Gemiddelde open- en klikratio in e-mailmarketing in 2015

Gemiddelde open- en klikratio in e-mailmarketing

Cross-industry benchmarking

Update: De meest recente versie van de studie vindt u in ons nieuwe blogartikel met het thema: Het grote e-mailmarketing branche benchmark onderzoek 2017.

Wanneer u het succes van uw nieuwsbriefmarketing wilt vergroten, is het evalueren van de nieuwsbrief heel belangrijk. Men moet met de eigen benchmarks vertrouwd zijn en weten hoe die te evalueren. Met cijfers alleen komt u niet tot een goede beoordeling van het succes. Er zijn indicatoren voor nodig om de eigen resultaten in verhouding te kunnen plaatsen. Hoe ziet bijvoorbeeld een goede openratio er uit? Wat zijn goede criteria voor de klikratio? En wanneer is de bounceratio te hoog?

Om u wegwijs te maken bij het beoordelen van uw nieuwsbrief-succes, hebben we de belangrijkste indicatoren geëvalueerd aan de hand van statistieken. Naast de gemiddelde open- en klikratio’s hebben we ook de click-through-rate en de bounceratio bekeken. Alle data komt uit de e-mails die via onze e-mailmarketing software verzonden zijn. In een tijdspanne van 9 maanden hebben we de belangrijkste sectoren verzameld, geanonimiseerd en geanalyseerd.

Onze klanten verzenden via onze nieuwsbrieftool gezamenlijk meerdere miljoenen e-mails per dag. De e-mails die over de API plug-in verzonden zijn hebben we niet in de evaluatie meegenomen. Evenals door ons zelf verstuurde nieuwsbrieven en mailings met een gedeactiveerde tracking. De steekproef bestaat uit klanten van Newsletter2Go, van eenmanszaken tot grote ondernemingen. De gegevens kunnen dus als representatief beschouwd worden. Om de privacy van onze klanten te waarborgen, laten we hier alleen relatieve gemiddelden te zien.

Indicatoren in e-mailmarketing

Eerst lichten we de begrippen toe voordat we op de waarden overgaan.

Afleverratio: Het aantal ontvangers, dat een e-mail daadwerkelijk ontvangen heeft. Dit aantal is eigenlijk het totaal aantal ontvangers minus de bounces. Het aantal bounces geeft de bounceratio weer.

Openratio:Het aantal ontvangers, dat een e-mail geopend heeft. Ook dit kan zowel aan de hand van het totale aantal ontvangers of aan de hand van het aantal afgeleverde e-mails berekend worden. U kunt alle geopende e-mails of elke ontvanger apart (de unieke openratio) evalueren. Let erop dat dit aantal sterk afhangt van het onderwerp. Lees meer: onderwerp nieuwsbrief optimaliseren.

Klikratio: Het aantal ontvangers uit het totale aantal ontvangers, dat op een link in de e-mail heeft geklikt. Net als bij de openratio kunt u zowel het aantal unieke kliks als het totale aantal kliks bekijken. Aan de hand van de totale klikratio en de unieke klikratio kunt u het aantal geopende e-mails per ontvanger zien.

Click-through-rate (CTR): De CTR verschilt slechts statistisch van de klikratio. Bij de CTR gaat het om het aantal ontvangers waar de e-mail ook daadwerkelijk is afgeleverd (de afleverratio), dat op een link in de e-mail heeft geklikt. Deze waarde kan helpen om de klikratio beter in verhouding met de openratio te zetten.

Bounceratio: Het aantal bounces, oftwel het aantal niet afgeleverde e-mails ten opzichte van het totaal aantal ontvangers. Men maakt over het algemeen een onderscheid tussen hard bounces – die keer op keer bouncen – en bounces die slechts tijdelijk niet bereikbaar zijn.

Cross-industry gemiddelden

Voor dit overzicht zijn de gemiddelden van 27 sectors berekend.

Key Performance IndicatorsGemiddelde
Unieke openratio24,25%
Unieke klikratio3,48%
Openingen per ontvanger1,96
Click-Through-Rate12,41%
Bounceratio2,86%

In vergelijking met het afgelopen jaar zijn alle KPI’s minimaal gedaald. Open- en klikratio en de Click Through-Rate zijn een beetje gedaald, terwijl de Bounceratio licht gestegen is. Deze waarden kunnen toch slechts een ruwe leidraad zijn, omdat de resultaten van de afzonderlijke sectoren gedeeltelijk vrij sterk uiteenlopen en kunnen daarom verschillen van het gemiddelde.

Unieke openratio per branche

Nieuwsbrief Openratio

Per branche kan de gemiddelde unieke openratio boven of onder het gemiddelde liggen. De laagste openratio zijn voor de gezondheidszorg (17%) en de schoonheidssector (17,5%). Kunst en cultuur en ondernemingen uit het vastgoed bereiken met ongeveer 34% daarentegen dubbel zo hoge openratio. Aan de hand van de afwijking kunt u zien dat de positieve uitwijkers een uitzondering zijn.

Unieke klikratio per sector

De klikratio onderscheidt zich per sector nog sterker dan de openratio. De vastgoed sector bereikt met 9,5% een groot aantal kliks. Met een beetje afstand volgen reizen en transport met een gemiddelde van 6,5% klikratio. De laagste gemiddelde klikratio in onze analyse ligt met slechts 1,1% achter en dat is de pers. Dit kan liggen aan het feit dat lezers van nieuws-e-mails vaak al de relevante informatie in de e-mail krijgen. Ook in de electronica sector en de gezondheidszorg worden met respectievelijk 1,7% en 1,9% geringe klikratio bereikt.

Click-Through-Rate per sector

Nieuwsbrief gemiddelde openratio en CTR

De hoogte van de klikratio bij de vastgoedsector laat ook de CTR zien: met 35,2% ligt ze ver vooruit. Dan volgen reizen en transport met 19,5%. de vastgoedsector lukt het blijkbaar om hun ontvangers aan te zetten tot het openen van de e-mail en ook nog tot klikken. Met deze logica heeft de pers niet alleen een lage klikratio maar ook een lage CTR, van 4,6% gering. Ook de horeca bereikt een lage CTR van slechts 6,8%.

Bounceratio per sector

Nieuwsbrief gemiddelde Bounceratio

De bounceratio kan een aanwijzing zijn voor de kwaliteit van de ontvangerslijst. Hoe hoger, hoe groter het aantal verouderde contacten of niet-bestaande adressen. De beste – en dus laagste – bounceratio komt in onze statistiek de schoonheidssector naar voren. Slechts 1% van de e-mails konden niet afgeleverd worden. Ook lage bounceratio vinden we bij kunst en cultuur (1,4%) en sport (1,5%). Verhoudingsgewijs lag de bounceratio hoog bij onze steekproef bij marketingbureaus (5,3%) en software- en app-aanbieders (4,6%). Bij de laatste is dit mogelijk te verklaren dat er vaak tests verstuurd worden of niet-bestaande e-mailadressen worden opgegeven bij de registratie.

Conclusie

Hopelijk heeft u na het lezen van dit stuk een beter idee van de gemiddelde open- en klikratio’s in e-mailmarketing van het afgelopen jaar. U heeft kunnen vergelijken hoe uw sector er voor staat ten opzichte van andere sectoren. Komen uw verwachtingen overeen met de getallen? Wat kan er nog verbeterd worden?

Voor problemen bij e-mailmarketing zijn er vaak relatief eenvoudige trucs om die op te lossen of in ieder geval te verbeteren. Binnenkort op dit blog meer tips voor betere open- en klikratio’s!

Über den Autor

Maaike Reynaert
Maaike is online redacteur bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.