Waarom SEO, SEA en e-mail de perfecte combinatie zijn

Blog header gastblog

Wist u dat e-mailmarketing en SEO elkaar kunnen versterken?

Iedere dag worden er wereldwijd miljarden e-mails verstuurd. Niet alleen tussen collega’s, maar ook bedrijven maken volop gebruik van e-mailmarketing. Het is voor bedrijven een effectieve manier om (potentiële) klanten te bereiken en dus ontkomt men er niet aan. Deze klanten of bezoekers kunt u ook bereiken middels andere online marketing kanalen, zoals Google AdWords (SEA) en zoekmachinemarketing (SEO). Waar bedrijven echter nog te weinig gebruik van maken, is de combinatie van deze drie online kanalen. Door SEO aan te sluiten op SEA worden beiden kanalen en de totale online positionering van een bedrijf namelijk versterkt. Ook e-mailmarketing kan hier een steentje aan bijdragen.

Geef SEO een duwtje in de rug met e-mailmarketing

Wanneer u een online marketing bureau inschakelt om de SEO werkzaamheden op zich te nemen, zullen de online marketeers u vertellen dat er zowel on-site als off-site geoptimaliseerd zal gaan worden. Bij on-site optimalisatie worden onder andere pagina’s op uw website verbeterd. Denk hierbij aan SEO content die de focus legt op relevante zoektermen, het instellen van de juiste titels en meta-descriptions en het juist instellen van H1 en H2 titels. Bij off-site optimalisatie kunt u denken aan het plaatsen van content op externe sites en het opbouwen van waardevolle links naar uw website. Alle werkzaamheden die bij SEO komen kijken, zullen er uiteindelijk voor zorgen dat de zichtbaarheid van uw website wordt verbeterd in de organische zoekresultaten.

E-mailmarketing & SEO

Ook e-mailmarketing kan helpen om de zichtbaarheid van uw website te verbeteren. Hoe? U kunt ontvangers bijvoorbeeld aanmoedigen om uw nieuwsbrief via sociale media te delen. Als mensen hier gehoor aan geven en uw content volop gedeeld wordt, dan zal Google meten dat er veel activiteit rondom uw website is. Dat heeft een positief effect op hoe Google uw website beoordeelt en uiteindelijk profiteert u daar weer van op SEO-gebied. Zorg uiteraard wel voor een goede onderwerpsregel in uw nieuwsbrief, zodat de mail niet meteen wordt verwijderd of ongeopend in een mailbox blijft staan.

Het versturen van nieuwsbrieven kan uw online marketing bureau helpen een SEO strategie te bepalen. Zij kunnen bijvoorbeeld aan de hand van gebruikte onderwerpsregels en doorklikratio’s analyseren welke websitepagina’s wel of niet relevant zijn geweest voor bezoekers en welke pagina’s vaker worden bezocht. Op basis hiervan kunnen SEO specialisten de huidige content op uw website on-page optimaliseren om relevant te blijven en om bezoekers van relevante informatie te voorzien over hetgeen waar ze naar op zoek zijn.

Naamsbekendheid vergroten

Met behulp van e-mailmarketing kunt u uw naamsbekendheid vergroten en het is een ideaal middel om bestaande klanten te behouden. Hoe groter de naamsbekendheid en hoe meer mensen uw bedrijf uiteindelijk zullen zien als specialist in uw marktgebied, des te makkelijker zal het worden om bijvoorbeeld content te plaatsen op een relevante, kwalitatief goede website. Een externe link naar uw website vanaf een andere kwalitatieve, relevante website zal een positief effect hebben op uw organische zoekresultaten. Wanneer Google merkt dat uw content veel wordt gedeeld en ook op invloedrijke en relevante websites voorkomt, zal Google uw website hiervoor belonen.

SEO en e-mailmarketing kunnen elkaar dus aanvullen

Wanneer u zowel op SEO gebied als met uw nieuwsbrieven alles op orde heeft, zult u merken dat beide kanalen elkaar versterken. Wanneer u in uw nieuwsbrief aandacht besteedt aan een bepaald product op een specifieke pagina, is het belangrijk dat mensen op die pagina vinden waar u over schrijft. Mensen willen daar immers meer over weten, anders kllikken ze niet op de link in uw nieuwsbrief. Matcht de content niet met de verwachting van de bezoeker? Dan zal deze persoon minder snel voor een sale of lead zorgen, maar juist sneller uw website verlaten. Misschien bent u in uw nieuwsbrief niet duidelijk geweest of heeft u mensen naar een verkeerde pagina gestuurd. Het kan zijn dat de content op de landingspagina niet goed genoeg aansluit bij de content in de nieuwsbrief. Het is belangrijk dat u hier het als het ware het lek boven water haalt, zodat u zowel uw websitepagina’s als nieuwsbrieven kunt blijven verbeteren.

Mike Buro 3

Vera van Oudenhoven is SEO specialist bij het online marketing bureau Online Klik in Eindhoven. Met behulp van online marketing kanalen als Google AdWords, zoekmachinemarketing en Facebook Advertising helpt Online Klik bedrijven meer rendement uit hun online kanalen te halen.

Über den Autor

Partner

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.