘Geachte websitebeheerder’, maar ‘Hi !’. De juiste begroeting laat zien dat u in ieder geval enige kennis heeft over de persoon waar u de mail naar stuurt.
  3. Intro: In de intro of opening van uw e-mail laat u zien dat u de andere partij kent, u hen mag en vertrouwt en dat u betrokken bent bij wat zij doen. Een manier om dit te doen is door te kijken naar een nieuwtje rondom het bedrijf op hun blog pagina of op een van hun social media kanalen, en daar op een luchtige manier op in te haken.
  4. Verzoek: Houdt de vraag kort en bondig. Geef aan welke link u geplaatst wilt hebben en maak deze link gemakkelijk om op te klikken en te delen. Het is overigens prima mogelijk om de onderdelen ‘Verzoek’ en ‘Wederdienst’ met elkaar om te wisselen, afhankelijk van het verzoek en de context.
  5. Wederdienst: Het vragen om een link (of een ander soort vermelding), zonder daar iets waardevols tegenover te bieden zal over het algemeen tot weinig positieve respons leiden. Identificeer een gebied waar de andere partij mogelijk hulp bij nodig heeft en bewijs dat u waarde kan teruggeven. De insteek moet zijn dat u niet alleen vraagt om waarde, maar ook waarde terug biedt.
  6. Afsluiting: Sluit de e-mail af door humoristisch en onvoorspelbaar te zijn en door blijk te geven van oprechte interesse en/of empathie. Het doel hierbij is om de onderlinge connectie tussen u en de andere partij zichtbaar te maken. Probeer op basis van hun blog of social media berichten iets te vinden waar de andere partij waarschijnlijk wel om kan lachen.
  7. Signatuur: De signatuur lijkt misschien een triviaal onderdeel te zijn van uw e-mail, maar deze heeft wel degelijk invloed op de algehele indruk die uw verzoek uitstraalt. Maak in uw signatuur duidelijk wat uw functie is binnen het bedrijf en verwerk hierin gemakkelijk te herkennen links naar uw website en uw LinkedIn-pagina.

Linkbuilding e-mail template

Op basis van de eerder beschreven zeven onderdelen hebben wij de onderstaande linkbuilding e-mail template opgesteld. Gebruik deze ter inspiratie om zelf steeds tot een nog betere e-mail tekst te komen. Klik voor de uitgebreide versie van ons 7 stappen systeem voor het opstellen van outreach e-mails.

Linkbuilding e-mail 7 stappen systeem

Het meest belangrijke waar het bij SEO-activiteiten zoals linkbuilding om draait is om continu weer nieuwe dingen uit te proberen en zo gaandeweg steeds meer inzicht te krijgen in wat voor u (en binnen uw branche) wel of niet werkt.

Wij zijn erg benieuwd naar uw linkbuilding ervaringen aan de hand van onze richtlijnen en horen graag eventuele suggesties en verbeteringen. Interesse voor nog meer concrete tips en adviezen op het gebied van online marketing? Neem dan snel een kijkje op onze website: www.ticonlinemarketing.nl.

Daniël van der Waals

Door zijn opleiding Nieuwe media & Digitale cultuur weet Daniël van der Waals als geen ander hoe hij met online media om moet gaan. Dit komt goed van pas bij het schrijven van blogs en het inzetten van social media in online marketing strategieën.

Daniel is tevens specialist op het gebied van Linkbuilding. Door een groot netwerk aan contacten kan hij hiermee voor elk project de juiste bronnen vinden.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.