15 essentiële regels voor e-mailmarketing

Blog header

1. Kort uw lijst genadeloos in

Het is niet het aantal e-mailadressen in uw lijst dat er toe doet, maar het percentage e-mailadressen van prospects die misschien iets van u willen kopen. Verwijder adressen van degenen die uw e-mails niet openen en maak het gemakkelijk voor ongeïnteresseerde ‘prospects’ om zich af te melden.

2. Verzend uw e-mails buiten kantooruren

Tal van onderzoeken hebben aangetoond dat marketing e-mails veel waarschijnlijker zullen worden beantwoord als ze worden verzonden op tijden dat de prospects het niet te druk hebben met het behandelen van hun dagelijkse e-mails, die tijdens normale werkuren worden verzonden. Deze statistieken gelden voornamelijk voor B2C branches.

3. Zorg voor een korte, relevante onderwerpregel

Onderzoek heeft daarnaast ook aangetoond dat e-mails veel waarschijnlijker worden geopend als de onderwerpregel, in tegenstelling tot een hele zin, uit maar 2 of 3 woorden bestaat. Ideaal gezien zou de preheader (de eerste 20 woorden van de e-mail, zie # 5 hieronder), de relevantie van de onderwerpregel moeten aanvullen en versterken.

4. Verwoord uw voordeel in de eerste 20 woorden

De meeste e-mailclienten tonen op het Inboxscherm de afzender, het tijdstip van verzending, de onderwerpregel en de eerste 20 woorden (of iets in die geest) van de e-mail. Op basis van deze vier elementen bepalen de prospects of ze uw e-mail wel of niet willen openen.

5. Houd het zakelijk

Standaardzinnen zoals “Ik hoop dat u een geweldige zomer heeft” zijn niet alleen onoprecht (waarom zou u zich hierover als vreemde zorgen maken?), maar nemen ook de plaats in van waardevolle en relevante ‘informatie’ die op het inboxscherm van de e-mailclient verschijnt.

6. Toon dat u uniek bent

Uw e-mail moet de indruk creëren dat u de aandacht van de prospect waard bent. Zoek unieke informatie over uzelf, uw product of uw bedrijf en maak uzelf hiermee interessant voor de prospect.

7. Verwijder alle kenmerken en functies

In de meeste gevallen hebben de prospects geen idee waarom ze uw product of dienst nodig zouden hebben. Tenzij, zoals zelden het geval is, de prospect uw productcategorie al heeft bestudeerd. Het vermelden van teveel kenmerken en functies maakt het daarom visueel verwarrend. Houd het liever simpel en vermeld enkel de belangrijkste functies.

8. Vermijd onbekende acroniemen en jargon

De meeste prospects stoppen met het lezen van een e-mail op het moment dat ze een acroniem of een technische term zien die ze niet onmiddellijk herkennen. Het wel of niet gebruiken van jargon is afhankelijk van de doelgroep. Hoewel vermijden aan te raden is, is bijvoorbeeld voor de meeste ondernemers “CRM” een bekende term, terwijl de term “Een systeem voor verkoopmogelijkheden” het juist onnodig verwarrend kan maken.

9. Wees exact in plaats van abstract

Uitspraken zoals “bespaar geld en tijd” of “verbetert de productiviteit” zijn zo kleurloos en vaag dat ze als snel naar de achtergrond zullen verdwijnen. Geef in plaats daarvan een concreet voorbeeld dat precies laat zien wat de prospect waarschijnlijk zal ervaren wanneer het product of de service gebruikt wordt.

10. Blaas niet te hoog van de toren

Mensen die u niet kennen geloven u waarschijnlijk niet als u beweert dat u de allerbeste bent. Sterker nog, ze zullen waarschijnlijk aannemen dat u ofwel verwaand bent of iets anders dan de waarheid vertelt. De meeste mensen zien het tevens als een waarschuwingssignaal wanneer een verkoper beweert dat hij ‘eerlijk’ is.

11. Probeer in gesprek te komen

Tenzij u consumentengoederen op de markt brengt, is het doel van e-mailmarketing om in gesprek te komen met de prospect en niet om de prospect direct iets te verkopen. Begin met het schrijven van e-mails en kaart dan in de tweede of derde e-mail een afspraak voor een kort telefoongesprek aan.

12. Stel een vraag waarop een ja/nee antwoord mogelijk is

De makkelijkste manier om een gesprek aan te knopen is door een eenvoudige vraag te stellen die met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoord kan worden. Belangrijk: het beantwoorden met een ‘ja’ mag geen poging zijn om tijd en energie van de prospect te claimen. Voorbeeld: “Is dit van belang voor jou?” (goed) versus “Kan ik u informatie toesturen?” (slecht).

13. Vermeld slechts één call-to-action

Hoe meer call-to-actions uw e-mail bevat, hoe onwaarschijnlijker de kans dat uw prospects een van die acties zal ondernemen. In bijna alle gevallen is voor de prospect de kans om uw e-mail te beantwoorden de meest effectieve call-to-action. Dit leidt ook wederom tot een gesprek.

14. Geef nooit een taak

In tegenstelling tot de populaire overtuiging, zal het sturen van informatie naar een prospect hen er niet direct van overtuigen om uw aanbod te overwegen. Integendeel, het verzenden van ‘informatie’ naar een prospect creëert een barrière om in gesprek te komen. U zegt eigenlijk: “Lees dit eerst en kom dan bij me terug”. Die kans is helaas erg klein.

15. Onderzoek, onderzoek, onderzoek

Als eerste onderzoekt u welke onderwerpsregel en preheader voor u het beste werkt. Dit doet u met behulp van A/B-testen. Onderzoek daarna door het gebruik van ja/nee-vragen het antwoordpercentage. Onderzoek tenslotte welke reacties u voornamelijk ontangt en welke er worden omgezet in daadwerkelijke conversies. Met deze statistieken leert u uw prospects in detail kennen.

Hedser

Deze gastblog is geschreven door Hedser de Boer, online marketeer bij Drijfveer Media – een full service online marketingbureau gericht op het verhogen van het online succes van haar klanten.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.