Gastblog – Tips voor het optimaliseren van uw nieuwsbrief voor mobiel

Gastblog Itsomi Media emails mobiel optimaliseren

Hoewel het afhankelijk is van de doelgroep opent een groot deel van de Nederlanders hun e-mail op een smartphone of tablet. Wanneer uw e-mail doelgroep B2B is, zal het percentage wellicht iets lager zijn. Toch is het hierdoor van groot belang dat uw nieuwsbrief ook op kleinere schermen goed leesbaar is.

In deze blog leest u tips over het optimaliseren van uw nieuwsbrief voor mobiel en tablet:

  • Analyseer het mobiele gedrag
  • Een pakkende onderwerpregel
  • Aandacht voor de header
  • Voorkom oneindig scrollen
  • Gebruik een veilig lettertype
  • Mobielvriendelijke landingspagina’s

Analyseer het mobiele gedrag

Voordat u uw mail gaat optimaliseren is het van belang om de statistieken erbij te pakken. Hoeveel van uw bezoekers opent de mail op een smartphone? Gooien ze de nieuwsbrief voor mobiel direct weg of scrollen ze nog even naar beneden? Hoeveel lezers klikken ook daadwerkelijk ergens op en waar klikken ze dan precies op?

Blijkt hieruit dat uw nieuwsbrief op mobiels wordt geopend? Mooi! Dan is het tijd om de mail te gaan optimaliseren.

Een pakkende onderwerpregel

Een goed begin is het halve werk zeggen ze. Dat blijkt ook in de e-mailmarketing branche. Staan er spelfouten in het onderwerp, is de onderwerpregel veel te lang of is het totaal niet duidelijk waar de mail over gaat? Dan zal de bezoeker snel afhaken en de mail niet eens openen.

Zorg er daarom voor dat het onderwerp specifiek is. Voor onduidelijkheden hebben bezoekers geen tijd. U bent niet de enige die een mailtje stuurt en grote kans dat de bezoeker het mailtje snel leest tijdens een drukke werkdag. Maak de onderwerpregel daarom kort maar krachtig. Zorg ervoor dat de gehele onderwerpregel zichtbaar is (ook op een kleiner scherm!). U kunt dit eventueel testen om er zeker van te zijn dat het past.

Daarnaast is het slim om een call-to-action toe te voegen. Dit vergroot de kans dat de nieuwsbrief voor mobiel wordt geopend. Laat de lezer weten wat hij moet doen om te kunnen profiteren van de e-mail. Bijvoorbeeld:

  • Shop tot 22:00 uur met 15% korting
  • Kom 1 juli naar de netwerkborrel van Bedrijf X

Tip: bedenk voordat u de mail verstuurt welke onderwerpregel uw aandacht zou trekken.

Aandacht voor de header

De bovenkant van de mail is het eerste wat zichtbaar is voor de lezer. Aan de hand van deze informatie beslist de bezoeker of hij de mail verder gaat lezen of niet. Het is dus belangrijk dat deze content er aantrekkelijk en professioneel uitziet. Besteed hier voldoende aandacht aan!

Voorkom oneindig scrollen

Een e-mail op een desktopscherm is minder lang dan wanneer de mail wordt geopend op een smartphone. Bij een lange mail zal de lezer op mobiel eindeloos aan het scrollen zijn om alle informatie te lezen. Veel lezers zullen in dat geval afhaken. Voorkom oneindig scrollen, maar kort de mail in of maak er twee losse mails van en verstuur ze op verschillende momenten.

Gebruik een veilig lettertype

Een lettertype kan een e-mail maken of kraken. Het liefst gebruikt u natuurlijk het lettertype uit uw logo. Dit vergroot de herkenning bij de lezer. Toch is dat niet altijd slim om te doen. Grote kans dat het lettertype dat u in uw logo gebruikt namelijk geen standaard lettertype is. Wanneer een mailprogramma het lettertype niet kent, zal er een ander lettertype worden weergegeven waardoor de mail een totaal andere uitstraling krijgt.

Ook wil het niet zeggen dat lettertypes die op desktop zichtbaar zijn ook op smartphones goed leesbaar zijn. Een lettertype die op een computer is geïnstalleerd, is niet automatisch ook op een smartphone aanwezig. Kies daarom altijd voor een standaard lettertype zoals Calibri, Verdana of Arial.

Wilt u toch graag een ander lettertype gebruiken? Plaats de tekst dan in een afbeelding in uw nieuwsbrief voor mobiel.

Mobielvriendelijke landingspagina’s

Als het goed is laat u lezers vanuit uw nieuwsbrief doorlinken naar de website. Wellicht maakt u gebruik van de zogeheten landingspagina’s om de conversie te verhogen. Het zou vervelend zijn wanneer uw e-mail volledig mobile-proof is, maar de landingspagina niet goed leesbaar is op mobiel. De bezoeker kan in dit geval alsnog afhaken, zonde!

Tip: veel websites maken tegenwoordig gebruik van hovers (een element waarbij er iets gebeurt zodra de bezoeker er met de muis overheen gaat). Heel erg mooi en professioneel, maar in een nieuwsbrief voor mobiel is dit niet zichtbaar. Zorg er daarom voor dat het voor de mobiele bezoeker duidelijk is wat de klikbare elementen zijn.

Janneke Itsomi Media
Deze gastblog is geschreven door Janneke Koehorst, eigenaar van Itsomi Media – een marketing- en communicatiebureau dat ervoor zorgt dat u vindbaar bent voor potentiële klanten.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.