Tips voor succesvolle e-commerce e-mailcampagnes

Succesvolle e-commerce e-mailcampagnes

Dat e-mailmarketing een succesvol marketingmiddel is, is al langer bekend. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat 93% van de Nederlanders is ingeschreven voor nieuwsbrieven. Daarvan geeft 75% aan wel eens iets gekocht te hebben naar aanleiding van een reclamemail. In dit artikel gaat Juul Bongaerts van Extendure in op hoe u een succesvolle e-mailcampagne opzet voor een e-commerce webshop, met als doel om meer conversies te behalen.

Tip 1. Dag/weekaanbiedingen

Schaarse aanbiedingen waarbij klanten direct actie moeten ondernemen zijn een ideale manier om snel verkoop te genereren uit een e-mailcampagne. Bol.com is daar een goed voorbeeld van. De mega webwinkel heeft dagelijks een speciale aanbieding die slechts geldig is voor één enkele dag. Dag of weekaanbiedingen zijn goede voorbeelden van e-mailcampagnes die snel voor conversies kunnen zorgen.

Wilt u zelf aan de slag met mailcampagnes voor dag of weekaanbiedingen? Hier een aantal relevante tips:

  • Creëer schaarste: U kunt uitdrukkingen als “OP=OP” of “Alleen vandaag geldig” gebruiken om de consument tot actie aan te zetten. Op die manier laat u namelijk weten dat het om een exclusieve aanbieding gaat die wel eens hard kan gaan lopen.
  • Gebruik een duidelijke call-to-action: Het is verstandig om te kiezen voor een opvallende call-to-action waarin kort en krachtig staat vermeld welke actie de ontvanger moet ondernemen. Kies bijvoorbeeld voor een opvallende kleur met een opvallend lettertype. Maak de tekst in de button concreet. “Shop nu met 10 euro korting” is daar een goed voorbeeld van. Op die manier wordt de korting namelijk nog een keer benadrukt.
  • Kies een opvallende productfoto: Een duidelijke productfoto is erg belangrijk omdat dit de interesse in uw product kan maken of breken. Als u iets wilt verkopen is het zaak om dit altijd zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Daarnaast is het raadzaam om de prijs of de korting opvallend in de afbeelding te verwerken. Bijvoorbeeld met een button. Zo wordt de aanbieding namelijk nog eens extra uitgelicht.

Tip 2. Personaliseren

Bovenstaande tips zijn bruikbaar voor het opzetten van een eenvoudige e-mailcampagne met een productaanbieding. Echter kunnen er nog extra onderdelen aan de mail worden toegevoegd die bijdragen aan het verkrijgen van meer conversie. Een veelgebruikt onderdeel daarin is het gebruik van persoonlijke gegevens van klanten.

Ik geef u graag een overzicht van wat er allemaal mogelijk is:

  • Persoonlijke aanhef: de ontvanger aanspreken met de voornaam zal niet direct leiden tot meer conversies, maar kan er wel voor zorgen dat de open rate van uw mail toeneemt. De persoonlijke aanhef kan daarnaast ook worden gebruikt in de onderwerpregel.
  • Verjaardagmail: Als u in het bezit bent van de geboortedatum van uw klanten kunt u een geautomatiseerde e-mailcampagne sturen wanneer een van uw klanten jarig is. In de mail kunt u de klant voorzien van een persoonlijke kortingscode.
  • Verlaten winkelwagentje: Een ander goed voorbeeld van een geautomatiseerde e-mailcampagne is ‘het verlaten winkelwagentje’. Via automated e-mail is het mogelijk om websitebezoekers die een product in het winkelwagentje hebben gestopt, maar niet hebben afgerekend, te mailen. In deze mail kunt u het product bijvoorbeeld aanprijzen met een persoonlijke korting die de ontvanger kan overhalen het product toch te bestellen.
  • Cross-sell: Het personalisatieproces kan nog een stap verder worden doorgevoerd. Hierbij kan worden gedacht aan cross-sell. Bijvoorbeeld aan een automatische e-mailcampagne met accessoires voor een telefoon die iemand net heeft gekocht. Met de juiste gegevens van huidige klanten en een goede e-mailsoftware kan dit automatisch worden ingesteld. Lees het blog van Extendure voor meer informatie over automated e-mail.

Tot slot

Het maken van een succesvolle e-mailcampagne brengt veel kennis en kunde met zich mee, in de praktijk is echter al bewezen dat schaarse aanbiedingen werken bij het verhogen van conversies binnen uw onderneming. Daarnaast zijn automated e-mailcampagnes een mooie volgende stap op weg naar meer conversies. Echter zijn goede e-mailsoftware en relevante data kritieke factoren die bepalend zijn voor het succes van automated e-mail. Daarnaast hebben we nog 3 interessante feiten over e-mailmarketing voor u, raadpleeg daarvoor de website van Extendure.

Juul Bongaerts is e-mailmarketeer bij Extendure Creative Business – Het no-nonsense online marketing bureau uit Eindhoven.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.