Animated gifjes in e-mail (en hoe je ze zelf maakt)

GIFs in e-mail invoegen

In de spotlight: gifjes in je e-mails

Gelukkig nieuwjaar! Vandaag gaan we het hebben over de alombekende gifjes.

Gifs zijn tegenwoordig niet meer uit de dagelijkse communicatie weg te denken. De bewegende beelden zijn nu zelfs aan onze smartphone toetsenborden toegevoegd, zodat we eenvoudig en snel de juiste expressie kunnen versturen. Emoji’s vertalen veel van onze emoties, maar gifjes kunnen nog veel preciezer communiceren hoe we ons op dat moment voelen. Gifs zijn herkenbaar, grappig, doeltreffend en leuk.

De kleine animaties hebben daarnaast door hun kleine bestandsgrootte nauwelijks laadtijd nodig (in tegenstelling tot video’s). Ook in e-mailmarketing zijn gifjes een leuke manier om de nieuwsbrief content aantrekkelijker te maken. Veel webshops maken er al veelvuldig gebruik van (denk aan de nieuwsbrieven van MADE, Jumbo, CLUSE, Albert Heijn en Scotch & Soda).

In dit artikel lees je precies hoe je gifjes in jouw e-mailcampagnes gebruikt.

Hoe voeg ik gifjes in e-mails toe?

Net als normale afbeeldingen kunnen gifjes op dezelfde manier worden ingevoegd. Hoe precies?

  • Voeg eerst een afbeeldingsbouwsteen toe
  • Upload je gif-bestand zoals een normale afbeelding
  • Klik op upload
  • De gif wordt direct herkend en zal in je nieuwsbrief worden afgespeeld
Gif in emails

Waar moet ik bij het gebruik van gifjes op letten?

➜ Giphy en auteursrechten

Net als bij afbeeldingen, moet je ook bij gifjes goed letten op de oorsprong. Veel gifs hebben auteursrechten en mogen niet zomaar in je nieuwsbrief gekopieerd worden. Let er daarom altijd op dat je gif-bestand voor commercieel gebruik vrijgegeven is. Het mecca voor gifjes, de website Giphy, is verleidelijk door het grote aanbod, maar veel gifs beschikken over auteursrechten en mogen uitsluitend privé gebruikt worden. Om deze reden raden we het af om gifjes van deze website te gebruiken voor je nieuwsbrief. Gebruik in plaats daarvan de website Motionelements, deze biedt auteursvrije gifs aan (waarvan een aantal gratis zijn).

➜ Compatibiliteit met e-mailclients

Waarom zijn gif-bestanden in e-mails zo populair? E-mails zullen in de toekomst veel interactiever zijn. De grote voorspellingen zijn dat je lezers over enkele jaren de e-mail niet meer hoeven te verlaten. Video’s, quizzes en aankopen kun je dan allemaal direct in je inbox doen.

Tot die tijd blijf je als e-mailmarketeer echter liever gifs gebruiken. Hoewel e-mail software’s video’s technisch gezien zouden kunnen implementeren, kunnen de meeste e-mailclients dit nog niet. Een video in de nieuwsbrief zal daarom bij veel ontvangers niet correct worden weergeven.

Gifs daarentegen worden wel door bijna iedere e-mailclient weergeven. De enige uitzonderingen zijn oudere clients zoals Outlook 2007-2013 en het besturingssysteem Windows Phone dat in 2017 werd stopgezet. In deze clients wordt alleen het eerste beeld van de gif weergegeven.

💡 Video of beeld?
Hoewel gifjes bewegende beelden zijn die op video’s lijken, is het gif-formaat een grafisch formaat (en dus geen videoformaat). In tegenstelling tot andere grafische formaten zoals JPEG of PNG, bieden gifjes de mogelijkheid om meerdere afbeeldingen in één bestand op te slaan en deze na elkaar als animaties weer te geven. Omdat er verschillende afbeeldingen in de gif zijn opgeslagen, is het belangrijk om op de bestandsgrootte van je gif te letten voordat je deze in de nieuwsbrief plaatst.

Wanneer is het gebruik van gifjes zinvol?

➜ Gif als design element

Gifs zijn vooral één ding: een blikvanger. In tegenstelling tot statische beelden bieden de kleine animaties een leuke afwisseling in e-mails en worden daarom vaak gebruikt als design elementen. De gif hoeft niet eens erg ingewikkeld te zijn. Kleine animaties met tekstuele elementen of een kleine beweging op de achtergrond kunnen voldoende zijn om de aandacht van de ontvanger te trekken.

Gifs in e-mailmarketing

Meer tips en stap-voor-stap aanwijzingen over hoe je een prachtige nieuwsbrief lay-out maakt, vind je in onze e-mail newsletter design handleiding.

➜ Gif als tutorial

Gifs zijn niet alleen mooi om naar te kijken, ze zijn ook ideaal om verschillende functies te illustreren. Als nieuwe ontvangers bijvoorbeeld een gebruikersaccount aanmaken, kun je een onboarding e-mail maken en hierin met behulp van een tutorial gif de verschillende functies visualiseren. Dit maakt het uitleggen van functies stukken eenvoudiger voor de gebruiker. De gifs elpen je ontvangers om je service, webshop of software beter te begrijpen en gebruiken.

➜ Gif als grappig element

De grote gif-hype is ontstaan in de sociale media. Hier worden gifjes voornamelijk gebruikt als grappige elementen. Meestal worden kleine fragmenten uit film en televisie of korte sequenties van bekende publieke figuren gebruikt. Deze gifs zorgen vaak voor een glimlach op het gezicht van de ontvanger, maar zijn helaas wel auteursrechtelijk beschermd. In privé chats en op Facebook zorgt dit niet voor problemen, maar in je commerciële e-mail helaas wel.

Hier geldt, wees creatief! Niet alleen beroemde mensen kunnen grappig zijn. Maak je eigen grappige gifs of gebruik animaties van een microstock marktplaats.

Hoe kan ik zelf een gif maken?

Er zijn veel verschillende manieren om zelf een gif te maken! Wij leren je graag drie manieren waarop je snel en eenvoudig gifjes voor je e-mails kunt maken (zonder dat je hiervoor voorkennis nodig hebt).

➜ Beeldscherm opnemen en hier een gif van maken

Gif’s zijn ideaal voor het visualiseren van kleine tutorials. Stel je wilt je ontvangers individuele functies in een online account laten zien, dan kun je je beeldscherm opnemen en hier een gif van maken. Een eenvoudig programma hiervoor is ScreenToGif. De gratis tool bied een opnamefunctie voor je beeldscherm, webcam of tekentafel en editor waarin je elk beeld van de gif kunt bewerken. Verder zijn er verschillende instellingen en compressiemogelijkheden voor de uiteindelijke gif beschikbaar. Door de eenvoudige en intuïtieve bediening heb je met deze tool geen voorkennis nodig en kun je in een paar minuten je eerste gif maken.

💡 Maak de gif niet te lang, zorg ervoor dat het bestandsgrootte niet groter dan 600-800 kb is.

Gifs in e-mailmarketing

➜ Video naar gif

Zoals eerder vermeld is gif geen videoformaat, maar een beeldformaat. Er zijn echter verschillende manieren om video’s naar gifs om te zetten. De online tool EZGIF bied een verscheidenheid aan conversie- en bewerkingsfuncties voor het maken van gifs. Op deze website kun je video’s uploaden, bijsnijden, comprimeren en downloaden. Elke stap is intuïtief en eenvoudig . Naast de video-naar-gif-functie kun je ook de gif maker gebruiken om gifs van individuele beelden te maken.

💡 Waar vind ik video’s?
Microstockleveranciers bieden zelden gifjes aan, maar marktplaatsen zoals Pexels bieden ook video’s voor commercieel gebruik. Deze video’s hebben een CC0 licentie en kunnen worden omgezet naar gifjes.

➜ Gifs met je mobiel maken

Speciaal voor kleine grappige animaties kun je ook gewoon je mobiele telefoon gebruiken. Met apps zoals GIFME! Camera (Android & iOS) kun je in een paar seconden een gif maken. De apps werken vergelijkbaar met een camera app. Aan het einde van de opname zie je direct de kant-en-klare gif, die je zelfs verder kunt aanpassen met diverse filters, tekst en stickers.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.